Johannes Carlsson skrev:
Kan man inte få en "offert" från lantmäteriet?
Nej. Verkar kosta "minst 35 000 kronor" och det verkliga priset vet man när jobbet är gjort. Ingen offert.

Förefaller halvt hjärndött. :(
 
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
LM lever gott. Det är dock inte det mest bisarra exemplet på LM's affärsverksamhet, än värre är de lokala kartuppdateringarna som kommunerna ansvarar för att göra och skicka in till LM. Så långt må det väl vara väl, men man man måste sitta ner när man får reda på att kommunerna sedan för dyra pengar KÖPER tillbaka exakt samma information för att läsa in i sina system.....

Det är lite drygt halvt hjärndött..... :(
 
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
Finns ju många fördelar med att ha det som två fastigheter också. Vet inte om det är detaljplanerat område, men om så är fallet så får man kanske inte ha två huvudbyggnader på en och samma fastighet?

Vidare så påverkas ju rätten till friggebodar och attefallshus. Med två tomter kan man ha dubbla bodar och hus, rätt najs?
 
  • Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
hsd skrev:
Ähh
Det är ju bara att ringa å prata med dem
Det vete humhum om inte det också kostar pengar :p
Men jag skall försöka nästa vecka.

Någon som vet vad de tänker höja fastighetsskatten för obebyggda tomter till?
 
mexitegel skrev:
LM lever gott. Det är dock inte det mest bisarra exemplet på LM's affärsverksamhet, än värre är de lokala kartuppdateringarna som kommunerna ansvarar för att göra och skicka in till LM. Så långt må det väl vara väl, men man man måste sitta ner när man får reda på att kommunerna sedan för dyra pengar KÖPER tillbaka exakt samma information för att läsa in i sina system.....

Det är lite drygt halvt hjärndött..... :(
Det är mer komplext än så - Lantmäteriet BETALAR kommunerna för att de ska lämna ifrån sig sin data till Lantmäteriets register, OCH tar som sagt sen betalt för datat när kommunerna hämtar det tillbaka från de nationella fastighets- och byggnadsregistren till sina egna lokala databaser. Känns som ett nollsummespel med bara en massa byråkrati och krångliga avtal...
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Slog ihop två tomter i Umeå innan sommaren, landade på 20'000 till LM.

Kommer dra ihop elen under sommaren, men räknar inte med någon större besparing eftersom vi då behöver gå upp i säkringsstorlek från två abbonemang om 16A till ett om 25A.

VA blir utan åtgärd, eftersom det krävs att man går ner till ett gemensamt rör och det kommer kosta mer än det smakar.

Försäkringen blev mycket lägre, för att inte tala om fastighetsavgiften som som ju halveras.

Totalt räknar jag med plus efter tre år.
 
  • Gilla
Modig och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Har själv gått med liknande funderingar.
Har redan två tomter som ligger bredvid varann, men bara den ena är bebyggd.
Nu aviserar ju vår regering att de skall höja fastighetsskatten för obebyggda tomter.

Någon som vet vad Lantmäteriet kan ta för att "slå ihop" två fastigheter.
Båda är obelånade och nyskapade 2007, så det finns ingen gammal historia att gräva i.

PS
Enligt Lantmäteriets "prislista":


För ungefär en halvtimmes jobb :eek:
Kollade med Norrköping tidigare i våras.
Då skulle dom ha ca 17.500:-
 
Börja med att kolla detaljplanen innan du diskuterar sammanslagningar. Får du ha mer än en huvudbyggnad på tomten? Hur stor är byggrätten?
 
niklasn skrev:
...
Försäkringen blev mycket lägre, för att inte tala om fastighetsavgiften som som ju halveras.
...
Berätta!

Vad var fastighetsavgiften innan för de två tomterna och vad blev den efter för den sammanslagna?
20.000 kr är ju en slant som du väl måste jämföra med antar jag.
 
lundq skrev:
Nätägarens stolpe står mitt emellan fastigheterna, så det blir nog t.o.m. enklare att dra från den än från mitt hus.
Om du själv börjar koppla i nätägarens elksåp/centraler lär det bli säkerligen avrättning i elektriska stolen alternativt skottpengar om du kommer undan.
Här i Umeå tar de 3000 spänn för att öppna skåpen och ansluta 5 tåtar. Inte ens kända och rutinerade elektriker får göra det utan det är Umeåenergi själva som åker ut och gör det (vilket verkar vara det enda jobb de gör då allt annat är lagt på entreprenad).

Vi har ledningar från en huvudbyggnad till en närliggande hus MEN förutsättningarna där är lite annorlunda. Båda husen står på samma tomt men har varsitt husnummer rent adressmässigt. Tomten har aldrig varit delad utan det byggdes till på 60-talet.
Skelleftekraft har inte anmärkt på detta under den tid de ägt ledningarna.
 
Redigerat:
Är kanske inte så konstigt att nätägaren vill ha en mätare och matning per hus, om det är permanenthus. Dessa kan ju säljas vidare.
 
Sir Duke skrev:
Är kanske inte så konstigt att nätägaren vill ha en mätare och matning per hus, om det är permanenthus. Dessa kan ju säljas vidare.
Inte om det är samma fastighet.
 
L lundq skrev:
Nej. Verkar kosta "minst 35 000 kronor" och det verkliga priset vet man när jobbet är gjort. Ingen offert.

Förefaller halvt hjärndött. :(
Beror på hur mycket jobb som måste läggas ner, ska de bara läggas ihop så är det en kontorsprodukt so inte kostar mycket.
 
I Inkan skrev:
Beror på hur mycket jobb som måste läggas ner, ska de bara läggas ihop så är det en kontorsprodukt so inte kostar mycket.
Jag var inne på att köpa till typ åtta meter av markägaren (en bonde) som min tomt är avstyckad från. Men Strängnäs kommun gav beskedet att en nybildning av en fastighet (avstyckning/sammanslagning) kostar runt 30 000 kr. Så jag la ned det. Kändes inte värt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.