Hej!

Jag planerar för att bygga ut min altan. Den nya delen kommer hamna ca 3m från
tomtgränsen. När jag presenterade mina planer för grannen började han prata om
servitut osv, men där väl ett granngodkännande där jag bifogar planritningen som behövs? Är det 4m från tomtgräns som gäller?

Mvh Peter
 
Tror att det beror på hur hög din altan är. Om den är lägre än 50cm (kana vara olika gräns is olika kommuner), så tror jag inte att du behöver varken bygglov eller granngodkännande.

Om du behöver bygglov så är det ett granngodkännande som skall till. Även det går till på lite olika sätt beroende på var du bor. Här i Stockholm skickar stadsbyggnadskontoret ut avtal som grannarna får skriva på oavsett om du har fixat underskrifter själv redan innan.

Servitut behöver du ju inte såvida du inte tänkte bygga in på grannanens tomt.
 
Du skall inte behöva varken lov eller godkännande, men det kan vara bra att tala med grannen för att bevara sämjan. Jmf t ex med att du sätter en häck 10 cm från tomtgräns eller varför inte ett staket (under 1,80 m) , detta behöver du inte lov för heller.

Verkar vara en lite petimetergranne det där.....treat him right så blir det nog bra! :)
 
Skickar stockholms stad ut ett papper oavsett för granngodkännande? Jag trodde man kunde köra på ett vanligt papper, sen dunka över ett par med "kvitto" på så att man vet at grannen har mottagit de. Om de trots de inte vill skriva på så skall kommunen (Järfälla i detta fall) godkänna det man söker om det placeras 1.5m från tomtgräns (tex carport, bergvärme etc..). Gäller inte detta Sthlm kommun?? :-?
 
  • Gilla
kenolof
  • Laddar…
Hobbysnickarn skrev:
Skickar stockholms stad ut ett papper oavsett för granngodkännande? Jag trodde man kunde köra på ett vanligt papper, sen dunka över ett par med "kvitto" på så att man vet at grannen har mottagit de. Om de trots de inte vill skriva på så skall kommunen (Järfälla i detta fall) godkänna det man söker om det placeras 1.5m från tomtgräns (tex carport, bergvärme etc..). Gäller inte detta Sthlm kommun??  :-?
Enklast bör vara att på ritningen lämna utrymme till berörda grannars namnteckningar
 
Jo men om grannarna inte vill skriva på så är ju Järfälla kommuns utväg bra, jag menar med stockholms tomterna så är det kanske svårt att få in hus plus garage med 4 meter mellanrum (brandmellanrum) samt 4.5 meter till tomgräns också.. Det låter som det kan bli tight..
 
Förfarandet är, att man tar ett snack med den granne det berör. Men ibland går inte det av olika anledningar, och då får kommunen överta frågan om ett yttrande. Kommunen skickar då en förfrågan till grannen som får 3 veckor (tror jag det är) på sig att svara.

Läs vidare här
--------------------------------------------------------------------------------------------------


Nykomling



Byggahus.se är en av
mina favvosajter!

Posts: 43
 Re: Vilka regler gäller i nytt område, hur nära ?
Reply #9 - Yesterday at 20:04 Quote from Familjen_Bygg on Yesterday at 09:46:
Det finns ingen generell regel om hur nära man får bygga tomtgräns.

Den regel som länge fanns var att det av brandsäkerhet (undvika spridning av brand) skulle vara minst 9 meter mellan (huvud-)byggnader. Därav låg 4,5 meter på ömsom sidor om tomtgränsen. Numera gäller brandsäkerhet om minst 8 meter mellan byggnader = 4 meter på ömsom sidor om tomtgräns. Om man däremot gör en brandsäker konstruktion kan man av säkerhetsskäl bygga närmare, ett exempel är lägenhetsavskiljande väggar i ett parhus.

Att det sedan också av andra skäl anges i nya detaljplaner vissa avstånd till tomtgräns är en annan fråga. Anges inget i detaljplan är det alltså de generella reglerna som gäller (och de är många i PBL ).

Det är fasaden som räknas.

