Har kollat på en diskmaskin(Bosch) som har allt det jag vill ha.
Den har en ljudstyrka på 52dB och jag har fått höra att den helst inte ska överstiga 50dB på en diskmaskin. Har inte haft diskmaskin innan och kan inte jämföra med min mammas supertysta(42 dB) och min pappas(förmodligen 72dB...det går inte att vara i köket och föra ett normalt samtal).
Decibelstyrkan har ju också sitt eget liv..2 dB kan upplevas som väldigt mycket mer..eller?
Diskmaskinen är halvintegrerad.
Ni som har diskmaskin, vad säger ni? Tycker ni att 52dB är för mycket?
 
Hej

3db ökning = dubbel så hög ljudnivå.

Jag skulle försöka hitta en maskin på 50 eller 49db.
Våran har 49db ljudnivå och den är så pass tyst att man inte störs av att ha den på när man sitter i köket.

Tror inte att det är värt pengarna att köpa en 42db maskin.
 
Vår helintregerade Bosch har ljudnivå 44 dB och den är så gott som helt tyst. Ibland funderar man på om den är igång... Skulle helt klart satsa på så tyst som möjligt, du ångrar dig annars.
 
Det som låter mest tycker jag är när den sköljer.

Att vattnet går ut i avloppet ovanför vattenlåset gör att sköljningarna "bullrar" en hel del i avloppsröret. Jag har funderat på att bygga om avloppet så diskvattnet pumpas ut under vattenlåset - eller får man inte det?

 
Jag har funderat på att bygga om avloppet så diskvattnet pumpas ut under vattenlåset - eller får man inte det?
Efterssom vattenlåset sitter där för att låsa ute lukten från avloppet, så är det väl risk att det kommer att lukta från diskmaskinen.

Själv har jag funderat på om man kan sätta ett eget litet vattenlås till diskmaskinen.
 
kire skrev:
Se även följande tråd där ljudnivåer diskuteras

[länk]


+3 dB ger dubbelt så hög bullernivå
- 3 dB ger hälften så hög bullernivå
Nu får du ta och backa bandet lite!!!!
3 dB är ingen dublering av nån ljudnivå varken i A, eller med C filtret!. Om man dubblerar antalet watt från säg 10-20 så ökar dB nivån med 3 dB om man istället tar 10 till 100 watt så ökar man dB nivån med 10dB.
Sen att hänvisa till A eller C filtret betyder endel men samtidigt är det mer viktigt att veta vid vilka frekvenser ljudnivån är värst. Säg såhär örat är som känsligast mellan 250 och 5000 Hz där ligger talfrekvenserna. Vi säger att hörsel tröskeln vi 1000 Hz är noll då är hörseltröskeln vid 4000 Hz ungefär -3 dB detta pga av örats utformning. Vid 500 hz är örat mindre känsligt . Frekvenser runt 50Hz har en hörsel tröskel på runt 40dB detta ljud är alltså 7.5 gånger högre än den ursprungliga hörseltröskeln vid 1000 Hz. Vad vill jag säga med detta? Det vet jag knappt själv:) Men lita aldrig på en vitvaruförsäljare som snackar ljudintensitet eller dB-tal. I 99 fall av 100 vet de knappt om vad det är de säger!

 
Går man bara upp i en rejäl böj ( i höjd med vasken) på avloppsslangen så är det ju ingen risk att det börjar lukta om man kopplar in den under vattenlåset.
Om man däremot reser på semester på sommaren i fyra veckor är ju risken stor att vattnet har torkat upp i slangen.
Då kommer det ju en "doft" från diskmaskinen.
Där kan väl inte finnas några lagar som förbjuder att koppla in diskmaskinen på det viset.
 
FlitigaLisa skrev:
Vår helintregerade Bosch har ljudnivå 44 dB och den är så gott som helt tyst. Ibland funderar man på om den är igång... Skulle helt klart satsa på så tyst som möjligt, du ångrar dig annars.
Jag har gjort samma erfarenhet. Det händer vid upprepade tillfällen att jag öppnar luckan för att ställa in något trots att maskinen är igång - det hörs nämligen inte......
 
Mrz och Kire, om ni utger er för att kunna detta med effekt, ljudintensitet, ljudtryck och en salig brandling av förstärkning av dessa så borde ni veta bättre än att tramsa såhär..... ::)

Kan ni inte nöja er med att säga att:
1. 10db's ökning av ljudstyrkan uppfattas av örat som en fördubbling av (o)ljudet.
2. För att åstadkomma 3dbs ökning av ljudstyrkan måste effekten dubbleras.
 
MathiasS skrev:
Mrz och Kire, om ni utger er för att kunna detta med effekt, ljudintensitet, ljudtryck och en salig brandling av förstärkning av dessa så borde ni veta bättre än att tramsa såhär..... ::)

Kan ni inte nöja er med att säga att:
1. 10db's ökning av ljudstyrkan uppfattas av örat som en fördubbling av (o)ljudet.
2. För att åstadkomma 3dbs ökning av ljudstyrkan måste effekten dubbleras.
Framgick inte det av mitt inlägg:)
 
Vi har en Electrolux som ligger på 43dB och man kan inte säga att den är ljudlös men det går att vara i köket när den är igång. Om du ser din investering på några års sikt är det absolut värt att satsa på en så tyst maskin som möjligt. 53dB är outhärdligt och du kommer att bli galen ganska snart ;D
 
Jag tycker att ljudnivån är den absolut viktigaste parametern när man väljer diskmaskin! Så även om maskinen har alla andra egenskaper du vill att den ska ha tror jag att du kommer att ångra köpet om du kompromissar på ljudnivån.

Jag har några kompisar som har en med 48 decibel och den är ok, det går att sitta och prata i köket när den är igång utan att man störs. Själv har jag dock ändå valt en en 43 decibel för att vara helt säker på att inte bli störd av den, pga att vi har en öppen planlösning mellan kök och vardagsrum.
 
Totte_S
Eftersom jooselti undrar om 52 dB (och inte 42 ;))
så kan jag meddela att vi efter mycket kliande i huvet och grävande i börsen kom fram till att vi fick prioritera bort en "tyst" maskin (dvs en bit under 50 dB) de blev då en på 52 dB.
Vi kan nu konstatera att den inte låter som en jordbävning, man kan vistas i köket och prata med varandra utan att skrika. Tror till och med att vi hade den på i helgen med gäster hemma, och stördes inte jättemycket av den. Men den är långt ifrån ljudlös, hade vi inte haft 10 andra tunga utgifter samtidigt hade det definitivt blivit en tystare maskin! (och troligtvis lite bättre kvalitet ;))
Vad en maskin på nermot 40dB kostar törs jag inte ens tänka på 8)
 
Kan meddela att vi köpte den som hade 52dB...plånboken fick avgöra. I övrigt var maskinen allt jag ville ha och det är ett välkänt märke så det bör nog vara kvalitet på grejorna vi köpt ändå.
I ett hus med sex personer+ många vänner och släktingar som kommer och går, tror jag inte att maskinen kan störa oss. Det bullras en hel del av oss alla andra ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.