Jag trodde att det skulle bli en enkel sak för en händig kille som mig att bygga ett litet enkelt vitt trästaket :). Men jag stöter på problem direkt... jag vill nämligen inte vänta flera år på att det tryckimpregnerade virket ska torka innan jag målar det. Vad finns där för alternativ? Ska jag köpa otryckt virke eller kan jag på något sätt måla tryckt virke som inte är helt torrt?

Jag vet att frågan har varit uppe förut men jag har inte hittat något riktigt bra svar. Det finns miljoner av målade trästaket "där ute", så det borde finnas en bra lösning. Det går kanske att köpa impregnerat virke som har torkat?

Tänkte sätta stående 95x95 stolpar med horisontella ribbor 28x45 mm.

(bonusfråga: Vad rekommenderar ni för avstånd mellan stolparna. Jag har tänkt ca 2 meter)
 
Du kan ju använda vanligt virke men tänk på att det blir ett oändligt underhåll på ett målat staket jämfört med tryckimpregnerat kommer aldrig mer måla staket även om frun tjatar om att det ska vara vitt..:)
 
Jag har inte fördjupat mig i det men eftersom staketet endast kommer att vara ca 10 meter långt så fantiserar jag om att det endast är att lägga lite byggplast på marken och sprutmåla det på någon timme typ vartannat år (efter högtryckstvätten). Jag planerar att penselmåla alla delar innan montering.

Så du rekommenderar att jag målar otryckt virke framför att måla på tryckt virke? Jag vill/ska ha vitt staket! :)
 
Ja, om du vill ha det vitt från början är det otryckat som gäller.
 
Så det går inte att få tag i färdigtorkat tryckt virke? Hur länge håller otryckt virke om jag målar det regelbundet?
 
Säkert 50 år om du oljar in och grundar och målar ordentligt samt underhåller duktigt. Skit i impregnerat. Det fanns ju inte förr i tiden...
 
Det blir ju inte mindre underhåll av att måla tryckt virke istället för vanligt. Vill du ha det målat så måste målas om lika ofta för det.
 
  • Gilla
Astrid Z
  • Laddar…
Kör på med otryckt virke men var som sagt noga med att olja in ändträt.
Om du tänker stryka med pensel innan montering så är ett tips att du rollar på färgen och slutstryker med pensel. Det går ofantligt mycket fortare än att bara penselmåla.
 
Fundera på vad som är viktigast; Att staketet är snabbt vitt och färdigt med en gång - eller att det är av trä?
Ska det BÅDE vara snabbt vitt och färdigt och av trä, ja då är det vissa dilemman man får stå ut med enligt vad som beskrivits i tidigare inlägg.
MEN, är det så att det viktigaste är att det är snabbt vitt och färdigt - men inte lika viktigt att det är av trä, ja då finns andra lösningar. Googla på "vinylstaket".
Extra bonus är att det är underhållsfritt i många år.
Jag är helnöjd med vinylstaketet runt vår altan.
 
Jag är också inne på att införskaffa obehandlat virke. Tror inte det går att få tag på torrt tryckt virke och eftersom jag inte vill vänta på att det tryckta virket ska torka (sägs ta ett år) så går tryckimpregnerat (trots att det ska ha längre hållbarhet) bort.

Jag väljer mellan linoljefärg, modern oljefärg och slamfärg. Akrylatfärg känns inget bra eftersom det sägs vara en slags plastfärg, vilket inte känns bra.

Fördelen med linoljefärgen är att den känns naturlig och jag inbillar mig att den åldras vackert. Nackdelen är att den tar så lång tid på sig att torka (säkert minst 3-5 dagar nu i oktober). En fördel är att den "bara" behöver strykas 3 gånger, en grundning, en mellanmålning och en slutmålning (som kanske skulle kunna vänta till våren). Ytterligare en fördel är att oljefärgen sägs bli vitare när den utsetts för UV-strålning vilken kan vara bra (har för mig att vissa färger gulnar lite med tiden).

