Hej,
Har gjort en liten miss med mitt avlopp till toaletten.
Det är ett 90graders 110mm rör som kommer upp ur golvet som är en 22mm spånskiva.
Det skulle räcka tänkte jag men efter en limmad golvgipsskiva på spånet och runt 30mm flytspackel blir det inte jättemycket kvar av röret.Tätskiktet ska ju gå upp min 20mm på röret vilket är på håret.
Har inte flytspacklat än så tänkte kolla om det finns nån krage eller liknande man kunde sätta utanpå röret innan man flytspacklar.
Schematisk illustration av toalettavlopp i genomskärning med spånskiva, gips, flytspackel, tätskikt och klinker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så ser det ut nu typ.

Teknisk ritning som visar ett avloppsrör med överliggande material som flytspackel, gips och tätskikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och sä här skulle jag vilja göra.

Nån som har nåt tips?
Man skulle ju bara kunna trycka i en förlängning men det blir ju en ojämn yta att dra upp tätskiktet mot.
 
Redigerat:
S
lgör som nedre bilden
 
Jo, bara det att jag inte hittar nån bra krage liknande den på bilden som jag kan stoppa dit.
Tänkte att det var nån som vet var man kan hitta nåt liknande.
 
Oavsett så måste du väl sätta i ett rör i bef stos, annars når ju inte porslinet i wc:n ner i stosen.
Tror inte du behöver vara orolig för tätningen så länge du får tätskiktet tätt mot bef stos.
Sen undrar jag varför du har lagt gips, istället för endast flytspackel?
Hade du struntat i gipset hade du tjänat minst 13mm plus fix/lim tjockleken....
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Ja, en liten historia.Man gör ju undersökningar på nätet och gvk rekommenderar gips om man har längre än cc30 mellan reglarna.
Så jag höjde upp golvbrunnarna och la sen spån.
Sen läste jag att flera struntat i gips men eftersom jag redan hade höjt opp brunnarna så skulle jag få gjuta upp lika mycket.
Och gipset är billigare så då la jag dit det.
Sen får jag för mig att det dämpar ljudet bättre och då köket ligger under så kändes det ok.
Så nu ligger det limmad gips på.
Det är redan lite naturlig lutning på golvet så kanske inte blir mer än 15-20mm vid wc så det kanske klarar sig precis men man vill ju inte slarva med en så viktig punk.
 
Förstår.
Men med speciallimmet som krävs för att limma gipset plus golvgipset så har du inte tjänat många
kronor, om ens någon.
En homogen massa hade varit bästa lösningen :)
Men du ska inte vara orolig för tätningen, kommer räcka gott!
 
  • Gilla
Murkenlurk
  • Laddar…
Krilleman
Jag gillar GAS WC7.

Men den ska monteras efter flytspackling men innan tätskikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.