Hej!

Jag har två sovrum som vetter mot en väg med lite störande trafikbuller, speciellt vintertid när dubbdäcken är på.

I båda dessa rum har jag bullerdämpande Fresh TL80F-dB ventiler som dämpar 53dB (Dn,e,w).
http://www.fresh.se//50.0.1.0/1549/download_4196.php

Funderar dock på att byta glas i fönstren för att få bättre inomhusmiljö.

Huset är relativt nytt, byggt i trä och har välisolerade väggar med 3-glas fönster.

Mitt nuvarande standardglas har en dämpning på rw=34dB men glaskassetten kan bytas till rw=39dB eller rw=41dB.

Min fråga är, kommer detta att göra någon nytta eller är TL80 ventilen den svaga länken?
Eller lönar dig uppgradering till 39dB men inte 41dB?

Ljuddata för ventil:
Diagram som visar ljudreducering i dB för Fresh TL80F-dB ventil över frekvensområdet 50-5000 Hz, med specifikationer nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för synpunkter :)
/Anders
 
Du kanske skall pröva dig fram?

Jag skulle börjat med att stänga/täcka för tilluftventilerna,
för att sedan under några nätter se/höra vad skillnaden blir.

PS
Fönstren kan man sedan i omgång två täcka för med något bullerdämpande (dubbla gipsskivor kanske?), och se/höra vad effekten av det blir.

För att bara köpa nya fönster blir ju ganska dyrt :p
 
Redigerat:
  • Gilla
hama65
  • Laddar…
Eftersom det är sovrum det är frågan om så ett försök med ljuddämpande gardiner kanske vore nåt att prova till att börja med. Vet att såna kan fungera väldigt bra men det beror ju lite på hur högt buller det är frågan om.

Ljuddämpande fönster är verkligen ljuddämpande, det blir knäpptyst om du använder den sorten som dom sätter in i hus i närheten av flygplatser. Luftfartsverket borde kunna svara på vilken dämpning dom fönstren har.
 
3 glas är tydligen inte alls så bra på att ljudisolera. 2+1 är bättre. Olika tjocklek på glas och olika avstånd mellan rutorna ska släcka ut vågor som annars tar sig igenom. Tror jag läste att ett vanligt gammalt 2glas med inre rutan tjockare är bättre än 3glas...
 
  • Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker att mina treglasfönster fyllda med argon dämpar ljudet väldigt bra.
Det går inte att "prata" från ute till inne, hörs inte.
Knappt ens om man skriker, typ ÄR KAFFET FÄRDIGT :) .

Och när bilar kommer hör man eventuellt svagt lite grusknaster, inget från motor eller annat.
Nu bor jag visserligen långt från trafikleder, men ljud från bilar finns inte här inne.
 
TS skriver att denne funderar på att byta glas i befintligt fönster. Tänk på att ljudet kan komma igenom andra vägar än genom glaset, det kan t.ex. vara otätt mellan karm och vägg.

För övrigt; den enkla varianten att se över/byta tätningslist kanske redan har provats?
 
Mikael_L
JohanLun skrev:
3 glas är tydligen inte alls så bra på att ljudisolera. 2+1 är bättre. Olika tjocklek på glas och olika avstånd mellan rutorna ska släcka ut vågor som annars tar sig igenom. Tror jag läste att ett vanligt gammalt 2glas med inre rutan tjockare är bättre än 3glas...
Så borde det kunna vara, önskvärt att få olika resonansfrekvenser på olika delar av det dämpande materialet för att dämpa bredbandigt.
 
Jag upplever att friskluftventilerna är den svagaste länken. Med en ljuddämpande gardin som går från tak till golv gör storkskillnad. Den dämpar då ljudet oavsett var det läcker in.
 
Vi fick bytt till ljudisolerande glas i vår förra lägenhet i Lund. På gatan utanför är det mycket trafik och stadsbussar. Det blev knäpptyst efteråt, fungerade fantastiskt.

Men som några har skrivit, ljuddämpande material inomhus bör också hjälpa till.
 
Montera FTX och ljudfönster ;)
Spontant känns det lite dumt att ha hål i väggen där det är mycket buller?
 
KnockOnWood skrev:
Jag tycker att mina treglasfönster fyllda med argon dämpar ljudet väldigt bra.
Det går inte att "prata" från ute till inne, hörs inte.
Knappt ens om man skriker, typ ÄR KAFFET FÄRDIGT :) .

Och när bilar kommer hör man eventuellt svagt lite grusknaster, inget från motor eller annat.
Nu bor jag visserligen långt från trafikleder, men ljud från bilar finns inte här inne.
3-glas är nog hyggligt bra på att dämpa, men det ska till ett "riktigt" ljuddämpande fönster, som nog är 2+1 men med speciellt glas. Vi har ett sådant i huset, samt alla varianter av 2- och 3-glas. Det enda som "sticker ut" markant är just detta ljuddämpande.

Jag såg detta på ett tv-program där några ville byta fönster, så visade de med ett test med olika fönster att byte till 3-glas var helt bortkastade pengar, ur ljudaspekten. Satsa då på ett "riktigt" akustikfönster... det är nog inte SÅ mkt dyrare... Och på ett gammalt hus, uppgradera bef båge med nytt akustikglas, billigare och snyggare än ett 3-glas.
 
Jag arbetade under en period med Stockholms Stads bullerprogram. Det sätt som man främst dämpar bullret med är laminerade 8,76-glas. Man laminerar två 4 mm-glasskivor med dubbla 0,38 mm bullerdämpande lamineringsskikt. Man gör en kassett där den ena glaspanelen består av 8,76-glaset.

