Hej
Jag är osäker vart jag skulle lägga detta inlägg, men jag provar här.
Jag håller på att bygga/mura en grill och nu skall jag klä insidan med eldfast tegel.
Vad skall jag använda för bruk för att fästa teglet med? Krävs det bruk som klarar höga temperaturer eller klarar jag mig med vanligt murbruk? Det lär inte bli så höga temperaturer jämfört med en tex en kamin?

/Martin
Halvfärdig utomhusgrill under konstruktion med eldfasta tegelstenar redo för montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hemmakatten
Vet att murarproffset som murade vår öppna satte eldfast tegel inne i spisen med något slags specialfrukost, säkerligen värmetåligt. Det kan bli bra varmt inne i en öppen spis. Du ska ju lägga eldfast tegel där själva elden är och en bra bit uppåt väggarna. och då är det dumt att inte använda bruk som passar till. Kan knappast bli nån högre kostnad. Och du slipper besväret med att foga on stenarna om något/några år.
 
Redigerat:
M
Specialfrukost mellan stenarna låter ju gott, men eldfast bruk i samma klass som övriga grillen borde ju hålla bättre :D
 
Hemmakatten
Tss, hm. Min mobil HAR fått utegångsförbud för att den stavar så taskigt och försöker lura mig.
 
M
Hemmakatten skrev:
Tss, hm. Min mobil HAR fått utegångsförbud för att den stavar så taskigt och försöker lura mig.
Haha :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.