Svärmor kör med Net1 sedan ett antal år, ca en mil till masten och har riktantenn plus routerns pinne. 12 Mbit ner och 5 upp, kan variera litet men är stabilt med svarstid ca 45 ms mot mätservern enligt Bredbandskollen. Net1 har genomfört ett teknikskifte på sistone och kör numera LTE (4G) vilket var ett stort lyft från det tidigare CDMA.

Exakt vad var och en kan få för hastighet beror på mastbelastning och geografiska förutsättningar, antenninstallation osv men det kan uppenbarligen fungera mycket bra. Hon kör även den fasta telefonen över Net1, litet småhackigt för tillfället men blir förhoppningsvis bättre efter nästa firmwareuppdatering. Kan nämna att hon kör wifi över en dedikerad router för ändamålet sedan tidigare, såg ingen anledning att ändra på det när det funkar perfekt.
 
Där jag har fritidshuset har vi inte så mycket att välja på sedan Telia i sin stora vishet klippte ner koppartråden för ett par år sedan :thumbdown: Net1 var ju då det enda alternativet (eller gräva 4 km till fiber). Nu skall jag inte klaga, får normalt 10 - 12 Mb down på dagen tills kidsen kommer hem från skolan då det sjunker till hälften (tydlig gräns vid kl16-17) Jag har 11 km till sändaren fågelvägen, men jag kan se den från vindsfönstret där min riktantenn står. Dock är routern inte den bästa, svag signal i huset och hackar ibland (inte ofta) på WLAN.

Uffe
 
på dagen är det okej även hos mig, men på kvällen när man vill kolla på svt play så går det inte alls...

då får jag under 1 mbit/sec ned men dock 3 mbit/sec upp... då borde det ju vara just pga belastningen på nätet?
 
Kollade just med svärmor hur det ligger till framåt kvällskvisten och helger. Skiljer sig inte mycket. Som precis nu tex, 10,96 ner, 6,54 upp och 37ms via bredbandskollen. Helt klart spelar det mycket stor roll hur många som ska dela på kapaciteten i respektive storcell. Net1's specialitet och finess ligger i landsbygds- och framför allt glesbygdstäckningen tack vare 450 MHz-bandets utbredningskarakteristik på ställen där inga koppartrådar eller fiber finns utbyggt och där det är klen/obefintlig 4G-täckning via de traditionella småcellsoperatörerna. Ännu bättre vore om de kunde förhandla till sig litet mer bandbredd men det är tydligen svårt att få till, trångt i dessa frekvensband.
 
Redigerat:
Kolla i routerns gränssnitt vad ni har för dämpning på signalen, säg att det står tex -95 dbm och försöker flytta det på olika platser för att få ned värdet lite ni har då en starkare signal.
 
Andy78 skrev:
Kolla i routerns gränssnitt vad ni har för dämpning på signalen, säg att det står tex -95 dbm och försöker flytta det på olika platser för att få ned värdet lite ni har då en starkare signal.
Mycket bra tips! Har haft stenkoll på de där värdena när jag kollat effekter av horisontell vs vertikal polarisation på riktantennen men kommer inte ihåg var det landade. Kan kolla det nästa gång jag är hos svärmor och pysslar. Vill minnas att det är två signifikanta värden man ska optimera, dels signalstyrkan och dels signal/brus. Dessa och andra parametrar är enkelt att läsa av via Net1-routern.

Svärmors installation är såpass stabil att den körs i "closed-loop mimo" dvs att sändaren har realtidsinformation via en feedbackloop och kan optimera signalen till de båda antennerna i tid och rum för max överföringshastighet hela tiden. Men det kan fungera bra även om man inte når denna högre klass i det överföringsprotokoll som används, tror "open loop mimo" är mer vanligt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.