Jag har ett relaxrum i källaren där dom föregående ägarna placerade ett gigantiskt bubbelkar som kräver 2 omgångar i varmvattenberedaren för att fylla, otroligt opraktiskt. Jag tror att dom köpte detta bubbelkar för att dölja golvbrunnen som är placerad nästan mitt på golvet och på så sätt slippa flytta denna. Vi använder aldrig detta rum pga böket med uppfyllnad av vatten vilket är synd, för i övrigt så är det ganska trevligt att bubbla bubbelkopp. Jag undrar nu om det finns några uppfinningsrika forumsmedlemmar som kan ge mig tips på vad jag kan göra med detta avlopp om jag vill köpa ett mindre bubbelkar? Går det att hitta en annan lösning än att bila upp golvet?
 
ställa även det mindre mitt på golvet? Det är ingen nackdel att ha ett sånt lätt tillgängligt runt om hela även om hörnbadkar är "normen" Finns säkert mindre fyrkantiga också
 
Istället för att köpa ett nytt badkar så kanske du kan köpa en till varmvattenberedare och koppla i serie med den befintliga. Dvs du kopplar så att tar in varmvatten istället för kallvatten. Du kanske kan ställa den i ett skåp i rummet? Då borde varmvattnet kunna räcka. En beg varmvattenberedare behöver inte kosta så mycket. Troligen är det mycket billigare än ett nytt badkar.
 
pelpet skrev:
Istället för att köpa ett nytt badkar så kanske du kan köpa en till varmvattenberedare och koppla i serie med den befintliga. Dvs du kopplar så att tar in varmvatten istället för kallvatten. Du kanske kan ställa den i ett skåp i rummet? Då borde varmvattnet kunna räcka. En beg varmvattenberedare behöver inte kosta så mycket. Troligen är det mycket billigare än ett nytt badkar.
Det har faktist varit en tanke. Vad ska man i sådana fall ta för storlek?
 
Du bör ju kunna sätta en reningsanläggning på bubbelkaret om det är så stort och hålla det konstant vattenfyllt och "lagom" varmt för att spetsa värmen de gånger du verkligen behöver det.
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Hur stort är bubbelbadkaret? Om vi antar att du vill ha 1000 liter 40-gradigt vatten så borde man väl kunna få det genom att blanda ungefär 250 liter 90-gradigt vatten med 750 liter10-gradigt vatten? Så storleken beror på hur mycket vatten du behöver. 300 liter tror jag är en standardstorlek på varmvattenberedare så kanske en sån? Det är ju jobbigt att ha för liten beredare, men inget problem att ha en som är för stor. En varmvattenberedare kan ha väldigt lång livstid så det behöver inte vara ett problem att köpa en begagnad. Du har väl ingen brådska heller, utan borde kunna vänta tills rätt beredare dyker upp på blocket för några tusenlappar. Att koppla in den själv borde inte heller vara några problem bortsett från elanslutningen. Om du skulle få lite läckage så har du ju en fin golvbrunn som kan ta hand om det. Du borde också kunna köra beredaren på låg effekt, du badar väl inte så ofta så det gör nog inget om det tar ett halvt dygn att värma upp beredaren.
 
Vet inte om det går att eftermontera, men många bubbelkar har en inbyggt uppvärmning för att hålla vattnet varmt mens man badar. Så slipper man fylla på varmt var 10:e minut.
 
Det där med att fixa en extra VV beredare är troligen både den enklaste och billigaste lösningen. De brukar finnas som tillbehör till pannor och värmepumpar. Har för mig att det erbjöds en på 200l extra för mindre än 10 000 när vi installerade bergvärme. Finessen med att ta en som ingår i systemet till din bef. VP ellr panna, är att jag tror de då är integrerade i styrsystemet på något sätt.

Skall du flytta brunnen, och köpa mindre kar så lär det bli dyrare.
 
Grejen är den att vi tycker att bubbelkaret är lite FÖR stort och skulle vilja ha ett lite mindre och då blir man tvungen att flytta golvbrunnen? Ilandsproblem, jag vet......
 
En bild eller skiss över planlösningen skulle underlätta.
Vill byta till ett mindre kar men inte flytta brunnen så får du väl ordna avtappning med några rörböjar som ligger ut över golvet och sedan ner i gamla brunnen. Det blir ju en uppenbar snubbelrisk men i så fall kan du väl snickra till en bänk eller bord och ställa över röret där du har blommor, doftljus öl etc.
 
Tack för diverse tips och ideér. Vi får se om jag förverkligar något av ovanstående tips eller om jag helt enkelt slänger ut bubbelkoppen till förmån för två sköna stolar och en ölkyl. Bastu finns redan i samma rum o dusch finns vägg-i-vägg med relaxrummet.
 
Köp ett runt lite mindre badkar och ställ mitt på golvet :)
 
Martin_B skrev:
Du kan alltid dölja avtappningsröret med ett "trädäck" dvs. som ett enda stort "trappsteg" som döljer hela golvbrunnen och går hela vägen till det nya mindre badkaret.
Då blir det även lite lättare att kliva i och ur badkaret och det hela kan ju faktiskt se lite snyggt och spa-aktigt ut.
Det är ju en ganska snygg "nödlösning" som kan hålla många år.
Sjävla höjden på detta "trädäck" behöver ju inte vara särskilt högt heller. Räcker med rörets diameter plus "trallens" tjocklek. Finns många fina exklusiva träslag man kan bygga ett sådant av, och man kan forma den hur som helst. Fyrkantigt, med avfasade hörn, eller runda det hela, kanske låta den gå i en våg, eller hur man vill.
Billig, smidig och snygg lösning. Så slipper du bila upp halva golvet, riva upp klinker och klinka om osv. :)

Nu hittade jag inga bra bilder på det, men här är lite "dåliga" tips:

[bild]
[bild]
[bild]
Tack som f-n, där kom idén jag inte kom på själv!!!!!
 
Martin_B
OJ, råkade ta bort det. Här kommer det igen:

Du kan alltid dölja avtappningsröret med ett "trädäck" dvs. som ett enda stort "trappsteg" som döljer hela golvbrunnen och går hela vägen till det nya mindre badkaret. Går även att klinka upp det, både som ett permanent däck eller en mobil sådan.
Då blir det även lite lättare att kliva i och ur badkaret och det hela kan ju faktiskt se lite snyggt och spa-aktigt ut.
Det är ju en ganska snygg "nödlösning" som kan hålla många år.
Sjävla höjden på detta "trädäck" behöver ju inte vara särskilt högt heller. Räcker med rörets diameter plus "trallens" tjocklek. Finns många fina exklusiva träslag man kan bygga ett sådant av, och man kan forma den hur som helst. Fyrkantigt, med avfasade hörn, eller runda det hela, kanske låta den gå i en våg, eller hur man vill.
Billig, smidig och snygg lösning. Så slipper du bila upp halva golvet, riva upp klinker och klinka om osv. :)

Nu hittade jag inga bra bilder på det, men här är lite tips (skall se om jag hittar något bättre):

Träinredning i badrum med nivåskillnader, inbyggt badkar och trätrappsteg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

modern-luxury-bathroom-video-id503217257
Badrum med träplattform runt inbyggd badkar och utsikt över sjö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
bjorn_s
  • Laddar…
Martin_B
Kanske någon moderator kan fixa så ordningen blir riktig :D ...blev rätt konstigt nu. Måste ha tryckt fel innan för hela inlägget bara försvann när jag skulle redigera.
hempularen är ju moderator ser jag nu ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.