Har idag hus från 70-tal med platta på mark, ca 145 kvm.

Värms upp med oljefyllda elradiatorer samt en luftluftvärmepump.
Elförbrukning ca 24.000 kWh per år.

Har bott i huset ca 3 år och lagt allt krut på renovering, så det finns i nuläget inga stora summor sparade.

Är nu sugen på att konvertera till bergvärme, vilket kommer att landa på 200-250'
Pengar som vi isåfall måste låna (privatlån/blancolån). Månadskostnad ca 2500kr

Är det "lönsamt" ?
 
Nej är det korta svaret.
Har du räknat in bytet av samtliga radiatorer, samt dragning av vattenledningar? Alternativt att dra golvvärme och lägga om alla golv?

Kika på var elen går åt, om det är värme eller annat. Hur mycket använder ni radiatorerna idag? Vi har bara använt de i sovrummen, några få veckor varje vinter de senaste åren, luftvärmepumpen står för i stort sett all uppvärmning. Nyckeln är ju att ha sovrumsdörrarna öppna så att värmen når dit. Kanske är det dåligt isolerat? Det är isåfall en mycket billigare uppgradering. Tilläggsisolering på vinden är ofta väldigt lönsamt.

hur gammal är luftvärmepumpen? Det är kanske dags att byta den?
 
2500 kr/månad är ju 30 000 kr/år. Det är ju antagligen mer än hela din elkostnad idag.

Låt säga att 6 000 kWh per år hushållsel, då drar du 18 000 kWh för värme och varmvatten Detta hade kanske varit 23000 utan l/l. Kanske går ned till 8000 med bv och ingen l/l

Total förbrukning 14 000 kWh per år. Besparing 10 000 kWh /år jmf med idag vilket är ungefär 10000 kr. Du skulle alltså förlora 20 000 kr/år.

Rena gissningar, men ändå.

Om komforten är ok idag, satsa på energioptimering och kanske en till l/l.
 
  • Gilla
Gavel
  • Laddar…
Jag har inte fått offert ännu men räknar ca 140k i borrning+pump sedan ca 60k i radiatorer (10st).

Vi har ca 80kvm i öppen planlösning där vi ej har några element igång, endast på vintern vid -15 och kallare.
Resterande 60kvm fördelat på sovrum och badrum med tillstängda dörrar främst nattetid. Där går ju radiatorerna en del, utöver det så är det värmeslingor i badrum+wc

LLVP byttes när vi flyttade in, alltså 2-3 år gammal. Att sätta in en till känns som det hjälper föga då LLVP idag förser 80kvm och en kompletterande LLVP kommer ändå inte åt de tillstängda rummen.

Kommer att bli en högre månadskostnad med avbetalning trots sänkt elförbrukning.
Men när lånet är betalt om "10 år" så kommer vi ju ha en lägre månadskostnad samt en bättre komfort och ett mer attraktivt hus om vi måste sälja.

Tar gärna emot mer input!
Skulle t ex elpriset gå upp i framtiden så är inte direktel kul..
 
Så om 10 år har du gått 200 000 back på bytet, sen sparar du 10 000 per år. Dvs om 30 år är du +-0.

Men om du tror att husvärdet går upp mer och tänker att du kommet sälja så visst.

Sen självklart, om du själv ser ett värde i det så kan det ju vara värt vilken summa som helst.

Ett ökat elpris förändrar förstås också kalkylen i grunden.

Hur ser isoleringen ut? Vad har du för ventilation? Otäta fönster eller dörrar?

Jag tycker inte att du ska låna för detta. Spara ihop en ordentlig buffert istället så att du har råd med akuta problem utan att låna dyrt. När du har 200 k över en ordentlig buffert överväger du bergvärme igen.
 
  • Gilla
Gavel
  • Laddar…
Ja det känns ju som en lite väl lång tid att betala tillbaka kalaset på.

Isolering är standard för ett 70-talshus. 70mm i väggar, vindsbjälklag ca 200mm.
Fönster nya pvc u-värde 1.0 på alla väggar utom den som vätter mot inglasad altan.
Installerade mekanisk frånluft 3 år sedan, istället för befintligt självdrag.
 
Kanske kan du spruta lösull på vinden för att minska värmekostnaden lite?

Eller bara leva med 24000 kWh, är väl inte så farligt idag i alla fall. Och du behöver inte serva värmepumpen...
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Kanske en luftvattenpump så blir det lite billigare? Tycker ni räknar konstigt. Hela lånet är ju inte en kostnad. Om lånet är 200tkr med ränta på 5% blir det ca 10tkr i ränta per år före ränteavdrag, 7000kr efter, resten är amortering, säg på 10 år = 20tkr/år , 1666kr/mån.
 
Jonatan79 skrev:
Kanske en luftvattenpump så blir det lite billigare? Tycker ni räknar konstigt. Hela lånet är ju inte en kostnad. Om lånet är 200tkr med ränta på 5% blir det ca 10tkr i ränta per år före ränteavdrag, 7000kr efter, resten är amortering, säg på 10 år = 20tkr/år , 1666kr/mån.
Jag räknade inte, det var TS som skrev att lånet kostade 2500 kr per månad. Jag förutsatte att det var totalen för ränta pch amortering för att lånet skulle vara betalt på 10 år. När man amorterar går räntan ned, så över tiden minskar räntan och amorteringen går upp för att totalen ska hållas konstant.
 
Jag tror inte att elpriset går upp utan ner. Detta tack vare pågående prisras på solceller och utveckling av batterilagring.

Jag tror inte att den här investeringen är ekonomiskt försvarbar. Om 20 år får du räkna med att byta ut värmepumpen så där kan du lägga på 75000:- till på kalkylen.

En värmepump som kan vara motiverad är en Bris D-X, som är en mark-luftvärmepump med direktkondensation. Frågan är dock om den är mycket bättre än en luft/luft.

http://www.siriusab.se/~siriusab/page.php?page=bris
 
Jonatan79 skrev:
Kanske en luftvattenpump så blir det lite billigare? Tycker ni räknar konstigt. Hela lånet är ju inte en kostnad. Om lånet är 200tkr med ränta på 5% blir det ca 10tkr i ränta per år före ränteavdrag, 7000kr efter, resten är amortering, säg på 10 år = 20tkr/år , 1666kr/mån.
Jag räknade på 250.000 delat på 120 månader vilket ger 2083kr /månad
Räntekostnad minskar ju med tiden men initialt borde den kosta ca 1000kr /månad vid en ränta på 5% (12.500kr per år). Slå ut ett snitt över 10 år så är räntan någonstans runt 500kr /månad (skjutet från höften)

Tyvärr tror jag dock inte att elpriset kommer att gå ner med tiden utan snarare tvärtom, då vi redan har låga elpriser i sverige.

Lösull har jag varit inne på, eller också kamin för stödvärma under de kalla månaderna.
 
Lösull på vinden och en kamin låter som en mycket bättre investering. Ett problem med bergvärme är ju att värmepumpen ska ta vägen nånstans också. Har man direktverkande el så har man ju i allmänhet inget pannrum.
 
En luft-luft i varje rum ;)
Isolering känns ju som nummer ett om du har så löjligt lite, jag som tycker 260 i väggen är snålt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.