Tjohoj.
Jag tänkte skaffa en vv-beredare till min sadelkammare. Det jag funderar lite på är hur mycket den egentligen drar?! Säg att jag köper en 30 liters på 1500w. Och jag använder upp vattnet 1 gång per dag. Hur mycket drar den då på en dag (cirka) för inte drar den 1500w konstant?
 
Min varmvattenberedare är på 50 liter och drar drygt 1 kWh per dygn om jag inte använder något varmvatten. Den du föreslår är mindre och ny varför den möjligen är bättre isolerad och kanske läcker mindre värme. Att värma 10 liter vatten 50º kräver ungefär en halv kWh. Där har du storleksordningen.
 
Okej. Hur många kw är den på?
 
hej!

Du funderar på en varmvattenberedare på 30 lites volym.
Elpatronens värmeeffekt är på 1500 W, säger du.

Om du låter den stå på, men inte använder ett dugg varmvatten, så drar den en viss energi ändå, så kallad tomgångsenergi. Du har nämligen värmeförluster via beredarens metallvägg och genom dess värmeisolering. Om man antar att varmvattnet i beredaren är 60 grader, och omgivninhgstemperaturen är 20 grader, och den är normalt värmeisolerad(60 mm isolering med mineralull), så drar den ca 0,45 kWh per dygn.

Sedan kräver varmvattentappningen energi (om kallvattnet är 15 grader och tappvattnet 60 grader) om 10 liter, som antas väga 10 kg:
Energi = kg varmvatten x 4,2 x (60 - 15) = 10 x 4,2 x (60 - 15) = 1890 J
1890 J är lika med 1890/3600 = 0,525 kWh.

Nu ser du vad en sådan varmvattenberedare kan dra.
Men försäljningsfirma måtte väl veta detta och kunna tala om detta för dig.
Annars bör de överväga att avstå att sälja varor de inte känner till.
De har säkert uppgift om detta. Vad säger de då?

Värmepatronens effekt, i ditt fall 1500 W, bestämmer hur snabbt du kan värma upp vattnet.
Om du har en värmepatron på 3000 W, så går det klart snabbare att värma kallt vatten, men du förbrukar inte mer energi för att du har en större värmepatron, förutsatt du tappar av lika mycket varmvatten, vilket du felaktigt tycks tro.
 
Redigerat:
  • Gilla
vilpi
  • Laddar…
Köp en med ställbar termostat, dom du kan ställa på en lägre temperatur vilket ger mindre energiförbrukning/förlust. Billigare beredare är oftast sämre isolerade och läcker mer värme.
Ett tips kan vara att istället köpa en lätt begagnad kvalitetsberedare typ Nibe eller OSO 30liters på blocket.
 
magnetens skrev:
Köp en med ställbar termostat, dom du kan ställa på en lägre temperatur.
I så fall. Höj emellanåt. Leginellarisk annars.
 
Tack för alla svar. Nu har jag många kött på benen😉👍😀
 
Zellero skrev:
Tjohoj.
Jag tänkte skaffa en vv-beredare till min sadelkammare. Det jag funderar lite på är hur mycket den egentligen drar?! Säg att jag köper en 30 liters på 1500w. Och jag använder upp vattnet 1 gång per dag. Hur mycket drar den då på en dag (cirka) för inte drar den 1500w konstant?
Vi har en Nibe, tror det är 35 liter, i sadelkammaren.
Tror att elförbrukningen är negligerbar, men det beror ju på hur mycket man använder.
Blir mest när man skall tvätta händerna fter att ha gosat med djuren (Har inga hästar nu, bara 12 - 30 höns).

Det fina med att ha varmvattenberedaren där, en halv meter från hon, är att varmvattnet kommer på sekunden.
 
MagHam skrev:
I så fall. Höj emellanåt. Leginellarisk annars.
Legionella är väl ingen fara om man inte duschar och andas in vattendroppar?
 
KnockOnWood skrev:
Legionella är väl ingen fara om man inte duschar och andas in vattendroppar?
Helt rätt. Läste inte ordentligt att det var en så lite beredare sannolikt för handtvätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.