Fördelen med modern oljefärg är att den torkar snabbt och att den förhoppningsvis håller länge. Nackdelen är att den behöver fyra behandlingar, oljning av ändrät, grundmålning, mellanstrykning och slutmålning. Jag har hört att man kan fuska och göra oljningen av ändträt och grundmålningen vått i vått men jag vet inte om det påverkar slutresultatet negativt. Å andra sidan så kanske det går rätt fort (typ bara 30 minuter) att få oljan av ändträna att torka tillräckligt. Nackdelen med den moderna oljefärgen är väl att den inte kritar och att färgen ligger kvar på ytan och när trät spricker så ramlar färgen av alternativt letar sig fukt in i konstruktionen. Obs! Jag är inget proffs på detta så ta min input för vad den är.

Fördelen med slamfärg (t ex Falu Rödfärg fast vit) är att den är lätt att måla med och behöver bara strykas 2 gånger och att den är vacker som ny. Nackdelen är att den vita kulören snabbt sägs bli ful när den åldras och att den åldras snabbare ju mer vitt man har i färgen.

Ja, vilken färg ska man välja? Vilken färg kommer du välja?
 
Hej Per Eskilsson
Ska precis göra det du skrev om...hur gick det? Vad valde du? Några andra tips?

Tack på förhand
 
Tack
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Jag är också inne på att införskaffa obehandlat virke. Tror inte det går att få tag på torrt tryckt virke och eftersom jag inte vill vänta på att det tryckta virket ska torka (sägs ta ett år) så går tryckimpregnerat (trots att det ska ha längre hållbarhet) bort.

Jag väljer mellan linoljefärg, modern oljefärg och slamfärg. Akrylatfärg känns inget bra eftersom det sägs vara en slags plastfärg, vilket inte känns bra.

Fördelen med linoljefärgen är att den känns naturlig och jag inbillar mig att den åldras vackert. Nackdelen är att den tar så lång tid på sig att torka (säkert minst 3-5 dagar nu i oktober). En fördel är att den "bara" behöver strykas 3 gånger, en grundning, en mellanmålning och en slutmålning (som kanske skulle kunna vänta till våren). Ytterligare en fördel är att oljefärgen sägs bli vitare när den utsetts för UV-strålning vilken kan vara bra (har för mig att vissa färger gulnar lite med tiden).

Fördelen med modern oljefärg är att den torkar snabbt och att den förhoppningsvis håller länge. Nackdelen är att den behöver fyra behandlingar, oljning av ändrät, grundmålning, mellanstrykning och slutmålning. Jag har hört att man kan fuska och göra oljningen av ändträt och grundmålningen vått i vått men jag vet inte om det påverkar slutresultatet negativt. Å andra sidan så kanske det går rätt fort (typ bara 30 minuter) att få oljan av ändträna att torka tillräckligt. Nackdelen med den moderna oljefärgen är väl att den inte kritar och att färgen ligger kvar på ytan och när trät spricker så ramlar färgen av alternativt letar sig fukt in i konstruktionen. Obs! Jag är inget proffs på detta så ta min input för vad den är.

Fördelen med slamfärg (t ex Falu Rödfärg fast vit) är att den är lätt att måla med och behöver bara strykas 2 gånger och att den är vacker som ny. Nackdelen är att den vita kulören snabbt sägs bli ful när den åldras och att den åldras snabbare ju mer vitt man har i färgen.

Ja, vilken färg ska man välja? Vilken färg kommer du välja?
Jag byggde ett sträcket runt huset på Koster andvända tryckta brädor som jag bara grund olja ock målade med vit lasyr färg då slipper man färg släpp mm bygg tidigt på våren ock måla på sen sommaren då virket har torkar
 
Jag byggde ett altanräcke för tre år sedan som jag målade i vitt. Det ser fortfarande ut exakt som när jag satte upp det!

Jag använde ej impregnerat virke, målade allt i garaget under torra förutsättningar. Jag ställde allt material som jag sågat till med ändträt i oljebad över natten. Lät sedan torka och grundmålade. Sedan monterade jag ihop räcket (som är byggt i sektioner) och målade allt två ggr med Teknos Fönsterfärg som är en Alkydoljefärg.

Perfekt resultat so far, får väl se när jag behöver måla om det? :thinking:
 
  • Gilla
Lillaq66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.