Tja! Frugan och jag hade tänkt oss byta dörrar och dörrkarmar på sovrum och badrum i bostadsrätten som är byggd 1947 (om jag inte minns fel) och även ta bort dörrkarmarna till köket och en liten garderob. Har kollat runt lite på olika forum osv men blir inte klok på detta. Väggarna är av tegel och dörrkarmarna har inga hål vad jag kan se där jag kan skruva av dem. Måste jag riva ut karmarna? Det blir ju inga större problem i köket och garderoben eftersom där inte kommer sitta några dörrar efter men hur ska jag gå tillväga när jag ska sätta upp nya karmar till badrummet och sovrummet? Jag personligen tycker om massiva dörrar som de vi har idag, där man inte behöver vara rädd att dörren kommer spricka eller att det blir hål i dörren om man råkar gå in i den med en stol eller liknande. De dörrar jag har sett hos folk som bytt har alltid varit "ihåliga", ungefär som Ikeas Lack bord. Jag är mest orolig för att dörren ska va för tung för väggen om jag inte gör allt 100% rätt. Har inte tummen mitt i handen precis men vill inte börja riva allt för att sen behöva ringa en firma för att få det fixat. Jag är väldigt tacksam för svar!
 
  • Gilla
Koffe_a
  • Laddar…
Hej Ask0o, välkommen till Bygga Hus-forumet!

Första frågan är väl hur du skall få loss karmen , så jag börjar med den!
Frågan är ju var fästelementen sitter.
Kan du lirka in ett bågfilsblad mellan karm och vägg,
så bör du kunna "såga dig ned" till du stöter på större motstånd.
Det är där spiken sitter.

Men det är klart att du inte behöver ta bort de gamla karmarna, om du hittar dörrar som passar till dem.
Där du inte skall sätta in nya dörrar är ju inte karmar i vägen heller.

Och jag håller med dig om massiva trädörrar. De är trevligast :)
 
Hej! Tack för svaret! Vi har redan ett rekangulärt valv i vardagsrummet så jag antar att det har suttit en dörr där någon gång förr i tiden så det är inte omöjligt. Både jag och frugan tycker att dörr ramen och dörrkarmen är fula, det är anledningen till varför vi vill byta. Har funderat på att slipa dem och måla om men det känns nästan jobbigare plus att det har gjorts x antal gånger så det sitter ganska många lager med färg på redan. Vi hade velat sätta in en finare karm och ram till dörrarna så lägenheten ser lite modernare ut. Kan ju kanske försöka få ner karmen från garderoben först och se hur det går?

KnockOnWood skrev:
Hej Ask0o, välkommen till Bygga Hus-forumet!

Första frågan är väl hur du skall få loss karmen , så jag börjar med den!
Frågan är ju var fästelementen sitter.
Kan du lirka in ett bågfilsblad mellan karm och vägg,
så bör du kunna "såga dig ned" till du stöter på större motstånd.
Det är där spiken sitter.

Men det är klart att du inte behöver ta bort de gamla karmarna, om du hittar dörrar som passar till dem.
Där du inte skall sätta in nya dörrar är ju inte karmar i vägen heller.

Och jag håller med dig om massiva trädörrar. De är trevligast :)
 
Om man vill ta till lite våld och inte tänker använda karmen igen så gör man så här:

Såga igenom karmen med en vanlig fogsvans ungefär mitt på, ca en meter över golvet.
Såga inifrån dörhålet ut mot väggen alltså.

Sedan bör det vara lätt att bända loss karmhalvorna med en kofot.
Eller i alla fall se var fästelementen sitter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.