Jag har thuja i träboxar. De har stått nu i två år och det har fungerat bra. Men nu idag märkte jag följande, de innersta barren verkar gulna. Är de näringsbrist, vattenbrist?
Har vattnet riktligt de sista två veckorna.
Thuja med gulnande barr på grenarnas insida placerad i träbox.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Thuja med en blandning av gröna och gula barr, tecken på möjlig närings- eller vattenbrist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inte så underligt efter denna sommar. Samtidigt får jag råda dig till att plantera dem på backen. Thuja är ett kraftfullt träd och kommer inte trivas i lådan mer än ett par år. Om du absolut vill ha thuja i låda får du börja om på nytt med ett ungt exemplar.
 
men jag vill inte att de ska växa mer, dvs stanna i denna storlek.
 
Om du inte har köpt en minatyrsort av thuja lär du få problem!

Inomhus har jag ett par riktigt gamla hibiskusar (också ett träd!) som står i 7-literskrukor med självbevattning. Varje januari klipps de ner jättehårt. När de tänt i februari tar jag ut dem ur krukan och klipper bort 40% av roten och ger dem ny jord. På detta sätt kan jag hålla storleken under 160 cm. Inget jag rekommenderar för thuja som inte tål hård klippning.

Du har helt enkelt valt fel växtsort :|
 
... däremot kan du hålla thujan riktigt smal och på lämplig höjd om den står i marken. Då bör du finputsa den 2 ggr/året (maj+aug/sept) och får jättefint resultat.
 
Jag har thujan I långa boxar på en altan för att skärma av mot grannen så jag hade velat ha nått som grönskar I dessa boxar och som fungerar som avskärmare även på host/vinter. Finns det andra alternativ?
 
Är det inte normalt att thujorna vissnar längst in?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Anna_H skrev:
Är det inte normalt att thujorna vissnar längst in?
Jovisst, blad och barr som inte får något solljus vissnar.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
jag tror att jag delvis hittat problemet. Och det är att thujorna har växt på bredden och detta hindrar helt enkelt vatten från att nå till jorden runtom. Dvs växten är bredare än boxen de står i så nu måste jag hitta på något finurligt för att leda regnvatten ner i jorden i boxen....
 
Köp nya plantor vart 3/4 år. Beroende på var du bor skulle du också kunna ha bambu i lådor - de kan också klara insynsskydd året om. Även dessa måste bytas ut efter ett antal år.

Jag tycker det är en utmärkt god ide att insynsskydda med fina växter. Det är inte hela världen att man måste byta ut växterna då och då. Du kan ju ha några ståendes på tillväxt på annan plats. Är de välskötta kan du antagligen sälja dem innan de börjar tyna. Jag har gjort så med egenuppdrivna buxbom - som behöver lång tid att bli stora.
 
hmm okej, ja jag får se hur jag gör. Eventuellt tänkte jag göra boxarna i samma höjd som staketet, på så sätt behöver jag bara väldigt korta thuja som kommer ta lång tid på sig att växa ur sina boxar...
 
BirgitS
Man kan ju hålla efter tujor med klippning så att de inte blir för breda, men man kan inte klippa längre in än att de fortfarande är helt gröna eftersom de inte bryter nya skott på gammal ved.
 
ok, får toppa dem lite på bredden I helgen.
Tänkte även montera en längsgående planka längs med boxen som är vinklad in mot jorden så att regnvatten rinner på plankan och rakt ner I jorden.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.