Jag behöver göra ett 20-tal kapningar av rör i borstat, rostfritt stål. De ska användas som räckesstolpar och handledare. Snitten behöver därför vara raka, rena och snygga. Kapningen får inte heller efterlämna fula märken. Hur gör jag? Rören är ca 50 mm i diameter, 2 mm godstjocklek. Vanligt runt tvärsnitt, alltså.

Mina tankar såhär långt:
- Röravskärare. Aldrig använt mig av det, funkar det på sådana rör? Blir det snygga snitt? Blir det fula märken av styrhjul eller annat? Var hittar jag i så fall rätt röravskärare?
- Motordriven bordssåg, speciell för rostfritt stål (lågt varv, stark motor, kylning). Kostar ca 25 000 kr att köpa, så det är inte aktuellt. Har inte hittat någon som hyr ut sådan, finns det?
- "Vanlig" kap- och gersåg, med klinga för enklare metallsågning. Förstår att det sliter hårt på sågen, så jag ska inte ge mig på det med min Kapex. Men om man köper en billig eller begagnad modell som kan köra lågvarv, och en klinga tänkt för att såga aluminium och liknande, och tar det väldigt försiktigt, klarar man då 20 kapningar innan såg eller klinga brakar ihop?

Tacksam för råd och tips.
 
Jag skulle åka till närmaste industri.
Alla företag som sysslar med metallarbeten har en kap. (Åtminstone i den stad jag bor)

Då kan du säkerligen få ställa dig och kapa dina bitar själv.
Bäst snitt blir det iaf 👍
 
E
Kolla med Hyreslandslaget, ramirent eller liknande företag så hyr dom sannolikt ut maskiner till ändamålet.
 
Bandsåg för metall är det som gäller, tex Femi NG 120. Använt denna till samma ändamål med gott resultat. Lågt tryck så får du kanonsnitt.
 
Håller med ovanstående om att köpa exempelvis en femi ng för att få bra snitt.

Men du får nog lov att använda gummi när du tvingar fast röret och köra med rtd spray för smörjning under kapning.

Att åka till din lokala smed kommer garanterat sluta med förorenat stål.
 
Stort tack för tipsen! Femi bandsåg känns som en görlig väg.

Hittade dessa två relevanta modeller:
Femi NG120XL - ca 7700 kr inkl moms
Femi 780XL - ca 5000 kr inkl moms

Främsta skillnaden som jag förstår det (förutom möjlig materialbredd som saknar betydelse i detta läge) är att den billigare maskinen har två fasta hastigheter (60 resp 80 mt/min) medan den dyrare är steglöst reglerbar mellan 35-80 mt/min.

Gissar att den billigare maskinen räcker för mitt rätt begränsade behov? Eller är den dyrare värd prisskillnaden eftersom den kan köras långsammare?

En fördel med den billigare maskinen är att den är mindre till storleken, dvs tar mindre plats att förvara när man ska använda den kanske en gång vart femte år eller så.
 
Svarar delvis på min egen fråga efter att ha läst på lite till. För att kapa i rostfritt behöver jag komma ner till den lägre bandhastigheten. Alltså går Femi 780 XL bort.

Om jag vill behålla det lilla formatet verkar rätt maskin då vara Femi 783 XL, som har den steglösa hastigheten. Ca 7100 kr inkl moms.
 
Prata med Femi eller deras ÅF och beskriv ditt behov. Ska snittet bli 100% krävs rätt blad och en maskin som inte tillåter att bladet vandrar. Jag har en förmåga att misslyckas med att göra "perfekta" snitt men är å andra sidan glad amatör. För mig fungerar min kling-kap bäst med vass HM klinga och naturligtvis kylning.

Rätt blad, smörjning/kylning och tålamod är viktigt.

Det är kanske tålamodet som tryter i mitt fall. RF är bångstyrigt. :)
 
Att köpa en såg för ett sånt jobb känns överkurs. Problemet med dom billigare bandsågarna är att utan rätt tryck, hastighet och bladspänning kan bladet börja vandra snett.

Har du köpt rören? Om inte så skulle jag skicka ut några offerter till firmor som sysslar med rostfritt med en kaplista på allt du ska ha, med deras rabatter på rör behöver det inte bli dyrare än att du ska köpa rören själv.

Alternativt om du har rören fråga runt på lite firmor om dom kan såga dina längder. Lite gofika eller i värsta fall en smörgåstårta lär räcka långt.
 
Hej, tack för förslagen. Nej, jag har inte köpt rören än.

Utmaningen är att rörens placering är sådan att det inte är helt lätt att mäta exakt rätt från början. Huset är gammalt och tillbyggt så allt är inte rakt som borde vara rakt. Tror därför jag måste såga och montera ett rör innan jag vet den exakta längden för nästa, och då behöver man ha verktyget på plats.

Bäst hade varit att hyra om det hade funnits möjlighet, och man kunnat känna sig säker på att det inte leder till föroreningar av stålet. Men om den möjligheten inte finns måste jag nog köpa, är jag rädd.

Å andra sidan, om jag inte kan få snygga snitt med eget (rimligt prissatt) verktyg kanske det är bättre att ha snygga snitt från firma även om det saknas någon millimeter på något ställe. Hm... klurigt.

Ska tala med någon Femi-ÅF och kolla vad de tycker.
 
Hur ska rören sitta fast samt hur kommer dom kapade ändarna att synas?

Både biltema och jula har metallkapmaskiner med kapskiva för runt 1500kr.

Ska det kapas rakt utan geringar så fungerar annars vinkelslip med 1,6mm kapskiva, gör blyertsstreck runt röret med ett ritsband (ett A4-papper duger gott) och sen bara kapa det hela.
Tar man det lugnt blir det raka snitt.
 
Spontant skulle jag kontakta närmaste smed / smidesverkstad,
 
Jckssn skrev:
Hur ska rören sitta fast samt hur kommer dom kapade ändarna att synas?
Rören ska anslutas till såna här (limmas). Räckesstolpe nerifrån, handledare från sidorna. Kan planera så att 2 av 3 kortändar kommer från fabriken, men en av anslutningarna på handledaren blir "hemmakapad".

(Jag vet att det finns andra typer av monteringar för handledare på räckesstolpar, där man skruvar handledaren på en tunnare anslutningsadapter, och andra adaptrar, men det blir inte lika stilrent intryck då.)

Metallrörskoppling för anslutning av räckesstolpe och handledare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jckssn skrev:
Både biltema och jula har metallkapmaskiner med kapskiva för runt 1500kr.
Intressant, tack det visste jag inte. Ser relevant ut. Har man en rimlig chans att klara rostfritt med dem, tro?
EDIT: Måste det inte finnas ett specialläge med lågt varvtal för att rostfritt ska fungera, eller har jag missförstått något?
 
Redigerat:
Chaly
Diameter på rören? Längd?
Hos mig står en metallsvarv i garaget... Den går fint att "sticka" av rör med. Millimeternoggrannhet på längd och går att fasa av / grada änden om man så vill.
Ingen du känner som har svarv?

Edit; lästa första inlägget igen. 50mm... Hyggligt stor svarv om den ska igenom spindeln. Dock kan man grovkapa med vinkelslip och sedan snygga till...
 
Redigerat:
Ca 50 mm diameter, 2 mm godstjocklek, 2,5 meter längd före kapning, ca 110 cm längd efter kapning.

Men behöver helst kunna göra ett rör i taget, montera, och sedan mäta och kapa nästa. Därför vore ett hitflyttbart verktyg att föredra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.