Rörmokaren gjorde lite jobb för att förbereda för kök för ett bra tag sen. Nu håller jag på och monterar bänkar etc. Han har använt (som jag förstått) LK PE-X Universalrör 16 (Rör i Rör altså).

Under köket ligger tvättstugan i källaren. Han har bara dragit PEX rör i rör rakt genom golvet till taket i tvättstugan som så att säga sticker ut åt båda håll. I källartaket har jag önskat att det skall vara utanpåliggande synliga kromade eller målade kopparrör. Utrymmet är generellt vattentåligt, så ett ev läckage kan få komma "rakt ut" på golvet för min del. Kondens är heller inget problem. Takhöjd är det, därav vill jag inte ha inbyggda RiR i taket, utan så tajt som möjligt (inbyggda RiR var dock rörmokarens första förslag).

Dock funderar jag på hur anslutningen kommer se ut. Jag har fortfarande möjlighet att "lyfta på" golvet och komma åt rören från insidan av bjälklaget, men det är nu lite mekigt, och snart blir det jättejobbigt när bänk och bänkskiva är på plats.

Jag tänker mig att rörisen tänkt montera nåt liknande; 5868_1.jpg
http://www.rinkabyror.se/artikel/vaggbricka-pal-pex-alupex-16-enkel/

Men kan detta monteras "i efterhand" utifrån så att säga, eller måste han ha access till bjälklaget då?

Vill inte ringa in rörisen i onödan, då det är rätt dyrt.

Men måste han in i bjälklaget för att montera nån slags vägg/tak koppling så är det ju ett måste, plus jag får "backa" lite på allt jag redan "monterat" preliminärt som vaskskåp etc.

Kanske ska jag slå honom en signal, men detta var mer än ett halvår sen han förberedde, så inte säkert han minns allt detta... Plus att detta som sagt inte var den lösning de helst ville ha... Men med strax över 200cm (typ 205cm) så finns inte utrymme att bygga in några PEX rör som man sen kommer slå huvet i. Tycker jag iallafall... Plus att jag ska ha en kran nästan nedanför dessa rör för tvättmaskin och tvättbänk.

Är min frågeställning tydlig? Någon som kan hjälpa mig med råd eller alternativ snygg och tajt lösning?

Edit: såg nu att rubriken blev ytterst dålig, men verkar inte kunna redigera, hoppas en moderator kan hjälpa mig med detta...
 
Den väggbrickan monterar man helt utifrån, inga problem.

Du behöver inte en väggbricka eller om du inte vill.
Du kan gå direkt från PEX via en halvkoppling till en R15->15mm vinkel och gå vidare med kopparrör tex.
Beror på hur ditt tak ser ut och vad du accepterar.
 
Jag vill ha det någorlunda snyggt, men det är ju en källare, så utanpåliggande är helt ok.

Men då vet jag att det iallafall kommer gå att lösa på nåt sätt. Då fortsätter jag att bygga kök och räknar med att rörisen sen kan ordna en "good enough" lösning... :) Det hade vart trist om man kommit fram till att man måste komma åt baksidan för att montera en rörkoppling på någorlunda snyggt sätt...
 
Krilleman
Du behöver ju inte en kromad täckbricka i taket, men det är väl inte "fel" att göra så heller. Men man kommer närmare taket med vinklar monterade direkt i om det ska vidare med synligt krom.

Halvkoppling på PEX corre? Nja, Vatette plast är bättre, ersätter kona+mutter på en vanlig vatette-ände! ;)

Och man behöver inte komma in i golvet efteråt för att koppla.
 
Tack. Jag vill bara veta det är lösbart. Tänkte något behövde fixera röret. Men nu kan jag lugnt montera köket och sen prata med rörisen när han väl ska ansluta allt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.