Hej,

Har precis köpt ett hus där jag behöver fixa till en del. Ett av mina dilemman är hur jag ska göra med staketet runt nuvarande trädäck. Staketet är oerhört slitet och väldigt dåligt byggd så jag tänker riva det och bygga nytt. Däremot lutar marken neråt och det är väldigt trångt för att sätta plintar.

Jag vill att det ska se så snyggt ut som möjligt. Både bakifrån och framifrån. Hur ska jag montera det nya planket? Har ni idéer och tips blir jag väldigt glad. Jag har själv ingen byggerfarenhet. Trädäck i trädgård med värmepump, gula stolar, trampolin, grönt gräs och lövträd i bakgrunden. Soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre, sliten trästaket delvis täckt av gröna växter och förenad med plastkabel. Gräs i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trästaket med gröna blad, vertikalt och horisontellt staket, naturbakgrund, gammalt, vittrat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utgrävning vid husvägg med lutande mark och trädgårdsverktyg, samt ett slitet trästaket i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ett obehandlat trästaket sammankopplat med en stolpe på en trädgårdsväg med växter och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Marlen Eskilsson skrev:
Tror du att det skulle kunna lösas med markskruv kanske? Du kan läsa om det här: [länk]

[bild]

[bild]
Problemet är att marken lutar neråt och jag tror inte det blir fint med markskruvar bakom. Det är ca 1 m skillnad från botten upp till altanen eller trädäcket.
 
Men på något sätt måste du ju förankra planket. Du kanske kan sätta en skiva framför dem i efterhand, så att de inte syns?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jo det stämmer. Dock är det som en grop runt trädäcket och ovanför det mark återigen. Tror ni det blir fint om jag fyller igen "gropen" med buskar och får insynsskydd på det sättet? Jag vill få det att bli så fint som möjligt och inte bara föra att ha "staket".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.