Barnfamiljer i Sverige har väldigt liten extra bostadsarea jämfört med ensamboende och par utan barn. Barnfamiljer i hyresrätt har i snitt 82 kvadrat, men 130 kvadrat i småhus.

Du kan läsa artikeln här: Familjer har nästan samma boyta oavsett antal barn
 
T
Svenska regler säger att en ensamstående ska ha minst en tvåa för att inte vara trångbodd, medan en familj med tre barn behöver minst fem rum och kök.
Vad är det för regler? i så fall har jag vart trångbodd hela mitt liv, kan inte påstå att jag känner det skulle va så?
 
Thullen skrev:
Vad är det för regler? i så fall har jag vart trångbodd hela mitt liv, kan inte påstå att jag känner det skulle va så?
Mmm, det undrar jag också.

Jag undrar också vad som är tanken med alla ettor som finns. Vem ska bo i dem? Halva personer?
 
  • Gilla
Fifth Avenue och 5 till
  • Laddar…
W
Thullen skrev:
Vad är det för regler? i så fall har jag vart trångbodd hela mitt liv, kan inte påstå att jag känner det skulle va så?
Boverkets definition, är väl mest ett sätt att föra statistik som jag förstått det, innebär inte att man inte "ska" bo så.

"Boendeutredningen 1974 angav "norm 3", som fortfarande 2014 används av Boverket[5] och Statistiska centralbyrån.[6] Norm 3 definierar trångboddhet som att det finns mindre än ett rum för varje boende eller två samboende, utöver kök, badrum och vardagsrum. I en lägenhet med 3 sovrum, vardagsrum, badrum och kök (4 rum och kök) kan det alltså bo två sammanboende vuxna (i ett sovrum) och två barn (i varsitt sovrum) utan att hushållet kallas trångbott. Från mitten av 1980-talet och ännu år 2002 var 15 procent av de svenska hushållen trångbodda enligt norm 3.[5] Av dessa är två tredjedelar ensamboende som bor i enrumslägenhet utan särskilt vardagsrum."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Trångboddhet

Intressant hur definitionen ändrats... Ser att mitt hus kunde rymma max 12 pers på 40-talet utan att dessa ansetts trångbodda, nu är max för icke-trångboddhet här 5 stycken.

"Den första definitionen, kallad "trångboddhetsnorm 1", gavs på 1940-talet.[5] Enligt den räknades ett hushåll som trångbott om det bodde fler än två personer per rum, köket oräknat. I ett hus eller en lägenhet med tre sovrum, vardagsrum, badrum och kök (4 rum och kök) kunde alltså åtta personer bo. Andelen trångbodda svenska hushåll enligt norm 1 var 30 % år 1945, 13 % år 1960 och 1 % år 1975."
 
Nu finns det ju trots allt preventivmedel, så folk borde anpassa sin familjestorlek till vilken bostad man har råd med.
 
ZipLock skrev:
Nu finns det ju trots allt preventivmedel, så folk borde anpassa sin familjestorlek till vilken bostad man har råd med.
Jobbigt om man då har barn som redan finns till och boendekostnaderna skjuter i höjden av någon anledning. :p
 
Vem vill flytta till en mindre bostad. Tapetsera om, lära sig allt om huset på nytt, betala lagfart, hitta ett hus man tycker om.

Allt bara för att man ska slippa underhålla några m2?!
Räntor, amortering osv är typ skit samma för någon m2 hit eller dit om man bor där jag bor.
 
G
Jag tycker medelhuset verkar ganska litet? Jag antar att källaren inte räknas in, även om det finns både tonårsrum och gillestuga där plus att övervåningen inte behöver belastas med vare sig tvättstuga, bastu eller garderob för vinterkläder.

Vårt hus ritades för 2 familjer på 20-talet, 120+50m2. På 60-talet byggdes det ut med 75m2 "för ägaren hade 3 barn".
 
Mitt fd hus i Malmö uppfördes som 2-familjshus på 20-talet med källare, vind, 2 rum o kök i bottenvåningen, 1 rum o kök i övervåningen. Gemensam toa i källaren. Boyta 106 kvm. I handlingarna som medföljde huset beboddes det som mest av 12 personer dvs 4 vuxna och 8 barn. Huset är av den typ som finns otaliga av i Skåne, typ egnahemsbygge av riktigt hög kvalitet.

När jag köpte huset på 80-talet var det redan omgjort till enfamiljshus och precis lagom för oss 3 ... :)
 
gäst skrev:
Jag tycker medelhuset verkar ganska litet?
Det finns många äldre småhus, typ egnahem, i storleksordningen 80-110 m2 som var tänkta för en familj med 2-3 barn. Standardstorleken på nybyggda hus när storbyggföretagen rullar ut villamattor verkar vara ca 140 m2, och då finns det ingen källare och på sin höjd ett pytteförråd i anslutning till en carport.
 
G
Många lägenheter har standardyta tex är kring 80m2 en mycket vanlig storlek på en hyreslägenhet 4rok. Att antalet familjer med fler än 2 barn boende i hyresrätter fortfarande bor på samma yta kan förklaras med att utbudet på hyresrätt med 5 eller 6 rok är liten
 
När jag och min sambo letade hus ville vi ha ett litet hus på landet, cirka 80-90 kvadrat.
Dom var så djävulskt dyra, så vi köpte oss en 153kvm kåk istället för mindre pengar ochy bättre läge.Sedan använder vi bara ovanvåningen (sutteräng).
Vi har en på tok för stor kåk för bara oss två och en katt, men det var det billigaste alternativet :surprised:
 
Redaktionen skrev:
Barnfamiljer i Sverige har väldigt liten extra bostadsarea jämfört med ensamboende och par utan barn. Barnfamiljer i hyresrätt har i snitt 82 kvadrat, men 130 kvadrat i småhus.
Kan man gissa att glesbyggden drar upp siffrorna för singlar i hus? Jag har släkt i Västerdalarna och där är det vanligt med singlar i (oftast ärvda) 200 kvm villor. Singlar i villor i närheten av storstäder borde däremot vara mer ovanligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.