Hej,

Jag behöver er hjälp, vilka socklar/foder/dörrar är av bäst kvalité? Vill ha släta 12x56 mm i massiv trä som går att måla. Likaså vad gäller innerdörr. Har ni några förslag? Dörren ska dämpa ljud bra och gärna vara trä rakt igenom - den ska kännas "tung" och listerna ska kännas rejäla och inte skadas för lätt? Kom gärna med tips!
Tack!
 
Ingen som har några tips?
 
Gällande innerdörrarna skulle jag kolla på blocket efter begagnade gamla dörrar om du inte ska ha så många som behöver vara lika. Annars kanske det finns nåt lokalt snickeri som kan hjälpa dig?
 
Den listtypen har nog alla trävarufirmor och byggvaruhus. Bara att välja och vraka. Det är ju en enkel obehandlad trälist, så någon kvalitetsskillnad finns knappast. Listvirke brukar vara fur. Det är lite mjukt, men det bror ju på vad du menar med "inte skadas så lätt"? Sannolikt lär det vara färgen som ger sig först vid tuffa tag.

Tung massiv innerdörr är obehandlade spegeldörrar i massivt trä. Finns också på det flesta ställen vad jag vet.

Bl a Byggmax och Bauhaus har dessa saker.
 
Jumos skrev:
Gällande innerdörrarna skulle jag kolla på blocket efter begagnade gamla dörrar om du inte ska ha så många som behöver vara lika. Annars kanske det finns nåt lokalt snickeri som kan hjälpa dig?
Jag behöver tre dörrar, två i samma stl och en mindre. Jag ska kika. Om man hittar några på blocket men som saknar dörrkarm, kan man bygga en då?
 
Tack för svar, är furu bra? Borde man inte ha tex ek om man har ek golv fast i vit färg. Tänker på att de ska åldras fint och hålla lika länge som golvet (och de ska gå att måla om?). Jag ska kolla om det finns en bra snickare! Hur mycket kan det kosta tro?
 
Ska du måla golvlisterna är det ju bortkastat at använda ek. Furu är standard och de kommer att fungera bra de kommande två hundra åren om de bara målas om då och då.
 
Ok tack! Är det furu man använt i gamla hus? Fram till 50 talet?
 
Hyvlade lister har i princip alltid tillverkats av fur, och görs så fortfarande. 70 - 80-talets styggelse med plastlister har som tur är försvunnit.
 
Om du vill ha riktiga ljuddämpade dörrar så ska du titta efter ljudklassade dörrar. De har en beteckning som anger ljuddämpningen i dB, t ex 30 dB. Jag har nyligen köpt ljudklassade dörrar till vår tillbyggnad och de billigaste jag kunde hitta var dessa:

https://www.mindorr.se/dorrar-inomhus/innerdorrar/innerdorr-massiv-30db

Detta inkluderar karm. Om du googlar runt, tänk på att de flesta inte inkluderar karmen i priset som anges.

Beställningen och kvaliteten var helt OK (jag har ingen relation till företaget).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.