Jag håller på och tar bort takfönster i vårt uterum och behöver därför fylla igen hålen på ett bra sätt. Yttertaket är ett papptak med underlags- reps. ytpapp på råspont och undertill luftspalt med masonit och isolering.

Hittills har jag hunnit ta bort några fönster och dessa hål har byggt igen på samma sätt som övriga taket är byggt, förutom isoleringen som ännu inte är på plats.

Fönsteröppning i tak täckt med nya träbrädor och omgiven av befintlig takpapp, hammare och material på taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är det bara inplastat för att skydda mot regn.

Ett igensatt takfönsterhål på ett papptak med synliga träreglar och plastöverdrag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frågan är hur jag ska göra i skarvarna mot den gamla pappen?

Delvis lagat tak med ny råspont och gammal svart takpapp vid skarv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blir det bra att först kleta på rikligt med asfaltsklister under gamla underlagspappen, i ovankant samt sidorna låta den nya underlagspappen gå under den gamla och över i nederkant? Sedan mer klister på detta och eventuellt ett andra lager ovanpå innan ytpappen som då läggs enligt samma mönster?
 
  • Takrenovering där ett takfönster tagits bort, visar råspont och tillfällig plast över hålet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Först ska du lägga underlagspapp och på denna lägger du sedan en ytpapp och det gäller att du har koll på dessa olika typerna. Underlagspapp är inte godkänt som tak utan får endast vara under plåt/tegel/ytpapp.

Det bästa är om du kan skära upp den gamla så du kan sticka in den nya pappen under. Sedan måste du limma runt om hela den nya biten för att det ska bli tätt.
 
Ska jag sticka under den nya pappen även i nederkant?
Normalt lägger man väl pappen nerifrån så att nästa våd hamnar ovanpå. Det blir lite knixigt att få till känner jag, så är det ok med att sticka in den undertill även i nederkant så vore det klart enklare!
 
Nej endast i ovankant. Vattnet ska alltid rinna nedför en kant, aldrig uppför.
 
Kommer aldrig att hålla tätt med ytpapp som bara klistras utan du måste lägga svetsad ytpapp vilket man för ta in frima för att göra.
 
Men om jag kör med underlagspapp som sticks in under gamla undelagspappen i ovankant och över i nederkant. Ordentligt med asfaltsklister och sedan samma med ytpappen.

Borde inte detta funka eller krävs det svetsning?

Eventuellt kan jag lägga hela våder över nock som då täcker två hål, så att jag slipper en skarv upptill.
 
S
underlagspapp. eventuellt klister. sedan ringer du en pappläggare
 
Det se ut som det lutar för lite för att lima vad lutar det. Jag tror inte det kommer hålla tätt funkar nog något år men inte mer.
 
Aj då!

Jo det lutar ganska lite, bara drygt 4°...
Jag har försökt att få tag i någon som kunde göra det men inte lyckats så därför tänkte jag fixa det själv. Kanske bättre att göra ett nytt försök att få tag på en hantverkare.
 
S
johan ivarsson skrev:
Jo vist är det bättre men du ska ha en riktig papp läggare som svetsar pappen icopal finns nästan över allt:
[länk]
inte frågan om hur många det finns. mera om dom har tid
 
Är ju ett så lite jobb så det är perfekt att ha mellan något större jobb.
 
S
johan ivarsson skrev:
Är ju ett så lite jobb så det är perfekt att ha mellan något större jobb.
nja. dom funkar inte direkt så. stor chans att man får betala för en hel rulle också.
eventullt får man locka med nånting också
 
Dom icopal firmorna jag gjort jobb ihop med har aldrig vart problem med sen finns det ju andra bra firmor så klart. Men eftersom TS inte fåt tag i någon så kan man ju rekommendera icopal då dom finns nästa över allt och är seriösa.
 
Det verkar vara något special eller? Idag ligger där "vanlig" underlags- och ytpapp vad jag kan se och förstå. Går det att svetsa icopal mot vanlig papp eller ska det tjäras? Det blir ju inte så litet jobb heller, sju fönster á 115x140 plus en bit tak på kanske 3x6m.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.