Är det någon som provat deras för 199:-? passar spik från tex Biltema till denna pistol eller måste det vara speciell spik till denna pistol?
 
Köpte en för ett par veckor sedan, och använt den flitigt.
Mycket över förväntan. Hade inga större förväntningar med tanke på priset.
Köpte med spik så jag har ingen aning om spiken är samma som något annat fabrikat, typ Biltema.

 
Verkar ju definitivt prisvärd! ;D
 
Kanonpistol för priset. Spikade hela fasaden på fritidshuset utan ett krångel. Tror säkert annan spik funkar med, men har inte provat. ::)
 
Fixarn skrev:
Spikade hela fasaden på fritidshuset utan ett krångel. Tror säkert annan spik funkar med, men har inte provat. ::)
En fråga: Vilken längd på spik/klammer använder du till fasadbräderna?

16 mm, som maskinen kan ta, verkar litet kort.
Eller är det något jag inte fattar?

KoW
 
Använde 50 mm till fasadbrädorna och 40 mm (tror jag det var) till lockläkten... har alltså stående fasadbrädor 145x22 mm och 45x12 mm lockläkt.
 
Aha, jag tittade på fel pistol!

De har en häftpistol (16 mm) och en spikpistol (50 mm)för samma pris.

Vad behöver man för kompressor till ett sånt här underverk?

KoW
 
Ursäkta men de pistolerna som omnämnts här är väl dyckertpistoler... att spika fasad med dem??? Normalt används spik.

/Kent
 
ja, skulle nog hellre använt 60 mm spik till fasadbräderna men detta gick mycket snabbt och bra och hållfastheten är inget problem.

Däremot skulle jag inte rekommendera att spika reglar etc med denna pistol. ;) Max 50 mm klarar pistolen...
I så fall måste det till rejälare doningar...
 
Dyckert i fasad och inga problem med hållfasthet?
Jaja...

/Kent
 
Tack för svaren, Fixarn!

Måste vara mycket smidigare med pneumatik än att
dra in x tusen tretummare med hammaren.

Tennisarm är inget skoj (speciellt om man inte spelar tennis)!

KoW

PS:
Om brädan är 22 mm och spikregeln 28 (= 50 mm)
finns det väl ingen anledning att hålla på med tretumsspik.
Jag har panelat ett hus med 60 mm spik och bräderna satt kvar.

Dyckert eller spik spelar väl ingen roll, det sitter nog ändå.
DS
 
50mm varianten jag använde hade mera trådspiksskalle än dyckertskalle faktiskt... Kent du menar väl vanlig dyckert?
 
Ärligt... det finns en viss skillnad mellan 60 mm _spik_ och 50 mm dyckert. Den som sätter sina fasadbräder med 50 mm 1,4 mm dyckert får stå sitt kast, speciellt eftersom de flesta dyckerts inte är förzinkade...
Have fun!

/Kent *skakar på huvudet*
 
Ärligt, så har du helt rätt Kent, och förtydligande är på sin plats. ;)

Dessa 50 mm är förzinkade och greppar därför bra. Skulle inte sätta nåt annat än förzinkat utomhus. Nu gällde detta en liten stuga. På en större fasad skulle jag nog använda varmzinkad trådspik 60x2.3 för fasadbräderna.

Blev bara så himla glad att jag hittat denna fantastiska pistol för 199.- att jag ville berätta om det!

Nöjd? ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.