Tjena!
Har tänkt bygga in ett par golvhögtalare i en tv möbel som i sin tur är inbyggd i väggen.
Vet att det inte är optimalt men anledningen är exakt samma som för alla andra. De får inte stå i rummet för sambon ;)

Hur skulle ni bygga?
Högtalarna har basreflex bakåt så jag klurar på att ha öppet i hela möbeln bakåt och ha högtalartyg eller nåt i dörrarna på möbeln om det behövs eller kan jag skita i det. Se bild.
Bör jag ha öppet i hela tomrummet som blir bakom väggen ända upp till taket?
Ska jag isolera någonstans?
Eller ska jag bygga endast små fack till högtalarna utan stort tomrum bakåt?
Hur skulle ni ha gjort?

Skiss av inbyggd tv-möbel med planer för golvhögtalare, uppritad på vägg och papper, med mått och anteckningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handritade skisser av en inbyggd TV-möbel med plan för golvhögtalare och deras position.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
salbo skrev:
Hur skulle ni ha gjort?
Sålt högtalarna!

Designat något eget som ger korrekt ljud med baffelstöd som oändlig baffel.
 
Det vet jag inte ens vad det är?
 
Basljudet blir dåligt och burkigt om du bygger in en högtalarlåda i en annan låda. Du tappar det mesta av den output du får från basreflexen.

Oändlig baffel är i princip en oändligt stor låda. Enda anledningen till att man har en låda är att man vill döda ljudet som går bakåt. Annars skulle ljudet som går framåt respektive bakåt störa varandra.Därför måste också lådan dämpas med ull/isolering för att döda ljudet inne i lådan. Men lådan tillför diverse andra problem. Reflexer, stående vågor osv. Så en låda är en kompromiss. Basreflexen är ett litet mellanting, där man låter en viss frekvens läcka ut. Rörets längd avgör vid vilken frekvens.

Om du istället monterar en högtalare i en vägg där det inte finns några öppningar mellan rummen har du fått en nästan oändligt stor låda.Du skulle i princip kunna använda en innervägg som låda. Om du är duktig på att räkna kan man till och med ha basreflex hål i golvhöjd i väggen. Denna vägg måste självklart styvas upp och kottlas så den blir styv.

Finns kul beräknings/cad program för sånt där.

Men jag förstår om du inte vill ta det stora steget. Antar att du använder dessa högtalare till hemma bio, och att du därmed har en subwoofer? Köp istället mindre sidohögtalare du behöver ingen extrem bas i dessa om du har en bra sub. Och sedan omförhandlar du med sambon med att du har tillmötesgått genom en mindre högtalare.
 
  • Gilla
salbo
  • Laddar…
Finns det nåt gratisprogram?
Vore kul att bara klura lite.
Menar du bara ett enda simpelt hål i väggen och slippa ha öppet med högtalartyg i hela dörrarna på möbeln?
Har ingen koll vilka frekvenser man strävar efter i detta hål?
Hur tar jag reda på det?
 
Att ha det till musik är prio 1.
 
Byta sambo!
Skämt åsido, skulle inte heller bygga in högtalare som inte är gjorda för det.
 
salbo skrev:
Finns det nåt gratisprogram?
Vore kul att bara klura lite.
Menar du bara ett enda simpelt hål i väggen och slippa ha öppet med högtalartyg i hela dörrarna på möbeln?
Har ingen koll vilka frekvenser man strävar efter i detta hål?
Hur tar jag reda på det?
Du går surfa och leta. Jag har ett program som heter basbox eller något liknande. Men detta måste alltså beräknas. Dvs volymen i lådan måste räknas fram, Du måste välja vilket baselement du vill ha (man får då elementets specifika beräkningsvärden) och sedan räknar programmet fram hur basporten ska vara utformad. Väggarna i kammaren täcker du med isolering. Du skulle använda det du kallar för "tomrum" som högtalarens låda helt enkelt. Men dela upp det i två kamrar, en för varje kanal. Hur du monterar mellan och diskant element spelar ingen roll för de behöver ingen låda.

