Personligen så avskyr jag när man tapetserar ut på en list då jag tycker att det ser slarvigt ut. Men smaken är ju som baken... :)

Det är bra att förlimma sugande ytor som spackel så att de inte slurpar isig limmet direkt vilket ger dig dålig vidhäftning med tapeten. Någon här tipsade om att använda billig väggfärg men det lättaste är nog att blanda tapetklister med vatten 50/50 och förlimma med det. Limmet har du ju ändå hemma och du kan knappast hitta en väggfärg som är billigare än det.

Planera gärna tapetseringen lite så att när du möter ett hörn så får du majoriteten av våden på den vägg som du arbetar med. Alltså: om du börjar på en rak och enkel vägg så är det smidigt om du mäter ut så att när du väl kommer till ett hörn så kommer kanske 40cm av våden på den vägg som du är på och de sista 13cm på nästa vägg. Då är det betydligt enklare att få till hörnet bra. Om du får det motsatta förhållandet så är det upplagt för många svordomar. nu går det ju inte alltid att få alla hörn optimala och enkla men ofta kan man i alla fall minimera antalet jobbiga hörn om man bara tänker till lite.

När det gäller att skära tapeter så föredrar jag att använda en brytbladskniv och då se till att byta blad ofta. Slöa blad får tapeten att knöla ihop sig och bli förstörd istället för att skäras fint. När du ska skära rent mot kakel eller lister så är det avgörande att få till ett fint snitt på en gång. Se också till att ha en ren disktrasa och en balja med vatten tillgängligt så att du kan torka bort tepetlim som smiter ut där det inte ska vara. Byt också vattnet ofta så att du inte torkar ut mer lim än vad du torkar bort.

Till sist. Se till att ta det lugnt i början och låt framför allt den första våden ta tid. Jag brukar ibland kalla den första våden för "svordomsvåden" för den tar längst tid och är eländigast att få till så att det sitter exakt i lod och på rätt plats. När man väl har fått dit den våden så flyter resten på riktigt fort och enkelt. Du sätter ju alltid våderna kant i kant så du behöver inte använda lidet något mer utan bara tapetsera på.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Jag kan också tipsa om att Bauhaus har hyggliga tapetbord för några hundralappar. Naturligtvis inte i klass med ett "riktigt" bord man kan hyra men mycket bättre än ett engångs i kartong. Jag har märkt upp varje decimeter på ena långsidan så att man kan grovskära.
 
andersgd skrev:
Jag kan också tipsa om att Bauhaus har hyggliga tapetbord för några hundralappar. Naturligtvis inte i klass med ett "riktigt" bord man kan hyra men mycket bättre än ett engångs i kartong. Jag har märkt upp varje decimeter på ena långsidan så att man kan grovskära.
De i butiken sa att jag bara drog tapeten ifrån lådan men jag förstår ju att om man ska skära ut någon form på tapeten så lär det enklast göras på ett bord.
 
nino skrev:
[bild]
Här är listerna satta efteråt med glipor som följd, förvisso microlite på väggen men man ser problemet tydligt

[bild]
Listat innan tapetsering, tätt och inga glipor
Just detta problemet ser vi på flera av väggarna i huset, det ser hafsigt och billigt ut. Att börja försöka kleta i latexfog är troligen mer jobb än nytta.

Det lutar helt klart åt att vi sätter taklisterna först, hur är det med golvlister?
 
Känner fortfarande att det där med att skära ut för figur kommer bli minst sagt jobbigt. Det måste bli rätt direkt då tapeten vi valt är bland de dyrare, risken är väl stor att vi kommer få köpa mer tapet för att vi inte lyckas få till de där raka fina snitten.

Anlita tapetserare har slaget mig men samtidigt är detta något jag behöver lära mig.
 
carlbanan skrev:
Jag tycker tvärtom, att det blir bättre med att ta bort lister och foder. Men det är ju såklart ett merjobb.
Det blir det ju inte, listerna är ju redan borta. Eller glömde ni titta på bilderna?
 
nino skrev:
[bild]
Här är listerna satta efteråt med glipor som följd, förvisso microlite på väggen men man ser problemet tydligt

[bild]
Listat innan tapetsering, tätt och inga glipor
Det senare är ju skitfult, rena rama slarvet i mina ögon och behöver döljas bakom en smyglist. En spik till i listen löser det första.
 
snowjim skrev:
De i butiken sa att jag bara drog tapeten ifrån lådan men jag förstår ju att om man ska skära ut någon form på tapeten så lär det enklast göras på ett bord.
Nejnejnej!!!!

Inget tapetbord till dessa tapeter, de har rätt i butiken!
Ingen förskärning!
Sätt ALLTID våden på plats först och skär när den sitter på palts, även runt de pilliga kanterna!
 
trattalask
Underarbete är mycket viktigt. En tapet döljer inget, däremot kan den ofta framhäva dåligt underarbete.
 
Anna_H skrev:
Det senare är ju skitfult, rena rama slarvet i mina ögon och behöver döljas bakom en smyglist. En spik till i listen löser det första.
Hehe får nog vara överens om att inte vara överens här. I huset där vi bor så är det både glipor mellan tapet och taklist och taklist och tak(mycket möjligt detta är tanken). För oss ser det halvdant ut när man ser svarta sprickor uppe vid takvinkeln, här anser vi att det ska vara helt övergående för att bilda harmoni. Sen kan jag hålla med om att det inte häller är jätte vackert med en tapet som går upp på listen men måste jag välja mellan att ha sprickor eller att ha en tapet som går upp några mm på listen så är valet ganska enkelt. Man kan såklart fylla igen sprickor med latex men det lär vara en hel del jobb och risk att man kladdar ner tapeterna.

