Jag har ett hus med trägolv från 1941. Tyvärr är det lackat. Hur tar jag bäst bort lack från golven? De finns i flera rum och ser ganska fina ut förutom några fula fläckar.:(
 
Slipar med golvslipmaskin. Grovt sandpapper och någon smörja på golvet typ lacknafta.
 
Jag hyrde en golvslip med 36 60 och 100 papper. Sprayade på med lacknafta i en blomspruta när jag slipade med 36 papper.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det här var innan jag slipade vår hall
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär efter.
 
  • Gilla
Theresa I och 1 till
  • Laddar…
Blev ju fantastiskt fint. Men till vilken kostnad?
 
Jag gjorde det själv. Kostnaden landade på ca 700 kr. Kollade först med en lokal golvfirma. Dom skulle ha 4000 med rot.
 
Om du inte har löst problemet redan så hyr en golvslip. Är ingen golvslipare men har snappat upp ett par saker, någon får korrigera mig om jag är helt ute och cyklar...
1. Hyr en golvslip med slipvals eller en med samma slipteknik som HTC's betongslipar men bestyckad för träslipning.
2. Slipa inte med typ "Edge" slipmaskinen, du kommer bli så less...
3. Beroende på hur slitet golvet är, kör med korn 36, 50 och 80 inget finare behövs. typ korn 120 på ekparkett.
Anledningen har jag hört är att det blir för fint slipat när du ska lacka t ex furugolv.
4. kom ihåg att diagonalslipa golvet (om du ska slipa med en valsslip), och att slipa av golvet en gång till efter första lackningen då fibrerna i träet kommer att resa sig ganska så ordentligt (det räcker med ett papper på en kloss eller liknande)
Men som sagt, jobbar inte med detta. Egna erfarenheter/misstag ;-)
 
Tack för ditt utförliga svar. Något lack vill jag verkligen inte ha igen på golvet utan vill kunna såpskura med linoljesåpa.
 
S
Jonaasa skrev:
Jag hyrde en golvslip med 36 60 och 100 papper. Sprayade på med lacknafta i en blomspruta när jag slipade med 36 papper.
varför lacknafta? proffstips?
 
Verkar inte varit så tjockt lager, jag har prövat en gång på ett golv, från 40 talet med tjocka lager och gör aldrig om det, det blev visserligen bra men det hade varit billigare att köpa nytt golv då fernissan fastnade och förstörde slippapper på löpande band, har hört sedan att jag skulle stänkt på diesel eller lacknafta...
 
S
islander skrev:
Verkar inte varit så tjockt lager, jag har prövat en gång på ett golv, från 40 talet med tjocka lager och gör aldrig om det, det blev visserligen bra men det hade varit billigare att köpa nytt golv då fernissan fastnade och förstörde slippapper på löpande band, har hört sedan att jag skulle stänkt på diesel eller lacknafta...
har adrig haft någon golvslipare som gjort så.bara grovt slippapper
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Ett proffs klarar ju säkerligen av hantera maskinerna på ett helt annat sätt än någon som gör det för första gången.
 
G
Buuzzz skrev:
2. Slipa inte med typ "Edge" slipmaskinen, du kommer bli så less...
Less på vadå? Den verkar ju trygg och säker till skillnad från valsmaskinerna :)
 
  • Gilla
Michi87
  • Laddar…
Jag brukar köpa flytmargarin och spruta på golven om det är fernissa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.