Marre666 skrev:
Inlämnad för reparation / garanti...eftersom det tar 3-4 veckor så köpte jag en Dewalt också..har inte tid att vänta, så om en månad har man två sticksågar ;-)
[bild]
Du har ju två händer (hoppas jag)
 
  • Gilla
Marre666
  • Laddar…
Ska du inte såga mycket (dvs stå och köra flera meter i taget) är det smidigt med batteri! En timme tror jag inte på, snarare 15 minuter. Man kommer rätt långt på den tiden faktiskt.

Har en GST90 med sladd som jag tycker fungerar bra, framförallt går den harmoniskt på något sätt utan att skaka för mycket. MEN GST160 har en mycket bättre styrning av bladet, har inte sett några andra med motsvarande styrning? Funderade ett tag på att sälja min GST90 och köpa en GST160, men sen kom jag på att om man köper en sticksåg för att göra raka snitt som är 150 mm djupa kanske man bör använda en bandsåg. Misstänker också att GST160 är precis lika värdelös som GST90 och ALLA ANDRA sticksågar på att såga rakt (dvs längs skena, inte på frihand) med blad för fina snitt då det är fel verktyg för jobbet. GST90 fungerar utmärkt att köra längs anhåll med ett blad som avverkar tillräckligt mycket.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Har som sagt redan en GST 90 och nu också en Dewalt, det får räcka ett par år iaf 😀 kör ganska mkt iom att jag inreder en råvind nu samt bygger 1 altan om året i snitt
 
Ja att såga långa raka snitt med sticksåg tror jag inte heller på, inte ens med styrskena. Bladet kränger liksom. Testade min gst 160 mot en lång rätskiva nyligen. Man fick spänna ögonen i den fullkomligt, och trots detta så stack den iväg lite här och där. Nej sänksåg i så fall.
 
Helt klart. Jag har en Bosch GKT 55 sänksåg med skena. Det är nog bästa verktyget jag har. Helt enkelt för att det går så snabbt och blir perfekt varje gång. Man behöver inte ens spänna fast skenan. Och man ser exakt var hela snittet hamnar. Innan jag hade sänksågen körde jag med GST90 och standardblad (mycket avverkning=kränger ej när man sågar mot linjal) men i samma ögonblick som jag provade sänksågen ångrade jag att jag ens lagt tid på att använda sticksågen för att t.ex. såg ut diverse bitar ur en plywoodskiva.

Till sånt som sticksågen är bra på, dvs såga krumelurer på frihand, såga av saker på ställen där det är svårt att komma åt, typ en regel på fel plats, göra enstaka snitt med längre djup än en cirkel eller sänksåg, där man inte får upp arbetsstycket i en kap eller bandsåg, är sticksåg bra. Och då funkar en batteridriven utmärkt skulle jag tro.

Hm. Såga krumelurer görs bäst i bandsågen, tigersågen kapar allt som sitter fast och gör djupa snitt, kapa lite metallstänger etc görs bättre med tigersåg. Är sticksågen bäst på något egentligen? Måste vara frihetsfaktorn, att man kan såga överallt, på frihand, med en platta som ger vertikala snitt.
 
Ja så här i efterhand hade jag nog skaffat en batteridriven sticksåg istället, just för att maxa smidigheten. För det är just det sticksågen är, smidig. Men inte särskilt bäst på något, bland det jag gör i varje fall. Men hade jag varit tvungen att välja bara en såg, så hade det nog blivit sticksågen. Jag renoverad en lägenhet och en bra del av vårt hus, med sticksåg som enda eldrivna verktyget.
 
Kört ett år med en Bosch GST 90 E och kan bara säga att jag är grymt nöjd med den maskinen. Härligt välbalanserad, tyst, kraftfull. Extremt praktiskt system för att byta sågblad, bokstavligen sekundsnabbt. Svårt att tänka mig någon maskin som kan vara väsentligt bättre.
 
Kan bara hålla med om att GST90E är en riktigt bra maskin ( när den fungerar :) ) Dewalten som vi köpte funkar också men inte lika bra att såga med!
 
P
Har också varit lite anti mot batteridrivna sticksågar men efter att byggt takfot på besvärligt stället och klyvt och kapat allt med brorsans Hitachi sticksåg 18 volt med 4 Ah batteri och sågat ca 12-13 meter på ett batteri så undrar man varför man har en med sladd egentligen. Blev väldigt förvånad att den sågade så mycket på ett batteri. Blir nog nästa investering till verktygssamlingen. klart det finns bättre verktyg att klyva med än sticksåg men bra till vissa saker.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Så vad kan man få för en nästintill oanvänd GST 90E? ;) Sågat ca fem meter.
 
polaris78 skrev:
Har också varit lite anti mot batteridrivna sticksågar men efter att byggt takfot på besvärligt stället och klyvt och kapat allt med brorsans Hitachi sticksåg 18 volt med 4 Ah batteri och sågat ca 12-13 meter på ett batteri så undrar man varför man har en med sladd egentligen. Blev väldigt förvånad att den sågade så mycket på ett batteri. Blir nog nästa investering till verktygssamlingen. klart det finns bättre verktyg att klyva med än sticksåg men bra till vissa saker.
Skulle väl vara för att bladstyrningen är bättre, än så länge, på sladdsågarna. :)
Men orkesmässigt tycker jag batterisågarna hänger med bra.
 
  • Gilla
polaris78
  • Laddar…
P
Jo bättre bladstyrning kan jag hålla med om. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.