Hej, jag är novis på området (plus en hel massa andra områden), men lär mig snabbt.

Jag och sambon har sett ut en tomt vi är intresserade av. Det finns inget kommunalt vatten och avlopp att använda sig av så enskild lösning är enda alternativet.

Jag har alltid trott att det är mycket dyrare att ordna det själv. Men kollar jag på min kommuns avgifter så ser de ut som följer:
Servisavgift 75 000 kr
Förbindelsepunktsavgift 22 500 kr
Tomtyteavgift (3500m² x 37,50 kr) 131 250 kr
Lägenhetsavgift 13 125 kr
Summa inkl. moms 241 875 kr

Skulle det alltså kosta så där mycket OM det funnits kommunalt vatten tillgängligt?

Jag har fått lite generella uppgifter från en brunnsborrare, enligt honom snittar han på cirka 25+moms för själva borrningen (transport, vattenprov etc inräknat). Sedan kostar själva utrustningen kanske 15+moms, om filter behövs lägg på 20+moms (filter var han osäker på för han hade haft "tur" senaste åren och inte behövt filter).

Några kostnader för avlopp har jag inte lyckats få fram ännu. Men tomtägaren brevid berättade att kommunen hade krävt både "hängslen och livrem" när han byggde för cirka 1 år sedan. markbädd, minireningsverk och något mer, slamavskiljare kanske? jag vet att det inte går att ge ett exakt pris för detta, men om någon kan hjälpa mig komma på ett sånär, ungefär pris? Jag vet inte om vi pratar 40' eller 200' för den där utrustningen.

Vi är också inne på att ordna jordvärme då tomten är så stor och den ändå kommer vara schaktad, om vi nu köper den alltså.

Tack på förhand och ursäkta en novis frågor :)
 
O
Börja med att kolla hur planeringen med kommunalt VA ser ut. Försök att få fram hur det ser ut längre fram. Det avgör hur du skall satsa. Sedan bör du kolla vad kommunen kräver för att du ska få godkänt avlopp.
 
Kommunen kommer ej att ordna med vatten och avlopp där vi hittat tomten, det var mest för jämförelse jag tog med kommunens priser, och för att få veta om jag uppfattat kostnaderna rätt eller inte.

Enskilt är enda sättet, och exakt vad som krävs vet jag inte än, men än att grannen alltså behövde markbädd, mini reningsverk och något mer (får snart svar på det hoppas jag). Han behövde borra 12 meter till berg och totalt 60 meter. Men tomten bredvid kom på berg efter bara 6 meter så det verkar skilja en del.

Det är järn i vattnet så filter är ett måste tydligen.
 
O
Ta reda på vad kommunen har för krav.
en stor kostnad när det gäller avlopp borde vara grävningen.
 
Jag har den lite udda lösningen att ha enskilt avlopp och kommunalt vatten.
Vattnet visserligen via en samfällighet, vi är 7 fastigheter som delar på en kommunal anslutning.

Men vårt avlopp, en vanlig trekammarbrunn, fördelningsbrunn och infiltration, kostade år 2009 35.000 kr.
Och det var inklusive arbete med grävmaskin osv, grus, makadam, hårdvara från Rinkaby Rör och all administration.
Det är en av de få kostnadsposterna jag har kontroll på, för vi ordnade avloppet innan själva bygget startade år 2010.

För vattenanslutningen fram till tomtgräns har vi betalat 50.000 kr per tomt.
Då är det en ca 500 meter lång ledning som vi fastighetsägare delar på.

Jag misstänker dock att kostnaderna har ökat lite på sju år :p

Nå, vad kostar det jämfört med kommunalt VA?
Uträkning kommer kanske...
 
Hur långt har du (kahnilainen) till kommunens ledningar?

Vår kommun låter alla* ansluta sig till vatten- och avloppsledningsnäten - även utanför verksamhetsområde - men man får bygga och betala själv. Alltså gräver man ner sina ledningar fram till kommunens stam och sätter där en mätarbrunn på lämplig plats. Sen kommer kommunens gubbar ut och ansluter ledningarna samt monterar en mätare i brunnen. Kostnaden är f n 18 000 kr per fastighet i anslutningsavgift. Till det kommer en årlig avgift om 800 kr per fastighet, samt normal taxa för mätaren.

* Om det gäller även enskilda fastigheter vet jag faktiskt inte, men föreningar möter inga hinder, oavsett storlek.
 
Mycket preliminära uträkningar pekar på mellan 150-200'. Där avloppet står för kanske 100-130. Men har ingen egentlig koll eftersom det finns så mkt som spelar in. Det är ju lite därför jag fiskar efter uppgifter här :)
 
Ett "snålförslag" till avlopp om kommunen accepterar är ju om BDT (Bad/Tvätt/Disk - gråvatten) kan få vanligt avlopp med tank + infiltration och enbart toan går till stor sluten tank (6 Kubikmeter). Så har min granne löst sitt avlopp då han annars var tvungen att installera minireningsverk istället som lätt kostar 100.000 eller mer. Har aldrig frågat vad tömning av 6 kubikaren kostar men minireningsverk kostar också en hel del att underhålla...
 
harry73
Jag hade samma kostnader som knockonwood år 2008
 
Nu har jag fått en tydligare beskrivning av vad granntomten var tvungen att ha: Minireningsverk, upphöjd markbädd (pga högt grundvatten) och på grund av att markbädden är upphöjd så ligger den högre upp än reningsverket och därmed krävs en pump som pumpar upp det renade vattnet på markbädden. Jag kommer ta kontakt med kommunen under dagen förhoppningsvis och hära mig för lite närmare.
 
En idé kan vara att prata med grannen och se om du kan få köpa dig in på dennes V/A-anläggning. Om du räknar på 200000 kr i investering och en avskrivningstid på 30 år, och tar hälften av det så får du drygt 3000 kr per år. Om du sedan lägger till lite drift och underhållskostnader på 3000 kr/år så borde du komma upp i ungefär 13,5% av ett prisbasbelopp (44300 kr 2016).

En sådan lösning skulle troligen vara en bra affär för båda parter. Grannen får en intäkt på sin V/A-anläggning som täcker minst halva kostnaden för anläggningen utan att driftkostnaden ökar särskilt mycket, och du behöver inte ta en investeringskostnad på 200000 kr.

Skulle du ändå vilja ha eget V/A, eller om grannen lessnar på att ha dig ansluten, så kan du ju alltid bygga en egen anläggning senare - men då kanske med ROT-avdrag.
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
Jag har redan kollat med grannen. Hans avlopp och vattensystem är inte dimmensionerat för mer än 1 hushåll. Jag hade en förhoppning om att kunna koppla in mig på i alla fall vattnet men icke :(
 
Hur ser grannens vattenförsörjning ut?

Hur långt har du till en kommunal ledning?
 
Kommunal ledning är låångt bort. Grannens är inte ett alternativ som jag skrev tidigare,men han har alltså borrade 60m brunn, 12m till berg.
 
kahnilainen skrev:
Jag har redan kollat med grannen. Hans avlopp och vattensystem är inte dimmensionerat för mer än 1 hushåll. Jag hade en förhoppning om att kunna koppla in mig på i alla fall vattnet men icke :(
"Ett hushåll" är lite svävande.
Ofta menas i kommunbyråkratin fem personer, 2 vuxna + 3 barn.

Och då kräver inte två tvåpersonershushåll mer resurser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.