Hej! Jag har inte anlitat någon hantverkare på minst 25 år. Gör allt själv som den glada amatör jag är. Nu har jag fått en del frågor om jag kan bygga lite små grejer till folk på rot. Det handlar ofta om lite träaltaner, byta ett fönster eller dörr och sätta upp någon innerväg med målning och allt som hör till. Nu till min fråga, vad ska jag ta betalt? Jag har det mesta i verktyg men inte någon "proffsutrustning". Ska jag ta extra betalt för tex borr och slipskivor när det ska kapas sten och liknande. Vad ingår i en timmes debitering från en byggare? 350kr plus moms brukar jag ta och då ingår allt.
Jag fixar det mesta utom det som behövs behörighet för att göra. Hjälper till med råd och förslag men gör inte jobbet.
Har eget företag så inga problem med fakturering och rot fixet. Undrar bara hur ni som köper in allt på faktura hur en sådan ser ut. :p
 
  • Gilla
xibeca
  • Laddar…
Ta så mycket betalt du kan och fortfarande har jobb som kommer in.
Lägg på kostnader för förbrukningsmaterial osv på de kunder som det förbrukas hos.
 
Hemmakatten
Är man inte proffs så tycker jag att det kan vara rimligt med 350 men inte mer.
 
Har konstaterat att jag gör de flesta jobben betydligt snabbare än "proffsen" ska jag inte ta betalt för det. Kvaliteten är minst så bra kanske till och med lite bättre i flera fall. Vad gäller verktygen så har jag inte spikpistoler och betongblandare av större storlek. Men jag har alltid med mig det som behövs när ett jobb ska göras. Åker inte iväg efter lite spik eller en bräda om den saknas.
 
Så om det saknas en bräda skiter du i att göra jobbet eller... ;) :p
 
  • Gilla
ItWasntMe och 2 till
  • Laddar…
Vet inte riktigt vad din fråga är, om du skall ta betalt för verktyg eller om du bör ta mer än en hantverkare för att du är snabbare och bättre?

Större verktyg brukar nog hantverkare ta betalt för tänk dig att det dom hyr betalar kunden hyran för, det dom äger ingår, typ. Ex en motorkap hyrs, kapsågen, skruvdragaren etc ägs och ingår. DEt hade jag accepterat men skall alltid sägas innan jobbet påbörjas. Iof om du tar in en golvslipare så har dom nog slipen men om du gör det så måste du hyra, så det stämmer nog inte alltid, men som riktning så bör det funka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.