Om vi antar att grannen inte är fullkomligt omöjlig. Så kan jag iofs förstå reaktionen. Jag har varit med om myrinvasion i hyrd stuga vid rivieran. Det var en chockupplevelse när man hittade typ ett halvkilo myror i brödpåsen. Kändes oerhört äckligt.

Men att då leta syndabockar är fel. Olika människor som i övrig är vettiga reagerar olika när sådant händer.
 
Hur du sköter din balkong är en sak mellan dig och föreningen. Ha en öppen dialog med dem så ska du inte behöva hamna i några problem.
Det enda grannen har att ta till är att gå till tingsrätten med skadeståndslagen och det är inget som du behöver oroa dig över som det ser ut i detta ärende.
Gör absolut ingenting som kan indikera någon grad av ansvar mot grannen.

Fokusera sedan på familjen och lycka till!
 
  • Gilla
embeoo
  • Laddar…
Mikael_L
Jag anser att en strategi som baseras på de bästa bitarna ur pelpet's, plåthuset och hempularens inlägg är helt rätt väg att gå.

Medge inget bifall på kravet, men försök förhala fortsättningen på grannens kamp ett lite tag, så hen får kyla av sig.
Lite som pelpet skriver. Att du undersöker, kollar med jurister, att du har svårt att se rimligheten i det, men håller på att kollar av. Ge absolut inte sken av att det kommer gå grannens väg, utan ge han en känsla av att det inte kommer betalas, men att allt inte är kollat upp än.


Låt sen grannen använda sin energi, spara din egen till annat.
Förutom att du naturligtvis fortsätter med att försöka utrota myrorna. De vill väl vare sig du eller grannen ha kvar? ;)
 
Myror finns och kan dyka upp lite överallt, de rör sig snabbt och är fenomenala på att hitta mat. Och likt ett massutskick på facebook att det är party på balkong X så kommer hundratals kompisar och ansluter på nolltid. Att myror från dig vandrat över från dig till grannen kan verka troligt, men vad säger att det inte är tvärtom? Det kan i ett ev. bevismål inte uteslutas. Eller att myror klättrat från bon på marken upp till era balkonger på lite olika vägar. Nej du skall inte betala ett öre till grannen eller någon som ställer ekonomiska krav på dig i denna situation. Själv använder jag Myrr som ser ut som strössel. De skall likna myrornas ägg. De tar med dem hem till boet och där dör myrorna snabbt av det giftiga strösslet.
 
O
Anna_H skrev:
Om grannen får myror i köket beror det på att de inte håller rent. Vi har, som villaboende, massor med myror ute. På våren är det alltid någon som hittar in i köket, och om då ungarna har slarvat med mellanmålet får vi en myrväg. Men det är bara att torka av diskbänken, så kommer de inte tillbaka.

Tipsa grannen om att fundera på varför myrorna går in i deras kök och inte i ditt?

Varför deras balkong skulle vara oanvändbar för att det går några myror på den ibland förstår jag inte?
Det är inte alltid fullt så enkelt att myrorna kommer inomhus i köket för att man inte städar hela tiden
Vissa har problem med myror inomhus oavsett stök. "blomflugor däremot de kommer ganska snabbt på sommaren bara man glömt lite yoghurt framme...
 
Jag hade hämtat hem ett gäng påsar med hästmyror från skogen och öst in på grannens balkong.
 
  • Gilla
Abuquir
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Det är inte alltid fullt så enkelt att myrorna kommer inomhus i köket för att man inte städar hela tiden
Vissa har problem med myror inomhus oavsett stök.
Enligt min erfarenhet är det så enkelt. Vi fick in myror i somras när barnen glömde vattenmelonskal på diskbänken. De kom ju i några dagar och letade efter mer, men sedan var de borta.
 
T
Hej. Först, din granne verkar inte riktigt klok, men det är tyvärr inget du kan förändra. Tycker du hanterat situationen bra hitintills, det viktiga nu är att inte gå in i hans skruvade värld av myrskador och skadestånd, för då är detta bara början på en resa där du får agera utifrån hans idéer och krav.

Ett boende är förenat med vissa risker, exempelvis invasion av myror. Det finns inget krav på dig att du ska hålla koll på din balkong dygnet runt, däremot finns kravet att du ska vara behjälplig och ta ansvar när ett problem uppkommit. Detta har du gjort genom att du städat på balkongen samt låtit Anticimex behandla myrboet. Att sen Anticimex inte lyckas utrota boet direkt är ju inte ditt fel eller ansvar.

