Funderar på att skaffa min första snickerimaskin. För att såga upp träämnen i plank, bräder och lister. Finsnickeriet gör jag för hand. Men vill ha snygga sågsnitt på maskin. Måste jag ha en bandsåg, eller räcker det med en cirkelsåg? MVH, PerOF.
 
Om du vill ha snygga snitt måste du ha en cirkelsåg, det räcker inte med en bandsåg ;)
Givet att vi har samma åsikt om vad som är ett snyggt snitt ;)
 
Det stämmer.
För att få hyfsat släta snitt med rimlig matningshastighet på en bandsåg krävs ett brett blad och en stor kraftig bandsåg som klarar ett sådant brett blad. Till exempel en gammal Jonsered eller Waco eller Beronius med 60-100 cm hjuldiameter.
En relativt liten bordscirkelsåg av hyfsad kvalitet ger i allmänhet minst lika bra snitt som en sådan stor skrymmande bandsåg. Oftast mycket bättre.

Min erfarenhet är att det krävs minst en 2,2kW trefasmotor på en bordscirkelsåg som skall kunna klyva tvåtums plankor med rimlig matningshastighet och kunna klyva 2 1/2 tums plankor överhuvudtaget.
Jag har 3,7 kW motor på min och ofta är det litet för klent för mina behov men du som hobbysnickare utan produktivitetskrav klarar dig säkert med mindre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.