Däremot, är det så att man har spikraka väggar där man inte får några sprickor när man sätter taklisterna ovan på tapeten så är det klart snyggast!

Sen undrar man också när man ska ta ner tapet för att sätta ny, ska man då börja rycka ner lister också? Det känns som ett merjobb man gärna undviker om listerna är i fint skick och redan har latexfogar.
 
LsaiboT skrev:
Underarbete är mycket viktigt. En tapet döljer inget, däremot kan den ofta framhäva dåligt underarbete.
Nja, tapet döljer ju mycket mer än vad färg gör. Vi har jämnat till våra väggar en hel del men skulle vi valt att måla dem så hade jag inte varit nöjd med underarbetet.

Får såklart se hur det blir med tapet men jag tvivlar på att det skulle vara något problem.
 
Anna_H skrev:
Nejnejnej!!!!

Inget tapetbord till dessa tapeter, de har rätt i butiken!
Ingen förskärning!
Sätt ALLTID våden på plats först och skär när den sitter på palts, även runt de pilliga kanterna!
Aha, men det är här jag inte hänger med, ta ex denna bilden :

31Qd4lD.jpg
http://i.imgur.com/31Qd4lD.jpg

Menar du att man kan bara trycka dit en tapet där utan att det skrynklar och har sig rung? Och sen dessutom kunna få till att tapeten lägger sig så bra mot vinklarna att man kan skära raka och fina snitt? För mig känns detta som klart det svåraste att lyckas med men så har jag inte häller tapetserat tidigare.
 
Det är så du ska göra men du får ta en liten bit i taget.

Se till att du har börjat tapetsera från höger i bild och den sista våden ska sitta mellan överskåpen och en bit över dörren. Då börjar du med att sätta våden kant i kant med den befintliga och kan då ganska lätt fästa den ända fram till underskåpen. Där får du trycka in tapeten skarpt mot hörnen vägg-underskåp och skära av tapeten där. När du väl har gjort det kan du fortsätta att trycka fast tapeten ända in till överskåpen och på samma sätt skära av överskottet i vinkeln överskåp-vägg.

Själv brukar jag använda tapetskrapan som du visade i det första inlägget för att trycka in tapeten skarpt i hörnet och därefter håller jag en stållinjal mot hörnet för att kunna skära av tapeten helt rakt.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ja smaken är som baken... :)
Frågar du en som jobbar med tapetsering så ska lister dit först, att prova få dit latex så det täcker på en tapet är nog upplagt för misslyckande

Sätt första våden till höger, kolla vad du har för mått först mellan dörrhål och täckskiva börja ev med en kluven våd, sätt nästa våd kant i kant hela vägen, stryk fast den och kläm in mot dörr foder hela vägen, där fodret slutar skär du ett snitt från hörnet och lite snett nedåt ända ut, stryk fast tapeten ovanför fodret och kläm ner mot foder, ta tapetkniven och renskär.

Nästa våd blir troligtvis en kortbit så den är enkel, gör lika där stryk fast och kläm mot taklist och foder.
Nästa blir lite klurig då du bara har en kort bit att passa mot, längd kapa först kanske, stryk fast överdelen och skär snett nedåt höger ända ut från spetsen på fodret, stryk fast nedåt och kläm in mot lister och passbitar och kakel och renskär.

Hoppas du förstår :)

Märk gärna ut var våderna kommer innan du börjar så du inte får en remsa på några cm nånstans, du har ju möjlighet att flytta beroende på hur bred bit du börjar med till höger
 
  • Gilla
lars84 och 2 till
  • Laddar…
Monteringen av första våden man man förenkla lite, genom att rita ett streck på väggen först, mha en blyertspenna, vattenpass och linjal. Rita strecket 5 mm bortom första vådens beräknade kant, så slipper det hamna precis i tapetskarven.

Janus82 skrev:
... Det är bra att förlimma sugande ytor som spackel så att de inte slurpar isig limmet direkt vilket ger dig dålig vidhäftning med tapeten. Någon här tipsade om att använda billig väggfärg men det lättaste är nog att blanda tapetklister med vatten 50/50 och förlimma med det. Limmet har du ju ändå hemma och du kan knappast hitta en väggfärg som är billigare än det. ...
Matt färg i botten är oslagbart för ett snyggt resultat. Jag kan förstå om inte proffsen mättar med färg, då det ska gå fort fort fort. Men för en amatör lär det helt säkert bli glipor här och var mellan våderna och då är det skönt att ha något bakom som lirar någorlunda med tapetens färg. När vi satte svart tapet i somvrummet målade vi först väggen svart. I köket där tapeten är vit, valde vi vit bottenfärg för att slippa gipsskivegrå glipor. Och glipor blir det.

Nu är det säkert vävlim Janus82 menar, men det är väl ändå värt att nämnas att grunda med tapetklister kan vara direkt olämpligt om man ska sätta non-woven, eftersom vanligt tapetklister oftast är vattenlösligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.