Dörrarna på plats. Viss justering återstår.
Nyinstallerade svarta dubbeldörrar på en obehandlad träfasad på ett litet byggnadsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu börjar den tråkiga målningen..
 
Nu är foder, knutar och vindskivor målade med Gysinge linoljefärg. Fasaden är struken en gång med Byggmax rödfärg.

Första omgången med linoljefärg blandade jag ut med en halvolja, dvs 50% rå, kallpressad linolja, 50% balsamterpentin. Jag blandade även ut det andra lagret något. Sista lagret blev färg direkt från burken. Här tyckte jag att den blev för tjock efter en stunds målande. Jag borde kanske ha rört om lite oftare? Eller så borde ha använt en hårdare pensel .Jag lät varje lager torka minst en vecka innan nästa lager. Jag tror t.o.m det gick över rekommenderade 2 veckor nån gång.
Vindskivor och takfotsbrädorna målade jag alla tre lager på plats. I varje lager ligger ett antal bananflugor, eller vad det är. De verkar ha gillat doften. :( Foder och knutbrädor tog jag ner för att måla, vilket var bra mycket enklare och snabbare.

I rödfärgen blandade jag i både vatten och linolja. Den målade jag ut med en fasadpensel och arbetade in den med en hornsugga. Nu återstår läkten som jag tänkte måla en gång innan jag sätter upp den. Andra lagret målar jag nog nästa år. Jag borde nog ha väntat med all fasadfärg till nästa år, vilket faktiskt rekommenderas på rödfärgsburken.
Änden av fasaden är sågad i 45 grader, där jag drog på ren linolja ett par veckor innan rödfärgen.

Nyrenoverad rödfärgad stuga med vita knutar och vindskivor, omgiven av malningsutrustning och stegar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
gysinge rekommenderar endast 15-20% vatten som utspäddning i grundning.
tips är att slå lite vatten om dy tycker den blir för tjock.
finns vatten i färgen normalt och den avdunstar
 
Jaså, jag tyckte jag läste att de rekommenderade terpentin för spädning av linoljefärg. Det är inte slamfärgen du tänker på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.