Sen är det lika viktigt att täta mellan fönsterbåge och fönsterkarm med gummi/silikonlister. Helst dubbla, både innerst och ytterst i konstruktionen. Och, förstås att dreva och täta ordentligt mellan fönsterkarmen och väggen.

Det finns också alternativ där man monterar en extra glasskiva på fönsterbågens insida. Det beror på vad du har för fönsterkarmar, fönsterbågar etc. Här gäller fortfarande att täta mellan fönsterbågen och fönsterkarmen och att dreva mellan fönsterkarmen och väggen.

Det finns ingen enda lösning på problemet. Lösningen beror på förutsättningarna. T.ex. vilken tjocklek på kassetten befintlig fönsterbåge klarar och vilken tyngd också, förstås. Glas är tungt.

Du kan nog fråga vilken glasmästare som helst om detta och få hjälp med en bra lösning utifrån förutsättningarna i ditt hus.

I de flesta hus är väggarna tillräckligt bullerdämpande. Du kan vidta avsevärda åtgärder på väggarna utan att få mer än marginella effekter. Det är oftast fönstren och ventilationsöppningarna som är problemet. Men bor du i ett gammalt hus kan det vara nödvändigt att isolera väggarna också. Tunga material är bra.

Att experimentera är inte tillrådligt. Det är för dyrt. Tänk igenom åtgärderna, ta råd från kunnigt folk, gör prov som någon föreslog i tråden med att täcka för ventilationen för att få grepp på var problemet ligger och vidta sedan väl genomtänkta åtgärder.

Tänk på att man ofta vill sova med öppet fönster. Då hjälper inga bullerdämpande glas. Tjocka gardiner som också har föreslagits i tråden är också en bra idé och värt att hänga upp oavsett åtgärder på fönstren.
 
  • Gilla
Riemann och 1 till
  • Laddar…
Vi bor nära en järnväg, var jätteoroliga när vi köpt huset, men läget i övrigt var så bra så vi bestämde oss för att vi skulle kunna leva med detta. Vårt sovrum har ett gammalt kopplat 2-glas fönster med glas från 20-talet, vi sover med öppet fönster. Efter en vecka tänkte vi inte på tågen, annat än när man sitter och fikar i trädgården eller tittar på TV med öppet föntster. I TV rummet har vi en kombination av 2+1 och 3 glas. Det blir "hyggligt tyst". De rum som har bara 3-glas blir något bättre än 2-glaset. Nu är det ju andra faktorer (väderstreck, träd, andra byggnader etc) som påverkar. Men som sagt, det enda rum som avviker stort är det med ett fönster som SJ satt in för kanske 30 år sen. Där hör man i princip inte tågen alls. Tyvärr är fönstret fult och just det rummet använder vi inte som sovrum. Jag har "monterat tillbaka" fönster med lösa innerbågar och handblåst glas, just nu utan tätningslist. Där hör man tåget lite mera. Men jag tror det beror på avsaknad av tätningslist. Dessa gamla fönster sägs ju, med ett tjockare glas i den lösa bågen och bra tätning, få ljud och värmeprestanda som till och med kan bli bättre än ett 3-glas...

Kontentan, jag tror många går på försäljarsnack och byter fönster "i onödan". Skitsamma om det är 70-talsfönster (då är det bara en dålig affär), men jag tycker det är synd när man byter högkvalitativa kärnvirkesfönster som är 100+år gamla. Dessa är värda att kosta på att renovera. De kommer med rimligt underhåll att med marginal överleva alla PVC och alu-träfönster som tillverkas idag. Plus att de är SÅÅÅ mycket vackrare!
 
Det första man behöver göra är att ta reda på vilken sorts ljud bullerkällan framkallar. Både nivåer men även spektralt (vid vilka frekvenser). För att ta reda på det behöver man göra en mätning.

Om en produkt uppvisar ett Rw på 53 dB kan den likväl vara mer eller mindre verkningslös vid låga frekvenser. Den ljudisolerande konstruktionen måste mao matcha det buller som den är tänkt att dämpa. Detta utläser man från mätresultat från tex SP. Gäller det en komplex konstruktion kan detta räknas fram av en akustiker.

Den freshventil som åberopas är tyvärr i stort sett verkningslös vid låga frekvenser. Så som skrivits är inte heller 3-glas fönster en optimal lösning vad gäller ljudreduktion, bla pga av 3 lager som skapar problematiska resonanser samt att avsaknaden av tillräckligt stor luftspalt och massa i glasen.

Principen för att dämpa ljud bygger på MASSA - LUFT - MASSA. Ju större värde (massa och luftspalt) vi har på dessa parametrar, desto bättre ljudreduktion uppnår vi. Frikopplar vi dessutom massorna mekaniskt från varandra, uppnår vi ännu bättre ljudreduktion.

Om du inte vill kosta på dig en ordentlig mätning kan du göra som Knockonwood föreslog och köra uteslutningsmetoden. Att investera i nya lamellglas om fasaden uppvisar ett dåligt Rw kan bli bortkastade pengar.

Rent praktiskt kan du göra så här:

Börja med att lossa foder runt glaspartiet. Om bara drev finns i spalten kompletterar du med mjukfog som får bottna några cm. Efter det kan du först prova att blockera uteluftsdonet. Det gör det med hjälp av att kapa ut några gipscirklar med lämplig dosfräs och sedan kittar fast dom ordentligt med avloppskitt eller modellera.

Vad gäller fönstret så kan du testa med gipsskivor som provisoriskt sluter helt tätt mot innegipset. Detta kan ge en indikation på hur mycket husets skal dämpar resp. glas och uteluftsdon.
 
Redigerat:
  • Gilla
brumbjorn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.