Jag skulle vilja bygga ett cykelskjul (höjd <160cm) på prickmarken mellan huset och gatan, får man det utan bygglov etc?
Ett cyckelskjul under 160cm räknas ju inte som byggnad, sen är där ju ingen granne heller...
 
O
Gatan är en granne, och i det fallet krävs bygglov
 
Om vi bortser från det där med under 160 cm, jag känner inte till att byggnader under 160 cm inte skulle "räknas", kan vara så.

Men om vi antar att det är en byggnad som bygglovsmyndigheten kan ha åsikter om.

Då är det antingen en bygglovspliktig kompelementbyggnad, eller en bygglovsfri byggnad, dvs. en friggebod eller ett attefallshus.

De bygglovsfria byggnaderna är bara bygglovsfria om de byggs minst 4,5m från en gräns, eller närmare om grannen tillåter.

Gatan är din "granne", om det är en kommunal väg så skulle alltså rent teoretiskt kommunen kunna godkänna att du bygger en friggebod där. MEN kommunen får inte godkänna sådana byggen i egenskap av granne. Så bygglovsfria byggnader måste byggas minst 4,5 m från väg ellr annan allmän plats.

Så jag tror att det måste bli en bygglovspliktig komplementbyggnad. Sådana får man inte heller bygga nära en gata hur som helst. Men den avvikelsen kan kommunen godkänna som en mindre avvikelse mot detaljplanen (om kommunen vill).

Men så återstår ju då frågan om en 160cm hög byggnad överhuvudtaget räknas, vet ej.
 
harry73
Är det bygglovspliktig får det inte byggas på prickmark.
Det enklaste blir då att bygga något billigt och hoppas att ingen reagerar
 
Eftersom det är i samband med ett nybygge är det tyvärr mer eller mindre omöjligt att bygga något utan att kommunen noterar det.
Fick idag samma svar av byggnadsinspektören som ni skrivit.

Ev kunde man byggt det om något år och hoppas på att ingen noterar det dock så är det i området väldig fokus på dessa grejorna så sannolikt kommer folk reagera och agera.

Vi fick därför köra på plan B och placera skjulet på ett annat ställe.

Angående 160cm så hade jag för mig att det inte räknades som "byggnad" om det var under 160cm. Men jag kan ha tagit fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.