Hej
Köpte ett radhus med en altan på ca 8 kvm med ett räcke runt som var ihop byggd med vårt inglasade uterum och med fyra skjutdörrar direkt ut på altanen i bästa söderläge.
Uterummet ska vi nu varmbona och bygga om till ett större kök bygglov nästan klart inga grannar hade naturligvis något emot det.

Men nu till problemet jag blev tvingad att riva den ruttna 30 åriga altanen för att gräva ner kantbalkarna till den gjutna sulan på vår egen tomt men altanen var byggd på samfällighetens mark och godkänd av samfälligheten för över 30 år sen.

Nu har nuvarande ordförande ensam bestämt i samfälligheten lämnat in ett yttrande till byggnadsnämnden att hen inte anser att det är lämpligt med en altan dörr i nya fasaden med utgång direkt ut på samfälld mark och hen själv har även nekat mig återställa den rivna altanen och tack vare ordförandes yttrande så får jag ej bygglovet förrän tvisten blir löst, vill ju naturligtvis ha kvar en altan med bästa solläge, Vad göra kan de finnas nån lag till hjälp? Kan en ordförande själv som inte ens ser altanen eller är granne bestämma ej öppningsbar dörr och ej återställande av nåt som funnits sen 30 år.
 
Har du något på papper på att altanen var godkänd där från samfälligheten
 
  • Gilla
stensjostrom och 1 till
  • Laddar…
Nej tyvärr endast en gammal ritning som tidigare ägare lämnade efter sig ,där uteplatsen på samfälld mark är slarvigt utritad.
 
När den gamla altanen nu är riven så handlar det om att bygga nytt. Och bygga på annans mark får du inte utan ägarens (=samfällighetens) tillstånd.

Om ordföranden ensam har rätt att besluta och företräda samfälligheten beror på hur befogenheterna i föreningen ser ut (stadgar etc.) Kan vara så att det krävs ett styrelsebeslut.

Ang om du får ha dörr i fasaden är det kommunen som bestämmer, de kan ta mer eller mindre hänsyn till vad samfälligheten tycker beroende på om de bedömer det relevant.
Kanske är det en sak som man regelmässigt nekar om inte markägaren samtycker, eftersom det så tydligt blir ett ianspråktagande av marken utanför, ifall det verkligen är exakt i tomtgräns. Är där en meter gräsremsa emellan tycker jag det blir en annan sak.

Kan spela roll hur den samfällda marken ser ut och hur den är avsedd att användas också.
Är det många andra som har privata uteplatser placerade utanför den egna tomten?
 
  • Gilla
stensjostrom
  • Laddar…
Tack ett svar somjag själv var inne på samma linje och dörren vara eller ej var troligen ett bra tipps tackar dig ser nu en ev lösning mot styrelsen som troligen tolkat ritningarna lite fel.
 
Har även ett skriftligt intyg från säljaren att dom hade fått tillåtelse att bygga altanen som delvis är på sammfälld mark, men vadå endast den nya ordförande har nåt emot mitt återställande av altanen ingen av alla grannar och detta är hennes egen protest mot altanen till byggnadznämnden troligen pga av avensjuka vi får hade ett söderläge på altanen hon själv ett österläge mot en trafikerad gata. Igår fick vi av henne Ordförande en hänvisning att altanbygget ska tas bort efter att den funnits ca 30 år, hon kallar det altanbygget vi kallar det befintlig altan vid köp med en planering att renovera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.