När jag ville göra äppelmust av alla äpplen som annars bara skulle förstöras började jag söka på nätet, en press kan man få för några hundralappar, men en kross/kvarn kostar betydligt mycket mer, och ska man slippa stå och krossa äpplen i en hink med en stör så behöver man en kvarn. Eftersom mitt sug efter must var alldeles för litet för att börja krossa med en stör och vår ekonomi alldeles för snäv för att lägga 3000 kr eller mer på att köpa kross och press blev alternativet att bygga själv.
Behövde inte köpa så mycket, använde mest spillvirke och rivningsvirke. Köpte rostfri skruv och två tons domkraft från Biltema, och några meter läkt till "tunnan" där pressningen sker.

Den mesta inspirationen har jag hittat på Youtube, det finns många som visar upp sina byggen där, det är bara att söka på "homemade apple grinder". Jag har sett många klipp, men de jag haft mest hjälp av är nog dessa två.

[video=youtube;SlkQly2T-Wc]https://www.youtube.com/watch?v=SlkQly2T-Wc[/video]
[video=youtube;NmmeeRbnyFo]https://www.youtube.com/watch?v=NmmeeRbnyFo[/video]

Den första filmen visar på ett bra sett hur han byggt krossen/kvarnen och den andra visar hur man enkelt får till en smidig lösning utan att behöva kladda och flytta kärl med massa äppelkross i.

Jag har inte några bilder från själva bygget, men självklart ska jag ändå bjuda på några bilder.

Först en översiktsbild
Hemsnickrad äppelkvarn av spillvirke och rivningsvirke med synlig plyfa och en stomme i trä på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Behållaren där äppelkrosset kommer ner, långpannan samlar upp juicen och i ett av hörnen har jag borrat ett hål så det kan rinna ner i hinken man ställer under.
Hemmagjord äppelpress i trä och metall med uppsamlingslåda för must.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett enkelt spetstyg får agera silduk.
Hemmagjord äppelpress med silduk på en träkonstruktion och metallbricka under, gräs i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En bild när jag skruvat bort sidan från krossen/kvarnen. ("Axeln" är egentligen två skruvar från ett skrotat piano, inte helt optimalt då de inte är 100% raka)
Hemmagjord äppelkross med trädelar och skruvar monterad på en trästomme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag inser nu att jag missat att fotografera vissa delar, tex domkraften och skivan jag använder att pressa med, men kollar man på filmerna fattar man hur pressningen går till.


I sin nuvarande form fungerar den ok, men med lite justeringar kommer den bli ännu trevligare.

Jag hade tänkt att fixa med justeringarna ganska snart efter att vi pressat första rejäla omgången, men nu har jag insett att det bli nog först nästa höst. Det enda jag ändrat är att jag borrat upp hålen för axeln lite så det snurrar bra även när träet blir blött, och bytt drivning från batteriskruvdragare till borrmaskin med sladd.
Kvar att fixa är:
  • Större bas att pressa mot, det fungerar med nuvarande, men "tunnan" är större än regeln långpannan står på, så det blir inte så stabilt som jag vill.
  • Bygga bort skvättet, står man till vänster sett till sista bilden får man en del äppelbitar på sig. Så högre kanter på kvarnens ovansida och förlängd vänstersida nertill.
  • Löstagbara "väggar" på insidan, då blir det lättare att få ut äppelkrossen som fastnar på insidan och ifall det blir stopp
  • Fästa ett rejält plattjärn på undersidan av den övre regeln som klarar trycket från domkraften (har nu en lös spillbit från en regel med en både för kort och klen metallbit)
  • Sänka nedre regeln, eller hellre byta de vertikala plankorna och göra den två decimeter högre för att slippa att domkraften pressas ner i "tunnan", det blir så krångligt att öppna luftningsskruven när man inte kommer åt med domkraftens handtag. (Eller så plockar jag helt enkelt fram skiftnyckeln)
 
  • Gilla
toolman77 och 4 till
  • Laddar…
Snyggt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.