justusandersson skrev:
Ett förtydligande: Enligt Boverkets byggregler måste ett rum (eller avskiljbar del av rum) i en bostad ha fönster mot det fria. Fönsterytan (glasdelen) bör vara ca 10% av golvytan. I ert fall behövs alltså dubbelt så mycket glasyta som ritningen redovisar. Uppfyller man inte det kravet riskerar man att nekas bygglov.
Vilket av rummen tänker du på då?
 
Bara köket! Jag vill gärna tillägga att jag trots vissa anmärkningar tycker att planen i sina grunder är bra. Den har en tydlig struktur vilket brukar underlätta mycket i vardagen. Att ta bort kökets vägg mot korridoren tycker jag är mindre välbetänkt. Det är bättre att frigöra fönsterväggen från fast inredning i stället.
 
Ögonfröjd skrev:
Prova att rita om köket. Ha högskåp mot tvättstugan och en köksö som sitter fast mot fönsterväggen, då kan ni skippa väggen mot korridoren vilket blir snyggare. Tror det blir svårt att möblera vardagsrummet men har ingen lösning på det. Sen tycker jag att entrén behöver breddas eller att en del av klädkammaren blir garderob som öppnas från entrén. Lycka till!
Entrén kommer att breddas 2-3 decimeter. Och gällande köket kommer väggen troligen rivas och en fristående köksö ställas dit. Vi ska prata med en köksarkitekt imorgon och förhoppningsvis komma fram till nånting bra.

Våran tanke med vardagsrummet är att ha tv mot hobbyrummet, mindre soffa mot yttervägg samt en avskärmande soffa mot matsalen. För att få bort fokus från tråkig soffrygg kan man ju ställa ett smalt bord med vas/lampa eller liknande. Blir väl inte helt tokigt?
 
justusandersson skrev:
Bara köket! Jag vill gärna tillägga att jag trots vissa anmärkningar tycker att planen i sina grunder är bra. Den har en tydlig struktur vilket brukar underlätta mycket i vardagen. Att ta bort kökets vägg mot korridoren tycker jag är mindre välbetänkt. Det är bättre att frigöra fönsterväggen från fast inredning i stället.
Tror du inte det blir ok att ta bort köksväggen och ha en funktionell köksö istället? Vilka nackdelar finns? Småfönstren kommer ändras. Vi ska prata med köksarkitekt imorgon och diskutera alternativ.

Är dörrlösningen till hobbyrum/sovrum2 verkligen så tokig? Gör vi en mindre korridor där så förlorar vi ju utrymme i rummen.
 
Ja, dörrlösningen till hobbyrum/sovrum 2 är heltokig! Den försämrar dessa rums möblerbart och slösar med golvytan. Den signalerar dessutom att detta är något ni inte behärskar. Det går att lösa detta utan korridor. Tro mig jag har gjort det väldigt många gånger. Låt hobbyrum och sovrum2 byta plats och justera väggdragningarna något så ytorna får rätt storlek så får nog dörren till hobbyrummet plats i linje med dörren till sovrum3. När det gäller kökets inredning så är det viktigast att hitta en form som stämmer med ert sätt att använda köket och att undvika skryt- och modetrender. Själv är jag tveksam till köksöar, de låser upp mycket och skapar krångliga dragningar för att klara el och ventilation mm, men det är kanske en åldersfråga. Grundprincipen för köksplanering är dock fortfarande: arbetsbänk i mitten omgiven av diskbänk på ena sidan och spis+avställning på andra. Viktigast är dock: riktiga fönster. Allt annat kan man i värsta fall ändra på sedan.
 
BirgitS
Daniel Croner skrev:
Våran tanke med vardagsrummet är att ha tv mot hobbyrummet, mindre soffa mot yttervägg samt en avskärmande soffa mot matsalen. För att få bort fokus från tråkig soffrygg kan man ju ställa ett smalt bord med vas/lampa eller liknande. Blir väl inte helt tokigt?
Rita gärna ut hur det ser ut med soffor, soffbord och avlastningsbord bakom soffan så att du kan se att möblerna inte gör det besvärligt att dra ut stolar och gå runt matbordet när folk sitter där.
 
