Vi har precis köpt ett 1,5 plans hus byggt 1989. Huset är i gott skick men färgen faller inte hustrun i smaken, undertecknad instämmer. Hon vill ha det vitt.

Efter att kört runt och tittat på alla vita hus i Göteborg (känns det som) har jag följande kommentar. På ett 1,5 plans hus tar taket mycket uppmärksamhet. För att liva upp ett vitt hus kan beiga eller grå detaljer, typ fönster, ge en trivsam effekt.

De hus som varit snyggast har haft röda pannor. Vårt har svarta betongpannor. Eftersom vi inte vill byta dessa ber jag om era synpunkter på lämpliga vita kulörer och ifall detaljer, typ fönster, skall gå i annan färg även dessa kulörer.

Kan någon färgkänslig person ge mig lite ideer... :-X
 
Huset vi bor i nu e vitt med svart tak och det e jättefint tycker jag. Nu har vi ett enplanshus dock men försöker att sätta mig in i ett 1½plans i vitt och svart tak.

Vitt med gråa knutar skulle bli fint ,annars kan du testa dig fram i denna länk


http://www.alcro.se/

Där kan du måla 1½planshus i olika färger för att få en ungefärlig bild av hur det kan se ut när det e färdigt.
 
Vi har ett 1 1/2-plans hjältevadshus där taket är 38 grader (vilket inte ger lika mycket fokus på taket som vid 45 grader). Det är svart och vårt hur är "solgult" med vita knutar och vitt runt fönstren. Jättefint (naturligtvis)! ;)
 
Det är svårt att se färger på skärmen... Åker runt lite och det finns några alternativ.
1.) Riktigt vitt
2.) Riktigt vitt med fönsterfoder åt det ljusbeiga hållet
3.) Riktigt vita foder och aningen mindre vit husfärg.

 
Akta dig för "riktigt vitt", om det blir sol nångång blir det ordentligt fult med så vit färg.
Svagt bruten vit till foder blir "vit" när den är på plats, sedan bryter ni ngt mer till väggfärgen, vi har Fluggers byvit till foder och en svag ockra till fasaden.
kan ta färgnumren till imorgon.
Detta ger ett ljust hus med vita foder.
mvh
Peter
 
Lysande. Jag håller med, helt vitt blir inget vidare. Hur hade ni brutit?? Lite mindre vita väggar än fönster? Vad har ni gjort med knutar och vilken färg på dörrar verkar passa?

 
Jo alltså, vi har fluggers "BYVIT" på foder och vindskivor, sedan har vi 1005-Y20R, som är en mkt ljus ockra, som på gamla mangårdsbyggnader, eller gamla hus vid kusten, de som har mörk ockra runt fönstran och engelskt rött på fönsterbågar.
Till en dörr skulle jag lätt kunna tänka mig engelsk rött, det blir det när den behöver målas, just nu är huset nytt, men om 5-10-15 år så....
Vi utgick från en plansch som finns på bl a bohusläns museum, som visar klassiska nyanser på hus, faluröda med vita knutar och kopparoxidgröna fönsterbågar t ex.

Det mesta (allt) på denna plansch har dock tak i tegelkulör.

mvh
Peter
 
Glömde!
Vi har inte målat knutarna i avvikande färg, vi upptäckte att där vi bor, är alla gamla hus utan avvikande färg på knutarna. Knutarna har samma kulör som fasaden.
mvh
Peter
 
Bara en kontrollfråga...

Byvit på foder och vindskivor
1005-Y20R på väggar
Korrekt???

Innebär detta att foder är vitare än väggen eller tvärtom.

Vi kikade på ett hus i helgen med 0505-Y20R som var mycket fint. Dock ett lite äldre hus med rött tegeltak (alltså mer åt bohushus-hållet ...)

Funderar på ifall detta fungerar...

Hittade en annan diskussion "kulörtips på fasad" som kan vara intressant att bevaka också...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.