Hej,
fläkthjulet gick sönder i min spånsug. Det är en 1hp från Clas Ohlson spm har utgått. Jag har fått en ny konding för att den gamla utlöste jordfelsbrytare i huset...
Eftersom den gamla fläkten gick inte köpa, så har jag fått en annan som är lite högre men det går att slipa ner till rätt mått men är i aluminium och väger kanska mycket mer än den gamla som var i plast...
Hur funkar det då med motorn/ kondingen? Blir det extra mycket belastning på dem i så fall? Klarar de det?


gamla som är trasig: http://www.clasohlson.com/se/Fläkthjul/50-8155?showSpareParts=true

ersättare : http://www.clasohlson.com/se/Fläkthjul/50-5659?showSpareParts=true
 
Vikten på hjulet lär endast påverka vid starten sen är det volymen fläkten blåser iväg som är bromsande för den.
 
Volymen tror jag blir samma. Det är mest starten som jag oroar mig för...
 
Det ska nog inte vara några problem att starta.
 
Tack för svaren! :)
 
Du bör nog balansera fläkthjulet efter du slipat ner det.
Obalans sliter på lagren och hela spånsugen.

Protte
 
jag tänkte dra den igenom valsputsen några gånger. Det blir jämn avverkning av 2- 3mm på höjden... Tror inte det rubbar balansen- eller???
 
Det är normalt inte så grymt noga med balansen på en motor som inte kommer gå så många timmar så jag tror det funkar utmärkt.
 
Nu är jag ingen motorexpert över huvud taget
Men det som händer med en större impeller är att motorn får jobba mycket mera för att flytta luften och spånet. Sedan om det påverkar motorn överlåter jag med varm hand till andra
 
Den blir inte större- den blir bara tyngre på grund av att den är i aluminum.
 
Det visar sig att jag behöver en längre skruv för att fästa fläkten som jag inte vet var jag hittar- m6 40- 45mm vänstergänga. Hjälp! :)
 
Prova sifvert skruv dom har det mesta.
 
Tack, ska kolla...
 
Annars kanske du kan borra upp hålet en bit så den gamla skruvens skalle blir försänkt och då räcker till.
 
Det har jag tänkt på men är rädd att sabba balansen på fläkthjulet... Det är nog en plattförsänkare med styrtapp som gäller i så fall och det har jag inte...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.