Men om det är musik du främst är ute efter så krävs det en hel om detta ska bli bra. Dock väldigt kul. Element köper man på tex HiFi Kit. De har säkert beräkningsprogram också.

Annars är som sagt kompromissen att gå på en bra sub, och mindre golvhögtalare, eller till och med vägghögtalare.
 
Okidoki.
Trodde du menade att bygga in mina golfare och beräkna hålet efter basreflexen på dom.
Fast det kanske också går men blir svårt att få bra pga fler parametrar som spelar in.
 
Hej. De går nog inte att använda dina befintliga golvare till detta. Då blir det bäst att satsa på en sub och mindre golv/vägg hängda högtalare. Båda alternative kommer att kosta ett antal tusen. Så det är till att investera i nytt, bygga nytt eller omförhandla.

Sjävlklart går det att ställa dina befintliga golvare i nischen som du tänkt. Men ljudet kan bli burkigt. Men å andra sidan kostar det ju ingenting extra.....
 
Har suttit i långa förhandlingar nu.
Ett alternativ som gick hem var att bygga in bilhögtalare bredvid tvn som hon kan lyssna på och sedan ha mina inbyggda i skåp där jag bara kan öppna och dra fram dom när jag ska lyssna.
Det slutade med att skita i bilhögtalare och bygga högtalarnät i dörrarna till skåpen så hon kan lyssna på burkljud medan jag kan dra ut dom och lyssna på finljud.
Kanske ska bygga golv med hjul i hyllan så man rullar fram dom lätt.
Tack för alla idéer.
 
Bilhögtalare låter också som en tråkig kompromiss.
Jag skulle ha sålt golvarna och köpt en uppsättning bra in-wall högtalare som är gjorda för inbyggnad.
 
Tänker att golfare borde låta bättre än inwall när de inte är inbyggda. Har inga högtalare än. Tänkte köpa ett par imorgon men säljaren ångrade sig.
 
salbo skrev:
Det slutade med att skita i bilhögtalare och bygga högtalarnät i dörrarna till skåpen så hon kan lyssna på burkljud medan jag kan dra ut dom och lyssna på finljud.
Kanske ska bygga golv med hjul i hyllan så man rullar fram dom lätt.
Tack för alla idéer.
Det var lite en sådan lösning jag tänkte föreslå för största möjliga husfrid och ekonomi...

Nu är det ju lite svårt att se hur rummet egentligen ser ut, men det ser ut som att rummet är smalt, eller i alla fall att minst en av högtalarna hamnar kloss mot sidoväggen.
<farbrorbarbro>
För att få lite bättre stereoperspektiv kan du fundera på om det går att klämma in lite dämpning i form av en ca 1dm tjock absorbent för sidoväggsreflexerna från högtalaren som kan dras ut med högtalarna när det skall finlyssnas.
</farbrorbarbro>

I annat fall kan ett par statilvare, eventuellt hjälpta av en eller flera små subbar vara att föredra, men allt beror på ambitionsnivå och budget. Man ska inte stirra sig blind på storlek och/eller antal högtalarelement -det finns många förhållandevis små högtalare som är mycket goda återgivare och som gräver djupt i basområdet om man håller sig till rimliga ljudnivåer. Lycka till!
 
Sidoväggsreflexer?
Två basreflexer bak. Köpte ett par magnat quantum 655 av en nisse här i närheten. Har provat ställa in dom och det låter inte helt hundra när de står mot vägg. Läste senare en recension där det stod att just dessa måste ut en bra bit från väggen för att låta bra ;)
Bör jag sätta dämpning på baksidan då istället?
Rummet är 3,5x4m.
Kan tänka mig att det låter bättre möblerat. Nu är rummet helt tomt och kör för tillfället med ol school stärkare.
Tack för bra svar förresten!
Högtalare nära en vägg i ett tomt rum med skivspelare, oavslutat snickeriarbete och teckningar på OSB-skivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.