J
Hej!

Jag köpte en lägenhet i juli. Vad jag såg redan då var att silikonfogarna var fula. Torkade och spruckna. Badrummet hade gjorts 2009 under en stamtenovering av hela huset.

Nu när jag pillar bort den gamla silikonfogen för att sätta dit ny så märker jag att det inte vill torka längs kanterna på vissa ställen. Jag har inte duschat där på 4 dygn och ställt in en värmefläkt men det vill ändå inte torka riktigt. Är det här ett tydligt tecken på en fuktskda eller vad kan det annars vara?

Väggar och golv är kaklade i hela badrummet. På vissa ställen på väggen (längs golvet) finns det några mindre hål i kakelfogen.

Tacksam för svar!
 
Redigerat:
Fix i golvet på ett badrum vid duschen är blött. Det viktiga är att tätskiktet som ligger under klinker och fix är tätt. Även om invändigt i en bostadsrätt är bostadsrättsägarens ansvars så kan ett badrum ligga på gränsen till föreningens ansvar. Fråga någon i styrelsen. Lite beroende på hur avtalet kring rot-renoveringen ser ut kan det finnas hjälp att få för att konstatera om det är en skada. Är det en skada så får du nog samtidigt veta vem som ansvarar för att det åtgärdas. Våtrum brukar gentemot konsument ha garantier men jag vet inte hur det fungerar när en brf är beställare.

Om du vill att det ska torka fortare med värmefläkt så låt den blåsa så den värme golvet. Alternativt så sätter man in en avfuktare och för att få det att gå snabbare kan man täcka golvet med plast (tex fixeras med tejp) och låta en avfuktare blåsa in torrluft under plasten. Detta kräver kunskap och rätt utrustning. VIktigast är nog att konstatera om det är en skada eller "normalt blött". Spontant är det nog en bedömning som ska göras av någon med fukt-kompetens.

Förslagsvis börjar du med att prata med styrelsen. Sen går det att prata med en fukttekniker om ett besök alternativt gå via försäkringsbolaget.

Fix utrymmet av badrummet där du duschar regelbundet är som sagt nog sällan torrt utan tätskiktet ska se till att det inte blir skada.
 
J
Ok. Tack så mycket för svaret. Så länge tätskiktet under är intakt så bör det alltså inte vara några problem? Ska kolla vad det kostar att ta ut en person som mäter fukten. Tänker dock att det kan vara dyrt och att man efter det heller inte får ett helt klart svar.
 
Det du ser nu, är inget tecken på en fuktskada, därmed inte sagt att det inte kan finnas en skada.

Numera rekommenderas att det inte skall vara mjukfog (silikon) i golv-vägg fogen.

När du duschar sp sugs vatten i genom fogarna på väggen. Det vandrar nedåt bakom kaklet. Om det då finns en tät silikonfog nere vid golvet så kommer det inte längre, blir stående bakom väggen. Och kommer så småningom att "vädras ut" genom fogarna i väggen. Under tiden ger det ett vattentryck mot tätskiktet, vilket inte är bra, OM där finns någon liten brist i tätskiktet så kan mer läcka ut då, med tryck.

Om det hade kunna fortsätta nedåt så skulle det transporteras under klinker på golvet mot golvbrunnen.

Därför är korrekt utförande för silikonfog vid golvet (helst ingen alls) att den skall läggas "ytligt" den skall alltså inte bottna in mot väggen. Ligger den ytligt så hindrar den inte vattentransporten bakom plattorna.
 
Det här blir en nördigt inlägg. Jag menar inget illa med att peta på regelverket utan pga strul med totalentreprenören för min renovering blev jag tvungen att lästa in mig på diverse regler.

GVK:s regler (avsnitt 9.2 version 2016) är skriven så att mjukfog verkar vara huvudval för fog mellan golv och vägg. Vanlig for kan användas om det är säkert att det inte finns någon möjlighet att vägg/golv rör på sig. När de gjorde om ett våtrum hos mig var det betong i golv och vägg som plastsättaren ansåg inte kunde röra på sig. Han sa att övriga konstruktioner kan röra på sig även om det är väldigt lite och då spricker fogen. Deras instruktioner var att köra mjukfog utifrån GVK:s huvudrekommendation,

Däremot delar jag din uppfattning att fogen inte ska bottna och fylla fogen tät. Men som glad hempulare ser fogen inte snygg ut vilket inte har med ålder att göra.

Om det är skada eller inte går som hempularen säger inte avgöra av bilderna. Mitt förslag om att ta en dialog med styrelsen som styrt rot-renoveringen. De har kanske en kontakt som kan titta på detta åt dig och om allt är ok göra en snygg och hållbar fog.
 
J
Tusen tack för svaren. Om så nördiga eller inte :)
 
  • Gilla
Kalle_A
  • Laddar…
En sprucken hårdfog är ju bara kosmetisk och påverkar inte funktionen. Jag föredrar nog sprucken hårdfog framför en missfärgad silikonfog. Och silikonfog är ju inte särskilt snygg ens när den är ny.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.