Att grannen lidit skada av problemet hade varit av intresse om du inte agerat efter att fått kännedom om problemet. Dessutom så måste grannen påvisa tydlig skada och att detta gett honom extra utgifter. Att inte kunna vara på balkongen motiverar inte att du ska betala hans månadsavgift, däremot hade han kunnat hyra en annan balkong under tiden och då hade denna kostnad i teorin kunnat belastas dig.

Vad det gäller maten så hade jag bett om mer detaljer, och sen sagt att det inte verkar vara myror från din balkong som varit där, utan troligtvis andra myror då han haft fönstret öppet. Bevisbördan ligger på honom.

Var kall, tydlig och avvaktande trevlig samt svara ofta med frågor om mer detaljer etc, då ges han ingen energi i driva detta.
 
  • Gilla
embeoo
  • Laddar…
Jag hade ignorerat grannen fullständigt när han har den approachen.
Be honom ta detta med styrelsen, som sedan får ta det med dig, på så vis borde diskussionen bli lite lugnare.

Om man inte klarar av att naturen tränger sig på i sitt liv tycker jag att man skall hålla sig inomhus. Be honom stänga balkongdörren och inte visa sig ute. Vem vet, han kanske kan få ett myggbett? Vem skall han stämma då?
 
  • Gilla
embeoo och 3 till
  • Laddar…
För att du ska bli skadeståndsskyldig krävs det att du genom vårdslöst beteende har orsakat en skada för grannen. Jag tycker: betala inte och säg bara att du inte anser att du är skyldig något. Ditt egentliga problem är väl hur du ska slippa lägga energi på grannens befängda krav. Tror du att det skulle hjälpa att be grannen kolla sina rättigheter innan han besvärar dig igen, du har en svår situation osv?
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
AxxChild skrev:
Jag hade hämtat hem ett gäng påsar med hästmyror från skogen och öst in på grannens balkong.
Ibland önskar jag att det fanns ett "ogilla" alternativ för otroligt dumma förslag.
 
  • Gilla
stefancrs och 1 till
  • Laddar…
Marcus_L skrev:
Ibland önskar jag att det fanns ett "ogilla" alternativ för otroligt dumma förslag.
Aah, ännu en stockholmare som har myrfobi.

Edit: Eller är du "grannen"?
 
Redigerat:
Grannen är skitarg över något dom inte begriper sig på. Att försöka föra en saklig dialog med grannen om myrorna och hur de kommit till grannen tar dig ingenstans eftersom dom redan har utsett dig till syndabock och ser all saklig argumentation som försök att "smita undan". Allt du ska göra med grannen är att undvika kontakt.

Bekräfta grannens obehagskänslor, säg att du håller med om att det är jobbigt med myrorna. Sen går du därifrån och tar sakfrågan med styrelsen och försäkringsbolaget, för det är där någonstans som det är värt att lägga krutet. Grannen har inte ett smack att säga till om i praktiken.

Eskalerar det finns det säkert något passande att polisanmäla för, tex hemfridsbrott.
 
  • Gilla
embeoo
  • Laddar…
Marcus_L skrev:
Ibland önskar jag att det fanns ett "ogilla" alternativ för otroligt dumma förslag.
Det fins det ju, och du använde det just ;)

Men visst, en tandpetare i grannens nyckelhål är enkelt och kostar inget.
Men det är för elakt i detta lilla I-landsproblem.
 
Nackdelen med tandpetaren är ju att grannen gissar att det är TS som givit igen, och nästa måndag när TS ska till jobbet så har "någon" fogskummat avgasröret på bilen.

Min grundinställning är att i första hand försöka de-eskalera konflikter. Börjar man ta till tyngre artilleri (både lagliga och olagliga metoder) så kan det bli väldigt jobbigt för båda parter. Det kan fungera att skrämma någon till underkastelse, men det kan också leda till att denne ger igen med ännu tyngre metoder och då kan det barka iväg om ingen ger sig.

Hästmyror på balkongen -> Fogskum i avgasröret -> Beställa hem en massa sunkporr på postorder -> Några liter Coca-cola + 3 paket maggot i brevinkastet under semestern -> Vandaliserad bil -> Misshandel med inhyrda flåbusar -> Mordbrand på nyårsnatten = en död och den andra i fängelse. Visserligen ett värstascenario men vik inte in på den vägen. Och det finns grannfejder som har slutat på det sättet.
 
  • Gilla
Snål-Jocke och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.