Jag tror att det ni tänkt som vardagsrumsdel kommer bli väldigt trångt! Och ifall ni har eller planerar för att barn ska ha sovrum 2 och 3 så öppnas deras dörrar rakt ut i vardagsrummet. Ger ett rörigt intryck.

Har ni minskat ner ert hus om man jämför med ett Domherren i original? Tycker att det är ett rätt rymligt och välplanerat hus i grunden och förstår ärligt talat inte varför ni gjort om det till det sämre.
 
Om man låter den tvärgående mellanväggen som på ritningen skiljer hobbyrummet från vardagsrummet fortsätta i hela husets bredd (och därmed gör sovrum3 något smalare) samt flyttar väggen mellan sovrum2 och hobbyrummet ca 45 cm mot däcksidan på huset, så får man in två st dörrar bredvid varandra utan någon smuttkorridor. Hobbyrummet blir då 9,9 kvm, sovrum2 12 kvm och sovrum3 8.6 kvm. Kanske byter sovrum2 och hobbyrum plats? En intressant upptäckt jag gör är att areauppgifterna på ritningen inte stämmer. Rummen på ritningen är mindre än vad som anges. Smuttkorridoren har antagligen räknats in i rumsarean.
 
Asson skrev:
Jag tror att det ni tänkt som vardagsrumsdel kommer bli väldigt trångt! Och ifall ni har eller planerar för att barn ska ha sovrum 2 och 3 så öppnas deras dörrar rakt ut i vardagsrummet. Ger ett rörigt intryck.

Har ni minskat ner ert hus om man jämför med ett Domherren i original? Tycker att det är ett rätt rymligt och välplanerat hus i grunden och förstår ärligt talat inte varför ni gjort om det till det sämre.
Vi funderar och mäter allrummet så vi får se hur vi får till det. Tråkigt att du tycker att huset verkar vara så dåligt planerat och ritat. Det är ju verkligen svårt att få till alla delar eftersom det finns begränsningar i storlek, budget,
Tomt osv och sen har vi väl alla olika prioriteringsområden.
För
Oss är det ex viktigt att få en separat groventré och inte ihoptryckt med tvättstuga som många har.
Vi vill även få till två separata delar med barnrum och extra rum på en sida. Har förstått att du tycker det är onödigt med hobbyrummet men utifrån vår livssituation behöver vi det antalet rum och ville gärna ha det i anslutning till två barnrum. Vi vill att det ska vara ett extra rum som kan användas som extra tv-rum/gästrum/lekrum/kontor, ja allt efter att barnen växer med möjlighet att stänga en dörr in dit och inte är som många allrum är ritade idag, i någon form av mellanutrymme med bara massa dörrhåll, då tycker vi det blir svårmöblerat! Du får gärna förklara vidare hur Du menar med dörrarna där, för jag är inte riktigt med. Vi vill ju inte behöva minska ner på kvadraten i de olika rummen, men kan absolut byta plats på hobbyrum och sovrumsplacering. Gällande köket så är det
Omritat och väggen mot korridoren är borta och en ö i mitten är inritad och de "hemska skottgluggarna" är borta :).
 
justusandersson skrev:
Om man låter den tvärgående mellanväggen som på ritningen skiljer hobbyrummet från vardagsrummet fortsätta i hela husets bredd (och därmed gör sovrum3 något smalare) samt flyttar väggen mellan sovrum2 och hobbyrummet ca 45 cm mot däcksidan på huset, så får man in två st dörrar bredvid varandra utan någon smuttkorridor. Hobbyrummet blir då 9,9 kvm, sovrum2 12 kvm och sovrum3 8.6 kvm. Kanske byter sovrum2 och hobbyrum plats? En intressant upptäckt jag gör är att areauppgifterna på ritningen inte stämmer. Rummen på ritningen är mindre än vad som anges. Smuttkorridoren har antagligen räknats in i rumsarean.
Lite nyfiken bara, Du verkar vara väldigt insatt och ha mycket åsikter och idéer och bra koll på Domherren. Jobbar du som arkitekt eller?? Förstår hur du menar men tyvärr känns 8.6 alldeles för litet för ett barnrum. Vi vill att dessa två rum ska vara så lika varandra i storlek som möjligt. Om man skulle göra som du säger så blir ju hobbyrummet onödigt stort och blir det inte då verkligen så att man öppnar dörrar rakt ut i vardagsrummet (som du nämnde var väldigt rörigt och dumt)??!
 
