Hej!

Enligt vårt avtal med vår entreprenör så skulle de slipa plattan så att nedanvåningen fick slipat betonggolv. Vår entreprenör gav förslaget att vi skulle gjuta 1 cm industrigolv i betong ovanpå istället för att få en slät och väldigt tålig yta. Vi tittade på bilder på dessa industrigolv och det såg bra ut. Såg ut som grått betonggolv.

Nu när det har gjutit på industrigolvet är det mer brun/beige än grått samt att det saknar betongens estetiska egenskaper. Entreprenörens förslag är nu att lacka golvet med grå lack, men vi vill ju inte ha ett gråmålat golv, utan ett vackert stengolv.

Frågan är om man kan gjuta på typ 5 mm vanlig betong och få det som vi vill ha det?

Tacksam för svar!

Mvh
Gisela
 
Jag har ju betongplattan som golv - man la på ett tunnt ytskikt som tyvärr fick en del sprickor men detta bekymrar mig inte. För min del var osynlig ballast det viktigaste. Det är viktigt att ett ytskikt blir tillräckligt tjockt och av rätt betongsammansättning.

Jag förstår inte vad du menar med "betongens estetiska egenskaper".

Kan du inte finslipa golvet igen? Betongen är mjuk och härlig att gå på och dessutom praktisk om man som jag har tung hund vars klor sliter vilket annat golv som helst.
 
Låter som en klassisk hantverkare det där "lacka det grått då?". Ibland blir jag bara förbannad på hur lite dagens hantverkare verkar bry sig om hur nått ser ut - bara det uppfyller någon slags byggnormer så är det skitsamma om det ser illa ut eller annorlunda än vad man kom överens om det skulle se ut som.

Ugh.

Har dessvärre inget bra råd.
 
Yonna, med den estetiska egenskapen menar jag att vi tycker om hur betong ser ut. Ojämnheten och att det ser levande ut. En gråmålat industrigolv är motsatsen till det.
 
Det är självklart att du inte ska måla det.
 
Självklart att hantverkaren skall göra om och göra rätt. Det framkom tydligt från början hur ni ville ha det.
Reklamera det och ge er inte.

Besiktningsmannen
 
Har svårt att få det till entreprenörens fel bara för att bilderna ni tittade på inte riktigt stämmer med slut resultatet så är det ju ofta på tex ett enkelt färgprov. Att gjuta på 5 mm med vanlig betong går inte det kommer inte bli hållbart i så fall får man välja nån typ av spackel med betong liknande yta.
 
En bild? o en bild på hur du hade tänkt dig
 
Vi vet ju hur ett betonggolv ser ut, och har även varit och kollat på sådant industrigolv. Det han har köpt är inte i närheten.
20160919_155954.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hm, syns inte riktigt på den bilden. Ska ta ny bild imorgon.
 
Men vad är industrigolv dom brukar väl ha helt vanliga betong golv.
 
Enligt vår entreprenör skulle industrigolv vara som betonggolv men väldigt tåligt.
 
Det tror jag inte på svårt att få ett tunt lager att fästa mot betong och få hållbart resultat låter som en ursäkt för att han inte kan slipa golvet. Personligen skulle jag aldrig ha betonggolv i huset undantaget garaget men smaken är ju olika.
 
Ser tyvärr ingen bild men 1 cm låter ju inte som ett betonglager, lite mer som väldigt mycket flytspackel. Måste ju finnas en betongare här som har svaret men när jag fick 2 golv slipade (och ett badrum flytspacklat) nyss så pratade vi ganska mycket om vad som gick och inte och 1 cm betong var nog inget som någon sa kunde funka. Nya golv i ex industrin trodde jag slipades gamla som skulle renoveras flytspacklar man trodde jag. Ska finnas något som heter dekorgolv som skall vara färgade flytade golv...
 
Finns olika lösningar på problemet beroende på vad man önskar för utseende bad är det som ligger på idag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.