harry73 skrev:
Visst kan jag det :)
Det syftar på att DP la ansvaret på den höger belägen fastighet genom att inte skriva något (så tolkade jag i alla fall TS info). Problemet är att angränsande tomter längs olika gator har olika höjder enligt DP, och det är ett gemensamt problem för hela området.
Skulle det vara en höjdskillnad längs en gata, då har alla fastigheter en gräns där de ligger högre än grannen och än där de ligger lägre än grannen, och då blir det en rimligt kostnadsfördelning om fastigheten som ligger högre betalar muren/slänten. Här ska alla fastigheter på en gata stå för muren/slänten medan alla på andra gatan inte behöver göra det. Det känns som en sämre kostnads/ansvarsfördelning.
ändå syftar på att nu ligger ansvaret hos TS granne, men jag tycker ändå att kommunen borde ha reglerat detta bättre i DP eller så borde höjderna ordnats med stödmur innan tomterna såldes och borde kostnader fördelas över alla tomter (genom ett högre tomtpris)
Vad är det som säger att det inte reglerades vid prissättningen av tomterna? Om den ena tomten kräver ett omfattande markarbete innan det går att bebygga den kan man ju tänka sig att den såldes till ett lägre pris.
 
harry73
Såklart stämmer det, men nu har jag bestämt mig för vad jag tycker och då ändrar jag i den rätta Byggahus-anda inte åsikt :p
 
Micke_vb skrev:
Behöver väl inte kosta så förfärligt mycket, olika i olika delar av landet. Problemet blir löst i alla fall men kanske inte grannsämjan men den verkar ju vara lite luggad nu också
Allt är väl relativt men "några 10 000 kr" lär det säkert kosta. Antagligen mer än det kostar att anlita en grävare en dag för att "flytta" slänten. Bara timpriset för en lantmätare är mellan 975-1750 kr.

Personligen hoppas jag också att det inte fungerar så att jag kan anlägga en slänt på grannens tomt för att sedan kunna köpa loss den delen billigt genom en tvångsreglering.

/Krille
 
Redigerat:
  • Gilla
andyv och 1 till
  • Laddar…
Norrhyttan skrev:
Då bor jag helt enkelt på rätt ställe. Har bott här i tio år och alla är bara glada och trevliga. :)
Har bara bott i två år på vår gata, men noll tjafs hittills i tättbebyggt område med jättemånga grannar... :)
 
TS situation visar hur illa det ser ut i myndighets Sverige !
Släntfötter ska sluta på fastighetsgräns eller tidigare!
 
Fast myndigheterna verkar ju inte ha prövat frågan. Det är väl inte anmält. Och de vill nog inte driva alla dessa fall där grannar bråkar om staketpinnar osv på baksidan av tomten. Utan detta får man driva civilrättsligt som privatperson.

Det jag lärt mig är att AGERA OMGÅENDE när man så lite som börjar snudda vid tanken att grävskolan är över en enda centimeter på fel sida. För när det är byggt och klart har det automatiskt ett berättigande!
 
  • Gilla
Joel Sandå
  • Laddar…
En stilla fundering: Om det nu - pga våra myndigheters slappa hantering - innebär att TS i värsta fall riskerar att få en del av sin mark annekterad av en granne som orättmätigt lägger ut trappa, fixar slänt etc på TS tomt och sedan hävdar (grannen, alltså) att han "inte visste" och därmed måste få köpa loss marken och det hela går till förlikning i civilrätt där grannen får denna rättighet.
Skulle då TS kunna - ja, jag vet, det är olagligt - göra samma sak, dvs helt sonika sätta ett staket ovanför slänten inne på grannens mark och på det sättet annektera hans mark? Sannolikheten för att våra Myndigheter skulle stävja den åtgärden, är ju lika liten som att de ställer sig på TS sida i befintligt läge. :surprised:
 
  • Gilla
byggarätt och 1 till
  • Laddar…
Nja. Det där med tvångsomstyckningar för att någon har byggt fel gäller främst om det är förenat med så stora kostnader att rätta till felet, att det inte är ekonomiskt eller praktiskt rimligt. Det gäller knappast om man skopat över jord på fel sida eller satt ett staket fel. Snarare om man byggt hela huset några decimeter för nära gränsen. Då är det inte säkert att man tvingas riva. Men det i sin tur betyder INTE att det är fritt fram att bygga regelstridigt. Det är ändå fel, och kan bli dyrt. Och grannsämjan de närmaste hundra åren...ska vi inte ens prata om.
 
  • Gilla
trabyggare och 2 till
  • Laddar…
Hehe...Sverige i ett nötskal
 
ja och likt förbannat tror den som lägger släntfoten på TS tomt att han ska lyckas med detta?
 
byggarätt skrev:
ja och likt förbannat tror den som lägger släntfoten på TS tomt att han ska lyckas med detta?
Nu verkar det ju inte som han har lagt släntfoten på TS tomt med avsikt.
 
40 cm in och med trapp ner till TS gräsmatta...ja du grannen heter nog svartepetter o TS är långben
 
  • Gilla
ladyhawk
  • Laddar…
är det inte bara att sätta ett staket rakt över trappan, några cm in från tomtgräns, plantera lite växter utmed och ett par krukor med blommor på trappstegen som hamnar på tomten. ett vanligt grönt gunnebo är ju snyggare än det är nu, och finns även i svart. Det hade jag gjort. Jag tror också jorden i slänten kommer binda upp sig när det blir växtlighet på slänten och inte längre rasa in.
 
  • Gilla
Farfarazzi och 2 till
  • Laddar…
Håller med Lane. Bygg ett staket nära/i tomtgräns och strunta i slänten och bygg över trappen. Huvudproblemet var väl att grannen inkräktar, inte att din tomt är lite högre nära tomtgräns?

Att slänten hamnade fel är säkert ett misstag, men trappan är en provokation om den inte förankrades med dig först, alldeles oavsett hur slänten hamnade.

Vill du spexa till det lite så lämna en öppning i staketet för trappan, men anlägg en liten damm vid trappfoten. :)
 
  • Gilla
ladyhawk och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
JPA666 skrev:
Hehe...Sverige i ett nötskal
Vilket av et?

Att grannen la slänten för långt, att andra grannen inte ville det, att vi skriver nästan 300 inlägg om det, eller vad? ;)
 
  • Gilla
EMEL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.