Tjena
Jag undrar om ni har koll på detta.
Jag står i begrepp om att inhandla borrhammare.
Frågan gäller inte vilken maskin utan varför jag skall välja maskin som tar SDS+ eller SDS MAX?

SDS+ är ju en nättare diameter än SDS MAX.

Tack på förhand!
/N
 
trattalask
SDS+ är standard på en vanlig borrhammare (mer eller mindre). SDS MAX är mer till för grövre borrning och bilande.
Behöver du borra upp till 50mm kör på SDS-max. Men tänk på att mindre borr inte finns.
Klarar du dig på upp till 20-25mm (eller vad det nu är), kör på SDS+.
 
Min uppfattning är att det är betydligt bättre utbud av SDS-plusborr. Som alltid så beror det ju på vad du ska ha maskinen till.

SDS-Max är kanon vid demolering, det finns stort utbud av bilningsmejslar för SDS-Max. Givetvis finns det borr också men min uppfattning är att det sällan är lika välsorterat i butiker gällande SDS-Max.

SDS-Plus har en arsenal av olika borr i olika varianter. 2-skärs och 4-skärs har sina fördelar och nackdelar men gör jobbet kanonbra vid behov av håltagning.

Lycka till!
 
Jag har sds max till bilning och borrning över 25 mm. Allt annat sds +.
 
Men det går även att bila bra med sds+. Jag bilade t ex ut tvättstugegolvet med sds max, medan att bila fram ett gammalt rör eller annat smått och bila bort keramik går finfint med sds+.
 
  • Gilla
jonajons
  • Laddar…
Om du behöver en SDS Max på grund av att du behöver göra större hål eller ha högre bilningskapacitet så behöver du antagligen även en SDS plus. Jag har inte sett att det finns "små-borr" till SDS max vilket antagligen är kopplat till slag-energin. Jag använder SDS plus och har en mindre och en större SDS plus. Behöver jag större lånar eller hyr jag.

Ska du bila ut större ytor eller göra större hål eller många hål är stora proffsmaskiner överlägsna. Många hantverkare hyr vid behov för de kostar rätt mycket.

Däremot är ett tips att titta på vilken storlek du behöver om du väljer SDS plus. Man brukar prata om slag-energi i joule. Jag har sett SDS plus upp till 5 joule. Sen skulle jag tro att du hittar maskiner nedåt 1,5 joule. Stora hål och högre biljningsenergi= så många joule som möjligt. Nackdelen är att de blir klumpigare vilket är anledningen till att jag har två olika SDS plus maskiner.
 
Tack så mycket för svar, alla!
Jag har planer på att använda 20mm borr för just 20mm sprängkilar. Men,, (det där "mennet") jag tror att jag också vill kunna borra kraftigare senare. Men samtidigt så vill man inte bli för begränsad till endast grova borr ..
Kanske ngn vet på rak arm minsta diam för max?
Jag har för mig att jag sett spinkiga borr också för MAX, även om det ser lite märkligt ut;) Elda för kråkorna förståss..
Tack igen!!
 
Jag har en kombihammare med SDS-MAX. Köpte en 10mm borr på Ebay, så visst finns mindre dimensioner. Vidare finns även SDS-MAX->SDS-PLUS-adapter.
 
  • Gilla
Finskbyggare
  • Laddar…
Jaha, det låter ju jättefint. Jag har nämligen ngr SDS+ järn hemma redan, mellan 10 och 15mm. Skall kolla in adaptern, om den ser vettig ut.
Tack Fluxor.
 
Jag måste ändra mig lite. Ska du spräcka sten och tex borra mycket med 20mm och ser behov av att borra större så är mina SDS+ för klena så det tar för lång tid. Man kan vända på mitt tidigare resonemang och komplettera med en billig SDS+ om du behöver. Ska du på granit med många hål så delar jag Fluxors syn. Så stor som möjligt.

(Smiley:) Jag har sett att Atlas Copco har banddrivna med fjärrkontroll, Det blir oftast roligare med stora maskiner:):)
 
Köp biltema sds max maskin, den är skitbra för pengarna. Komplettera med en smidig sds+ som är lättare att svinga och garanterat är den du kommer köra med mest. Jag har just biltemas Borrhammare RH 1250 Max och är grymt nöjd. Sen kör jag med en liten lätt hilti med endast borrhammarfunktion, 99% av tiden. Jag fick hiltin av svärfar, hade jag köpt själv hade jag köpt en med bilningsfunktion också. Har kört en del med sådana maskiner också, och det är en bra kombination att ha i maskinen.
 
  • Gilla
Finskbyggare
  • Laddar…
Mm, jag har kommit så långt att jag kommer att välja en av dessa:
Einhell TE-RH 38 E SDS Max (Byggahemma) slagkraft 9 J
RH 1250 MAX (Biltema) : slagkraft 10 J
Meec 1050 W 7 J (Jula) : slagkraft 7 J

SDS max maskiner alla tre. Kommer att välja just SDS max till denna kaskinen.
Kanske har jag helt andra planer i morgon.. haha*
 
Kalle_A skrev:
(Smiley:) Jag har sett att Atlas Copco har banddrivna med fjärrkontroll, Det blir oftast roligare med stora maskiner:):)
Skall du ändå ha en Atlas så räcker en Boomer 282 för det mesta hemmafixet.
 
Redigerat:
Jag har lagt märke till att många maskiner i typ lik prisklass kan ha samma watt men olika prestanda ..
Kort fråga ang detta.

Ett faktiskt ex på olika prestanda:
9 joule, 1050 watt, 4100 slag/min, varvtal 0-500
10 joule, 1250 watt, 2800 slag/min, varvtal 200-450

Slag är ju mycket det man är ute efter.. som ni ser så kan det skilja enormt på två maskiner.. Vad drar ni för slutsats av just slagfrekvensens betydelse??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.