Nu har vi ju kommit in i september, men idag sade prognosen att det skulle bli sol, så jag lade aktuell status igår kväll på minnet. Det blev solsken också, som det skulle, idag.
Nu ikväll hade energiinnehållet i tanken ökat med 15 kWh netto, alltså efter förbrukning och förluster. Hur stora de var vet jag inte, men jag kan uppskatta. Andra dagar, när det varit idel regn, har samma tank tappat i temperatur motsvarande 5-7 kWh. Det finns ingen anledning att tro att något annat gäller för denna dag, så därför kan jag beräkna totala energitillskottet, ner i tanken, till 20-22 kWh.

Kostnaden för att pumpa ner detta blev 0,674 kWh (det har jag mätt), vilket ger ett "COP" på 31. Inte så tokigt för att vara i september, tycker jag.

Jag har alltså 72 vakuumrör, i tre paneler, för den som inte vet/har glömt.
 
Jag väckte pelletspannan i söndag eftersom det skulle komma både det ena och andra lågtrycket och tempen i acken började närma sig 60° i toppen. Men den har sedan "bara" gått på underhållsglöd efter det att den "körde" upp acktoppen till 70° i söndags. Både måndag och tisdag hade ju sol som höjde upp acktempen. Igår kväll var det 75° i botten och 78° i toppen. Så just nu undrar man varför man startade pannan....... och vart de "utlovade" lågtrycken tog vägen, de som skulle ge igenmulet väder.....????.... Än så länge så har september solen gjort bra i från sig :cool:

Sedan SMHI började att köra en massa data i sina datorer så tycker jag att prognoserna bara blir sämre och sämre för varje nytt dataprogram.......
 
Det finns ingen anledning att tro att något annat gäller för denna dag, så därför kan jag beräkna totala energitillskottet, ner i tanken, till 20-22 kWh.
Härligt! Jag börjar tyvärr undvika solforumen - sitter med all utrustning i ladan och väntar på tid/pengar att byta takbeklädnad. Innan dess känns det meningslöst att montera solfångarna. Varje dag med solsken får mig att tänka på solfångarna som ligger å samlar damm och varje dag med regn får mig att fundera på allt kring avvattning som jag borde förbättrat fixat.

Tacka vet jag en lagom mulen och torr dag :p
 
Ja, gårdagen var väldigt fin! Solen kom till ordentligt ca 8:30 ,försvann från taket ca 16:30, huset i sydost-läge . Tanktemp ca 40,50,60 på morronkvisten ca 80 på alla mätare på kvällen. Känns helt ok. Min energi mätare har tyvärr lagt av ,ska byta den till helgen. Hur många kW fick jag in?
(3 moduler sfinx, 90 rör) :)
 
Öhh... ja ,Tisdagen alltså, här i Fjärås.Tanken är på 750 lit(tänkte inte på de...)
 
(80 - (60 + 50 + 40) / 3) * 750 * 4190 / 3600000 = 26 kWh.

Låter dessutom rimligt jämfört med mina 72 rör och ca 22 kWh.
 
Tja vad ska man säga kompisen är då besviken över sina sfinx paneler (2st 60 rör) då det med strålande sol endast värmer från 45-65° på en dag.. Han har elpatronen ställd på 45° för annars finns de inte vv på morgonen så enligt han så ska/bör det då vara minst 90 rör till 500 liters acktank om man inte vill att elpatronen inte ska gå varje natt.. :'(

Panelerna är lutade 50° o är 7 mil norr om umeå..
 
2an skrev:
Tja vad ska man säga kompisen är då besviken över sina sfinx paneler (2st 60 rör) då det med strålande sol endast värmer från 45-65° på en dag..
Vet inte vad ni andra har för erfarenheter, hoppas att få igång mina till helgen om installatören bara kommer och slutför installationen...

Däremot bed Stig på Sfinx mig vara alldeles extra noggrann med pastan på heatpiperna. Vid testerna på SP hade tydligen till och med han kletat på för lite så att han inte fått kontakt på en av rören. Ni kanske skulle ta och dubbelkolla så att alla heatpipes verkligen har kontakt med värmeväxlaren?
 
(80 - (60 + 50 + 40) / 3) * 750 * 4190 / 3600000 = 26 kWh.
apersson850: Ursäkta en som inte räknar så mycket: siffrorna 4190/3600000 vad står dom för? :-?
 
Jag såg igår att under dagen hade temperaturen sjunkit så mycket att det snarare motsvarade ett uttag på 10 kWh, än 5 kWh. Om så var fallet även dagen före hade mina solfångare då snarare gett 25 - 27 kWh.

För vatten är värmekapacitiviteten 4190 J/(kg * K). Då får jag energin i J, vilket är detsamma som Ws. För att få kWh får jag dividera med 1000 och 3600 (sekunder per timme), alltså 4190 / 3600000.

De solfångare jag har, Intelli-Heat, hade bra passning direkt i kopparrören i värmeväxlaren. Jag fick trycka rätt ordentligt för att få rören i bottnen. Pastan hade vi klart också på, men det kanske skiljer lite på olika fabrikat på värmeväxlare, hur bra passning de har i rören där? Mina stämde så precis att jag fick säkerställa att rören i värmeväxlaren var riktigt runda först, annars fick jag inte in heatpipen alls.
Om passningen är något sämre går det klart åt mer goja.
 
Ok, då är jag med i fysiken...
Alla rör på Sfinx-arna utom 2 gick i tämligen lätt, dessa två gick bara i till hälften sen var det bom stopp. När solen slutat lysa (det ska ju bli fint nu några dagar :)) får vi kika på och fixa till detta. Är "hylsorna " hårdlödade på värmebärarröret? Lite nervös inför hur mycket stryk dom tål vid åtgärdandet av ojämnheter.

Två tuber ca 10cm(?) långa med pasta per modul(30rör) användes, verkar som det fyllde upp tillräckligt .
 
peoe skrev:
Däremot bed Stig på Sfinx mig vara alldeles extra noggrann med pastan på heatpiperna. Vid testerna på SP hade tydligen till och med han kletat på för lite så att han inte fått kontakt på en av rören. Ni kanske skulle ta och dubbelkolla så att alla heatpipes verkligen har kontakt med värmeväxlaren?
Jodå det va noga med pastan, Alla rör lirkades o vreds så att pastan va över allt.. Han räknade även ut innan moteringen hur mycket som skulle va på varje rör/heatpipe o all pasta gick åt..
 
Peoe: Har du fått igång panelerna? Hur funkar det?
 
Jag har varit på mässa i sth hela veckan. Fick kopplat in styrningen till solen natten innan jag åkte iväg och nu ikväll har jag fått upp hälften av rören. Till slut blev det till att ge upp - jobbigt att stå på taket med ficklampan i munnen och skruva fast rör.

Får se hur vädret blir i morgon, det verkar klart, men med handskar kanske man kan få upp resten av rören utan att bränna sig för illa?

Den som lever får se!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.