Det uppstår nog fler skador vid av- och påmastning än vid vinterliggning. I de hamnar jag har tillgång till är det mobilkran som gäller om man skall ha upp den med mast, då blir det betydligt mer pengar, dessutom är det ju inte lika roligt att jobba på båten när den gungar på vagnen (Jag har vagn, inga stöttor eller vagga) i stället för i vattnet :)

Att lyfta upp och ner ett par hundra kilo mast varje år är inget som jag tycker är direkt smidigt...
Jag mastar på och av ensam, det går, men är bökigt, jobbigt, tidsödande och riskabelt, jag tänkte helt enkelt slippa det och prova en säsong i sjön. Det är ju inte helt ovanligt.

De skador som kan inträffa är ju vatteninträngning p g a en sönderfrusen genomföring, det är det jag vill komma ifrån med hjälp av övervakningen. För övrigt ser jag inte mycket som kan hända. Plasten under vattenlinjen mår nog bättre av att inte riskera frostsprängningar under de vintrar vi har här med växlande över och under nollan, under vattnet är det ju alltid plusgrader. Båten kommer att ligga i en vak så det blir inga skavsår av isen.
 
GPS-larmen har i många fall stöd för detta, jag har ett (minns inte vilket), som skickar SMS vid larm. Det kan av sig självt larma vid bortfall/låg el, har koll på temperaturen (dock bara på ett ställe) och stöd för externa givare. Extern givare kan vara vipplarm, magnetlarm eller liknande. Osäker på hur out-of-the-box det är med externa temperaturlarm.
 
http://www.yachtsafe.se/
Dom har larm som fungerar på allt som har batteri, dvs. skotrar med startström och båtar.
Det finns flera delar man kan lägga till så som nivågivare för bränsletank.
 
  • Gilla
gaidin
  • Laddar…
Lite uppföljning

I går fick jag hem den här:
https://www.termometer.se/SMS-Larm/SMS-larm-med-intern-och-extern-sensor.html

Kostnaden blev strax under 1000kr inkl moms och frakt. Enda haken var att de skickade med DHL. Utlämningsstället här (Rosenlunds åkeri) fungerar inte för normalt arbetande människor, de stänger kl 17 och har inte förstått det där med att ha med privatpersoner att göra men i går blev jag i alla fall inte smädad när jag kom dit, det är ju alltid trevligt =)

Testade den hemma i köket och den fungerar riktigt bra. Man skickar ett SMS med ett kommando så får man svar tillbaka med temperatur och status. Den känner dels temperaturen i dosan och dels i en extern sensor med sladd, alltså kan man ha larm på två ställen.Vid strömbortfall får man också larm.

I motorrummet kommer jag att sätta en enkel 200w frostvakt, rummet är isolerat så det går nog inte mycket ström till den. Under handfat/toalett och pentryt sätter jag en värmekabel och lägger filtar över för att hålla värmen i genomföringarna.

Nu blir det största bekymret att få på en bra presenning trots att mast och vant är kvar.
 
gaidin skrev:
...Det är nog ingen större fara med att plasten ligger i vatten, det är ju bara här uppe i norr som båtarna ens tas upp på vintern. Enkelt att ta upp båten? Tja, jag antar att du inte har mastat på och av en rejäl mast... :)
...
Ja visst, vid medelhavet ställer man ofta upp båtarna med riggen på.
Ingen snö, ingen is, så båtarna far inte så illa av att inte vara övertäckta.
Men det gäller alltså alla charterbåtar och liknande, där prestanda är oväsentligt.

Men det som händer med en plastbåt i polyester + glasfiber är att skrovet suger åt sig vatten, och blir tyngre.
Så för båtar som används för kappsegling är det big no-no med båten i vattnet vintertid.
Den måste upp och torka ur för att inte förlora prestanda.
Riktiga high-perfomance båtar "torrseglas" till och med, dvs torrsätts mellan varje segling.

För övrigt:
Att förhindra stöld av en 34 fots segelbåt på kärra borde vara lätt.
Palla upp kärran, och tag av hjulen.
Den skall väl ändå inte stå på gummidäcken halvårsvis?

Och till sist:
Jag har jobbat professionellt med segelbåtar och segelbåtsriggar i 40 år.
De största båtarna jag riggat på har varit 64- och 70-fotare.
Och jag har gjort det i Sverige och övriga Europa, i Medelhavet och i Nord- och Sydamerika.

//Gammal Gotland Runt- och Skaw Race- seglare :cool:
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Nu är det ingen prestandabåt utan en cruiser, som också skall seglas jorden runt. Det kommer dessutom att ta flera år och båten kommer även då mestadels att ligga i vatten :) Båten är epoxibehandlad, vilket borde minska vatteninträngningen. Den kommer att vara täckt, den enda skillnaden på min vanliga vinterförvaring är att skrovet kommer att vara under vatten och jag slipper få skrovet lite deformerat när den står på kölen, det brukar alltid vara lite knöligt att öppna toalettdörren då.

Folk har ju haft båtarna i vattnet året runt i Sverige i många år, de som har erfarenheter på området säger "Aldrig mer upptagning". Nu är det väl lite sanning med modifikation, ett lyft var tredje år kan nog vara lämpligt för att se över skrovet och eventuellt måla på bottenfärg, om jag lägger den i saltvatten.

Om någon skall sno en båt på land här i trakterna är det nog inte min båt de tar först, bättre att ta något med lite värde i ;) Jo, den står på gummidäcken, det är stora lastbilsdäck, klarar de att bära en lastbil skall de nog klara av min lila 34:a. Eller menar du att man pallar upp lastbilarna med när de inte används och står parkerade? =)

Eftersom du har riggat så mycket som du säger så vet väl du också att det är bökigt, själv slipper jag gärna. Min mast är tjockare än den 51-fotare jag seglade över Atlanten med, om än inte lika hög, men nog så jobbig att släpa runt på.

Om du försöker övertala mig att ta upp båten i vinter får du nog ge upp, det är inte aktuellt i år. Går allt bra är det inte aktuellt nästa år heller.
 
Nej jag försöker inte övertala dig till något, bara förmedla lite fakta.

Och om en femtons (?, min gissning) båt står på en vagn med gummihjul blir väl däcken ganska platta och orunda på 6 -7 månader? En eller tvåaxlig vagn?
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
gaidin skrev:
Jo, den står på gummidäcken, det är stora lastbilsdäck, klarar de att bära en lastbil skall de nog klara av min lila 34:a. Eller menar du att man pallar upp lastbilarna med när de inte används och står parkerade? =)
Till och med lösa bildäck på fälg ska inte stå upp utan antingen hänga eller ligga på sidan, just för att dom inte ska bli platta.

http://www.mestmotor.se/automotorsp...er-du-maste-veta-nar-du-forvarar-vinterhjulen

http://www.michelin.se/dack/dackskola/dackvard/dackforvaring

http://www.däck.com/förvara

https://www.dackleader.se/dackguide/vael-lagra-sina-dack
 
Alltså; Min vagn har fungerat i många år och kommer att fungera i många år till, liksom alla andra som gör likadant.
Självklart ställer man helt andra krav på däck och hjul som skall köras i 80km/h i tusentals mil än på en båtvagn som körs med last 100m/år och utan last lika långt, i högst 5 km/h.

Jag har aldrig sett att däcken blivit platta, förutom ett av dom som läcker lite. Däcken är gamla och har torrsprickor så de skall bytas till lite färskare, gamla avdankade lastbilsdäck.

Båten väger ca 6,5 ton.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.