Tänkte bygga ett bord för utomhusbruk över vinterhalvåret och sitter och klurar på val av träslag. Det kommer bestå av rätt så många delar så stabilitet och styrka kommer vara en fördel. Frågan är vilket träslag jag ska välja. Det får gärna vara prisvärt, motståndskraftigt mot röta samt tillgängligt. Har ni några idéer?
 
Ek eller ask. Men inte lätt att få tag på. Sibirisk lärk är ännu bättre, men ännu svårare att få tag på. Norrländsk fura blir väl lättast att få tag på om man ska ha något som är tillräckligt bra.

Det finns massor av exotiska träslag, men blir nog omöjligt att hotta råmaterial.

Men kanske kan du hitta begagnade möbler på blocket som du plockar isär, och bygger om.
 
Jag har iofs rätt bra tillgång till de vanligaste träslagen såsom ek och ask, men betalar lite drygt 22 000-23 000 kr/kubikmetern för dem, medan "riktig" furu kostar under hälften. Frågan är om man ska bygga i furu och behandla eller om man ska kosta på och bygga i ek. Hur står sig ek obehandlad utomhus? Kan ju ge den lite tunn olja...
 
  • Gilla
Obeach
  • Laddar…
Ek är perfekt utomhus. För att undvika torrsprickor kan du olja (tunn olja, typ kinesisk), annars behövs ingen ytbehandling. Håller i hundra år. Eftersom du verkar hålla på med detta, så vet du väl att ek och ask är hårda material, dvs det kommer slita på dina maskiner. Furun blir för eller senare alltid ful. Blir bäst om man målar med linoljefärg, men det får man ju underhålla år från år. Och när man målar om för tredje gången på typ 10 år är man ganska less på det.

Jag har haft en hel utegrupp, stolar, bänkar och bord i kraftig ek (även en bänk i ask). Behöver egentligen inte göra någonting med dem, står ute året runt. Asken får lite svartprickar på sig som inte går att tvätta bort (och det syns ju rätt väl på ett vitt träslag), men det ruttnar inte.
 
Ask är inte rötbeständigt. Kärnved av ek är det mest rötbeständiga inhemska träslaget. Kärnved av furu och lärk är ungefär jämnbördiga - men splintveden är inget vidare på någon av dem och där har lärk fördelen - lärk har en väldigt liten andel splintved, furu har en stor andel. Så att bara köpa lärk eller furu och tro att det automatiskt blir bra är fel, det är kärnveden som gäller för bra rötskydd.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ola C skrev:
Ask är inte rötbeständigt och lämpar sig väl inte direkt till utemöbler? Ek ligger däremot högt på den skalan, det mest rötbeständiga svenska träslaget vad jag vet. Läs mer ex här [länk]
Instämmer i ekens överlägsenhet. Men vet som sagt av egen erfarenhet att min askbänk som stått ute i 10 år utan någon som helst behandling fortfarande är som ny.
 
Tack för goda tankar. Låter väl som det är dumt att vara dumsnål, så det är väl lika bra att bygga i ek på gång.

Nu har jag mest köpt "fin-ek" från både EU och Amerika, men vet ni om det finns något sågverk som säljer nysågad och/eller möbeltorr ek i Stockholmsområdet med omnäjd? Dels för detta projektet, men även andra. Har som sagt hittills betalat lite drygt 23 KSEK per kubikmeter för 2-tums (EU) ek och vet inte riktigt vad som är rimligt.
 
Ek finns i olika kvalitéer, normalt prima och extra prima. Amerikansk brukar vara något billigare än europeisk, men är å andra sidan uppmätt i tum från början och när de sen mäter i millimeter i sverige så räknas det upp till närmsta tum. Köper du därför en bit som är 52x186 får du betala för 52x200 (8") vilket gör att skillnaden i praktiken blir liten.

Pris per m3 varierar kraftigt beroende på längd, tjocklek, bredd, kvalitet, ursprung. Så 23K (ink ex moms?) kan vara både billigt och dyrt. För utemöbler kanske du skulle kolla om det finns någon andrasortering eller liknande? Kan ibland kallas typ "rustik ek" eller liknande. Sen hade jag personligen undvikit möbeltorrt virke, med tanke på att det ska vara ute så är det nog källa till mer problem än fördelar. Å andra sidan kanske man inte kan hitta ek annat än väl torkad, jag vet inte, jag snickrar inomhusgrejor:)
 
Ja givetvis... Nu handlar jag mest extra prima, så det var vad jag syftade till , inkl moms:) Gör också mest inomhusgrejer.

Ja det vore ju bra om det fanns något sågverk i närheten som hade lite pinnar av sämre sortering som man kunde samla ihop för ett prisvärt utomhusbygge :) De kan få tora i några månder eller så för att inte vara helt gröna så blir det säkert bra sen :)
 
Per i Hamrånge skrev:
Instämmer i ekens överlägsenhet. Men vet som sagt av egen erfarenhet att min askbänk som stått ute i 10 år utan någon som helst behandling fortfarande är som ny.
Det är intressant, har du några bilder? Är ju annars "allmänt känt" att ask inte är rätt material för utomhusapplikationer. Men det är nyttigt att ifrågasätta "sanningar", kanske är det inte så svart-vitt som det brukar framställas. Får erkänna att jag själv inte gjort något 10-års test med ask utomhus.
 
Värmebehandlad ask ska ju vara mer lämplig för utomhusmiljö.
Har dessutom en i mitt tycke behaglig färg.
Har själv inte arbetat med det.
Vet faktiskt inte var man kan få tag i värmebehandlat trä för snickerijobb, har end sett det som trall.
Blir tydligen något sprödare. Limningsegenskaper =?
 
Daniel_N skrev:
Det är intressant, har du några bilder? Är ju annars "allmänt känt" att ask inte är rätt material för utomhusapplikationer. Men det är nyttigt att ifrågasätta "sanningar", kanske är det inte så svart-vitt som det brukar framställas. Får erkänna att jag själv inte gjort något 10-års test med ask utomhus.
Jag ska leta fram lite bilder. Instämmer dock i tidigare inlägg att virket gärna ska vara ned torkat utomhus. Inte inomhus, dvs kruttorrt och möbel grade. Jag har letat runt efter lokala snickerier och hittat en bit här en bit där. Sällan att de har några stora volymer. Man får ställa sig på väntelista, och invänta tillfälle.
 
asvanberg skrev:
Tack för goda tankar. Låter väl som det är dumt att vara dumsnål, så det är väl lika bra att bygga i ek på gång.

Nu har jag mest köpt "fin-ek" från både EU och Amerika, men vet ni om det finns något sågverk som säljer nysågad och/eller möbeltorr ek i Stockholmsområdet med omnäjd? Dels för detta projektet, men även andra. Har som sagt hittills betalat lite drygt 23 KSEK per kubikmeter för 2-tums (EU) ek och vet inte riktigt vad som är rimligt.
Jag har köpt ek (och ask) ifrån "bondsågar" och då brukar det ligga på lite drygt 5 tusen per kubik. Det har iofs inte handlat om kvarterssågade brädor, så om du vill ha det så blir det sannolikt dyrare.

Nu bor inte jag i Stockholm, men det borde kunna gå att hitta något liknande i Stockholmsområdet. Jag har hittat dom sågarna jag har köpt ifrån via blocket.
 
Hur är kvaliten på det virket? Torkat? Betalat moms på det priset? Det är otroligt mycket lägre än vad jag kan drömma om att köpa virke för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.