Jag har fått rör och brunnar monterade av rörmokarfirma och nu ska jag gjuta.
Vad bör jag tänka på när jag gjuter med betong kring rör och brunnar.
Jag vet att jag måste slamma den gamla betongen för att betongen skall fästa och att brunnarna måste vara i våg.
Makadam/grus 8-16 mm har jag fyllt på kring rör/brunnar
Är det något annat som man bör göra?
Armera för att undvika sprickor mellan gamla och ny betongen?
Tacksam för alla tips.
Gråa avloppsrör omgivna av makadam i en öppen grävd ränna mellan gammal betongyta i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Brunn omringad av makadam och delvis omgärdad av gammal betong, förberedd för gjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad ska du ha ovanpå betongen? Hur gick det? I det där hade jag bara öst ner grovbetong. Du ska väl bygga fall sen? Combimix cm870 är en riktigt prisvärd slipsats, som är öppen en hel timme.
 
  • Gilla
Pragma
  • Laddar…
Tack för tipset Combimix cm870. Jag ska lägga i grovbetong och flyta. Om du har nått tips på hur man bygger fall med cm870 får du mer än gärna dela med dig.
 
Jag gjorde två fall i vår tvättstuga med den slipsatsen. Ett var ett litet fall till en extra golvbrunn under fjärrvärmeväxlaren, bara 90x60 cm. Det formade jag på frihand. Det större fallet var på en yta ca 350x160cm, där jag hade golvbrunnen i ett av hörnen.
Gjorde så att jag dag 1 murade upp en avdragsbana av slipsatsen. Dag 2 fyllde jag bara i med slipsats kring avdragsbanorna och drog av med rätskiva. Sen brädrev jag ytan med en vanlig putsbräda av plast innan tätskiktssystemet. Cm 870 hittar du billigast på bauhaus tror jag. Lägre pris än flytspackel. Och är man ovan så känns det lite tryggare, för mig åtminstone.
Renovering av tvättstuga med nyslipad betongyta och avdragsbanor för fall mot golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tvättstuga med nyslipad betong och golvbrunn, rörinstallationer på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Golv under renovering med en synlig avloppsbrunn och tejpade röranslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är brunnen då ser på andra bilden ovan, lite längre fram
 
Gjut fast brunnen först, då har du god kontroll på placeringen av den. Du kan gjuta redten så fort brunnen stelnat en aning.
 
Alltgår skrev:
[bild]

Här är brunnen då ser på andra bilden ovan, lite längre fram
Tack så mycket
 
Nils82 skrev:
Gjut fast brunnen först, då har du god kontroll på placeringen av den. Du kan gjuta redten så fort brunnen stelnat en aning.
Tack det ska jag göra
 
Jag satte bägge brunnarna i vanlig betong ett par dagar innan. Fick ju stötta rätskivan på den.
 
Jag blev inte nöjd med mitt resultat eftersom brunnen blev fel nivå förhållande till plattan mer än 1:50 som är max, se bilder. Behöver jag göra om göra rätt eller kan jag slipa ?
Eftersom det är källare kommer jag inte ha något tätskikt utan betongen ska få andas.
Hur är det här ny börjar misstaget enklast att lösa?
Felaktigt nivåsatt golvbrunn i betonggolv i källare, felaktig lutning med avvikelse från 1:50-rekommendationen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vattenpass visar att brunnen är ojämnt installerad i förhållande till betongplattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Avloppsbrunnen i betongplatta placerad felaktigt med ojämn nivå som överskrider 1:50-standard.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Avloppsbrunn felaktigt nivåerad i förhållande till källargolvets betongplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Du menar att du tycker brunnen står för lågt i förhållande till omgivande betonggolv? Eller vad menar du med att slipa? Eller för hamnade den för högt? Jag förstår inte riktigt..
 
Redigerat:
Att den är för djup / fel nivå i förhållande till betongplattan.
 
Ok, du tycker brunnen hamnat för långt ner i nuläget. Tycker det ser ut att kunna klara sig. Du skulle väl bygga ett fall i rummet sen ändå. Hur stora plattor ska du ha? Man kan ju lägga rätt små och branta fall med mosaik på nät, närmast brunnen. Vill du ha lite jämnare och mer utdraget fall kring brunnen så kan man ju jämna till kring den. I så fall hade jag hyrt en liten handhållen betongslip (sån där med dimantslipkopp) kopplad till dammsugare.
Men jag tycker ändå det ser ut att kunna klara sig när du spacklar fallet...
Men jag jobbar inte med detta, precis som du amatör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.