Förstår vad du menar med groventré. Hade vi också som krav. Men ni kan inte tänka er att ha groventré som sedan leder in till tvättstugan?
 
Jag har aldrig sagt att vardagsrummet var rörigt och dumt, det var någon annan. Dörrarna går ju dessutom inåt mot rummen. Möblerbarheten (i vardagsrummet) blir givetvis bättre om man samlar ihop dörrarna till smårummen så att väggytorna i vardagsrummet blir så stora som möjligt. Vad jag ville visa med mitt lilla exempel är att det går att fila på väggdragningarna så att ni slipper den fula och ytkrävande smutten. Dessutom: Rummen på ritningen är betydligt mindre än vad som anges, särskilt sovrum2 och hobbyrummet. (Kolla alla mått, så att ni får det som utlovas.) Lägg ett skisspapper eller ett annat genomskinligt papper över ritningen och skissa själva. Ge er inte.

Ja, jag är gammal arkitekt, numera rätt pensionerad. Jag tycker dock att alla människor har rätt att bygga sitt eget hus. Även om man kan man behöva ett råd ibland. Det är mycket som skall stämma. Jag tycker att er planlösning i grunden är väldigt bra. Idén med groventré från ett håll och finentré från ett annat är bra tänkt. Annars hade jag inte gett mig in i den här tråden. Det är lite detaljer som behöver putsas.
 
  • Gilla
EmmaCroner och 1 till
  • Laddar…
EmmaCroner skrev:
Vi funderar och mäter allrummet så vi får se hur vi får till det. Tråkigt att du tycker att huset verkar vara så dåligt planerat och ritat. Det är ju verkligen svårt att få till alla delar eftersom det finns begränsningar i storlek, budget,
Tomt osv och sen har vi väl alla olika prioriteringsområden.
För
Oss är det ex viktigt att få en separat groventré och inte ihoptryckt med tvättstuga som många har.
Vi vill även få till två separata delar med barnrum och extra rum på en sida. Har förstått att du tycker det är onödigt med hobbyrummet men utifrån vår livssituation behöver vi det antalet rum och ville gärna ha det i anslutning till två barnrum. Vi vill att det ska vara ett extra rum som kan användas som extra tv-rum/gästrum/lekrum/kontor, ja allt efter att barnen växer med möjlighet att stänga en dörr in dit och inte är som många allrum är ritade idag, i någon form av mellanutrymme med bara massa dörrhåll, då tycker vi det blir svårmöblerat! Du får gärna förklara vidare hur Du menar med dörrarna där, för jag är inte riktigt med. Vi vill ju inte behöva minska ner på kvadraten i de olika rummen, men kan absolut byta plats på hobbyrum och sovrumsplacering. Gällande köket så är det
Omritat och väggen mot korridoren är borta och en ö i mitten är inritad och de "hemska skottgluggarna" är borta :).
Separat groventre tycker jag absolut är bra om man har behov av det, men jag hade planerat med genomgång via tvättstugan för att slippa korridorer.

Vad jag menade med rörigt är att jag föredrar ett vardagsrum där man slipper en massa dörrar, särskilt direkt till sovrum. Hellre samla sovrumsdörrarna runt ett allrum där man kan ha teve. Men jag förstår nu att ni inte alls prioriterar och föredrar det. Och det är ju ni som ska bo i huset och ni ska självfallet bygga så att ni trivs.
 
Skulle bara vilja ändra några detaljer, gjorde en snabb skiss.
Om det finns utrymme att förlänga huset 0,5-1,0 meter skulle det optimera utrymmet i tv/hobbyrummet.
 
mrs12 skrev:
Skulle bara vilja ändra några detaljer, gjorde en snabb skiss.
Om det finns utrymme att förlänga huset 0,5-1,0 meter skulle det optimera utrymmet i tv/hobbyrummet.
Tack :), tyvärr är redan bygglovet klart så därför kan vi inte ändra skalet/storlek.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.