Lycka till!    
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Bra inlägg och redogörelse för hur vilseledande pbl kan vara. När Plan- och bygglagen kom 1987 var meningen, och det blev det väl också, en förenkling av byggförfarandet.
Men det finns ändå en rad bestämmelser som inriktar sig på just 4.5 meter till tomtgräns. I PBL 8 kap. 4§ kan man läsa om plank och komplementbyggnad där 4.5 m till tomtgräns gäller. Om grannen samtycker att "friggeboden" får placeras närmare gränsen än 4.5m , behövs inget bygglov. Inget samtycke = bygglov

2. med mur eller plank anordna skyddande uteplatser i anslutning till bostadshuset, om muren eller planket inte är högre an 1.8 m , inte sträcker sig mer än 3.0m ut från huset och inte placeras närmare gränsen än 4.5m = behövs inget bygglov om det gäller en eller tvåbostadshus.

I regelverket brukar även prickemark vara 6 m. dvs avståndet huset--gatan, men det går att tänja på.

saturnus

Back to top     IP Logged  
 
Som sagt i Stockholms kommun så skickar stadsbyggnadskontoret ut avtal till grnnarna oavsett om du själv redan fått in deras underskrifter. Grannarna har en viiss tid på sig att svara (tror det är mindre än 3 veckor). Annars antas dom ha samtyckt.

Det hindrar ju inte att en granne sedan kan överklaga ialla fall.
 
Så då kan man alltså söka byggnadslov och inte ha deras påpskrift? Om man har deras påskrift och bifogar den så går det ju säkerligen snabbare.. Men om de inte vill skriva på så spelar det ju ingen roll liksom..
 
Stockholmssystemet har ju en liten fördel efterssom om du själv måste jaga påskrifter roch någon inte vill skriva på (fast tvekar) så har du ju problem, så är det ju så att i Stockholm så måste den som motsätter sig skriva att han motsätter sig (och helst motivera), om han bara låter bli att skriva på så anses han ha samtyckt.

Det innebär ju att grannar som bara är lite allmänt gnälliga i många fall kanske inte bryr sig om att aktivt motsätta sig planerna.

Sedan är det ju en annan femma att man givetvis skall informera grannarna om sina planer. När vi sökte för vår ombyggnad så trodde jag att vi låg helt inom planbestämmelserna, men det visade sig att handläggaren räknade in en befintlig balkong som jag inte anser skall räknas (enligt de regler som finns, den ligger på 3,5 meters höjd), då hade vi plötsligt några kvm för stor byggnadsyta, och grannarna fick ut avtal att skriva på. Det var helt oväntat för mig så jag fick springa gatlopp här runt hela kvarteret en kväll för att förbereda läget innan posten skulle hinna fram. Det var ju även en granne med bara ett skaft som mynnar på andra sidan vår gata, deras hus ligger ca 70 meter från oss. Innan hade vi bara informerat de grannar som har sikt mot de delar som påverkas av bygget.
 
Hobbysnickarn skrev:
Så då kan man alltså söka byggnadslov och inte ha deras påpskrift? Om man har deras påskrift och bifogar den så går det ju säkerligen snabbare.. Men om de inte vill skriva på så spelar det ju ingen roll liksom..
Ja så är det, om inte det tilltänkta bygget strider mot kommunens plan, så bör det vara o`key. Om grannen blir berörd, tillfrågas denne av kommunen. Kommunen avgör sedan om grannens invändning är till sådan nackdel för denne att bygglov inte skall medges. Låt säga att det gäller ett garage man vill uppföra i tomtgränsen, inga områdesbestämmelser finns vad gäller avstånd till tomtgräns, då gäller PBL:s  4.5m.
För att grannen skall bli berörd vill nog till att dennes bostadshus ligger 4.5m från dennes gräns och i anslutning (mittför) det tilltänkta garagebygget. Men det är kommunen som prövar, utifrån ditt behov, om bygglov skall nekas. Om det nu finns en befintlig häck (hög) eller plank i tomtgräns, finns det mindre möjligheter att neka ett bygglov. Är det dessutom i ett villaområde med relativt små tomter, är det alltid svårare att stoppa grannens garageplaner.

Vill tillägga följande; om den tillfrågade grannen inte svarar på kommunens brev/fråga, så innebär detta inte automatiskt att det är fritt fram, kommunen granskar ärendet mot sin plan och grannens situation. Grannen har möjlighet att överklaga beslutet.

 
Tack för detta fick tag på en vettig person på stadsbyggnadskontoret (finns det såna?? :)) som kikade på min tomt explicit. Så nu har vi rett ut vissa tveksamheter.. Om grannen j-las så åker de ut och kikar sen så tar de hänsyn till deras skäl att neka (de måste uppge skäl till att neka granngodkännande, således kan man ej neka bara för att neka)

Så nu håller vi tummarna :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.