Då jag har mer takhöjd än jag behöver i mitt garage grunnar jag på tanken att bygga en plattform måtten blir 4,5 x 2 m och 2 meter upp.2 sidor mot murad tegelvägg. Jag vill bara ha pelare i hörnet/ ev hörnen. Dvs en kortsida och en långsida helt öppna mot garaget
På däcket kommer vinterdäck, kompressor och annat skrymmande hamna, mer volym än vikt kan jag tänka.
Förankring av pelare kan ske i betonggolv ev också i tegelvägg.
Är en stål konstruktion lämligare än en i trä ? Klarar golvspån belastningen eller måste det vara spontat ? Räcker annars trä/ vinklar och ankarspik ? Enbart fästa bärlina i väggen skrämmer mig lite då det kommer stå en veteranbil under plattformen. Vad kan lämliga dimensioner på virke vara ?
 
Om golvplanet ska vara 2 meter upp så blir ju höjden under reglarna rätt så liten, Använder du 45x195 så blir det bara knappa 1,8 meter fri höjd. Då är nog ändå 195 för klent. Har du inte möjlighet att hänga upp däcket i takkonstruktionen på några ställen? Då behöver du inte så höga reglar.
 
Limträ eller stålbalkar......
 
Angenämt problem men outnyttjad höjd. I dina skor hade jag köpt en fyrpelarlyft/parkeringslyft och köpt en veteranbil till ;)
 
Finns redan en tvåpelarlyft, blir nog trång ned en fyrpelare också. Tror det får bli en tur till skrothandlaren och leta balk
 
K
Måste en plattform dimensioneras på samma sätt som ett bjälklag för personlast?
 
För att uppfylla alla krav krävs 90X180 limträ CC30 med skruvad skiva eller CC40 med limmad. Alternativt 45X220 C24 CC40 med limad skiva

Är man villig att gå ned lite i säkerhetskrav och acceptera lite mer nedböjning så är min gissning att såväl 90X180 limträ med skruvad skiva på CC60 skulle funka (formellt 4.24) alternativt 45X195 C24 på CC30 med limmad skiva (formellt 4.20 i längd)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.