Hej,

Precis som rubriken lyder så ska jag bygga ett "nytt" staket. Men jag tänker utgå från det som finns idag. Det finns en stödmur och stolpar av rör ca 60-70mm i diameter. Det är ca 3,5 meter mellan stolparna. Idag är det ett halvrostigt gunnebostaket.

Min tanke är att transformera detta till ett snyggt staket ala 20-tal (detta eftersom huset är ett 20-talshus)

Några frågor:
1) Stolparna är superstabila och det känns helt onödigt? att kapa av dessa (de är fastgjutna i stödmuren).Jag tänker istället att klä in dessa i trä. Jag tänker skruva fast en bräda mot själva stolpen och sedan skruva och limma så att det blir en fyrkantig stolpe.
Bra metod? Andra bättre lösningar?

2) Idag är det ca 3,5m mellan stolparna. Jag tänkte ha 2 st 45*95 (horisontella) mellan dessa att fästa staketribborna (vertikala).
Är det för lång spännvidd? Eller kommer detta att funka?

3) Hur gör man en snygg dold infästning av dessa reglar på de konstogjorda stolparna? Reglarna ska sitta mitt på stolpen. Gillar inte riktigt tanken på vinkeljärn.
Kanske gör urtag? Andra förlslag?
 
Hemmakatten
Utan att vara expert men dock med eget staket så tror jag att du bör komplettera med en stolpe mellan de andra. Dvs det blir 1750mm mellan stolparna vilket kommer att behövas för att staketet inte ska hänga sig eller bli rackligt.
 
Ok, är benägen att hålla med. Förslag på stolpe?
Att borra ner en stolpsko blir väl kanske lite för svajigt?
Funderar på att köra med bergdubb/stolpjärn eller liknande.Vad tror ni om det?
 
1) Nej du har rätt kapa dem inte. Så länge du klär in alla stolpar (gamla som nya) likadant tror jag din lösning kan funka.

2) Du bör som sagts sätta en stople till emelllan. Det funkar nog med stolpsko om de gamla stolparna är stabila. Annars finns ju de här: http://www.beijerbygg.se/store/privat/fästdon/byggbeslag/stolpskor/stolphållare-f-bult
Men jag vet inte hur snyggt det blir i kombination med de gamla stoplarna.

3) Dold infästning? Inte skruva heller eller hur menar du? Du skruvar fast reglarna rakt framifrån?
 
3) Nja, jag vill att reglarna går emellan stolparna. Detta eftersom jag vill ha "synliga" stolpar (rent estetiskt). Därför tar jag gärna emot tips på "dold"/"smart" infästning
 
Jaha nu är jag med! (y)

Om jag förstår dej rätt kommer du, på de gamla stoplarna, skruva en bräda bakom stoplen så att det sitter fast?
Innan du skruvar resten av den konstgjorda stoplen kanske man kan göra ett ungefärligt fyrkantigt hål i röret som du trär in regeln i. Sedan skruvar du resten av detaljerna runt stolpen och regeln. på så vis blir det stabilt. Bara en tanke.

En annan tanke är att kapa stolparna och sätta sådana stolpskor jag visade över allt med mindre CC-mått, vilket gör allt enklare.
 
Japp, det kan vara en tanke att såga ut i rören. Problemen är dock att det är riktigt "bastanta" rör...säkerligen 5mm godstjocklek :)

Tackar för tipsen!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.