Hej.

Jag ska måla om mina tack och väggar. Finns det något särskilt jag behöver tänka på och hur går man till väga steg för steg?

Räcker det med ett lager färg på taket?

Gällandes väggarna. Visst spacklar man först sen slipar man ner det till en jämn yta? Och efter det är det bara sätta igång med målandet? Och hur många omgångar ska man måla väggen?
 
Två gånger på varje del (vägg/tak) brukar behövas, och köp kvalitetsfärg, inte Rusta och annat som bara är vatten.
Spackla och slipa först som sagt men beroende på vad det är för underlag kan det skilja på metod.
 
rymdsol skrev:
...hur går man till väga steg för steg? Räcker det med ett lager färg på taket? Och hur många omgångar ska man måla väggen?
Allt detta står även att läsa på färgburken :)
 
  • Gilla
rymdsol
  • Laddar…
Är det putsat tak bör det rullas rvå gånger. Observera att om du kör tre gånger riskerar du att den tidigare målningen flagnar - även om du punktvis vill förbättra.
 
Stefan N skrev:
Två gånger på varje del (vägg/tak) brukar behövas, och köp kvalitetsfärg, inte Rusta och annat som bara är vatten.
Spackla och slipa först som sagt men beroende på vad det är för underlag kan det skilja på metod.
Tack :)

Ajdå färgerna är redan köpta från byggmax. Har inte tillgång till namnet på dom just nu men kan ordna det tills imorgon. Någon tanke annars om byggmax kvalité på färger? Kanske varierar?

Det är gipsskivor. Påverkar det något?
 
yonna skrev:
Är det putsat tak bör det rullas rvå gånger. Observera att om du kör tre gånger riskerar du att den tidigare målningen flagnar - även om du punktvis vill förbättra.
Hur vet man om det är putsat tak? Vad är putsat tak?
 
En sak till. Jag ska även måla om mina element. Jag har redan köpt en speciell färg för element. Är det 2 lager även här som gäller? Något annat jag ska tänka på?
 
yonna skrev:
Är det putsat tak bör det rullas rvå gånger. Observera att om du kör tre gånger riskerar du att den tidigare målningen flagnar - även om du punktvis vill förbättra.
Hur gör man med små hål i taket efter skruvar och liknande? Ska man spackla igen dom?
 
Jag har använt mycket färg från både Byggmax och Rusta, liksom färg från märkesbutiker och tycker det funkar utmärkt oavsett märke.
 
rymdsol skrev:
En sak till. Jag ska även måla om mina element. Jag har redan köpt en speciell färg för element. Är det 2 lager även här som gäller? Något annat jag ska tänka på?
Om du har möjlighet tycker jag att du ska sprutmåla elementen, det blir ett ofantligt mycket bättre resultat (jag penslade ett element, det blev sådär). Vi har kört med en enkel färgspruta från classe http://m.clasohlson.com/se/Färgspruta-HVLP-Cocraft-HS-950-H/41-1011 och det har gått hur bra som helst. Där målar man många tunna lager, men eftersom det torkar så fort så jobbar man liksom bara fram och tillbaka över elementet så man gör all målning vid ett tillfälle. Vi har spraymålat både flänsade och plana element med bra resultat, men även med färgspruta kommer man inte riktigt åt mellan flänsarna så det beror väl lite på vilken ambitionsnivå man har 😊
 
Jumos skrev:
Om du har möjlighet tycker jag att du ska sprutmåla elementen, det blir ett ofantligt mycket bättre resultat (jag penslade ett element, det blev sådär). Vi har kört med en enkel färgspruta från classe [länk] och det har gått hur bra som helst. Där målar man många tunna lager, men eftersom det torkar så fort så jobbar man liksom bara fram och tillbaka över elementet så man gör all målning vid ett tillfälle. Vi har spraymålat både flänsade och plana element med bra resultat, men även med färgspruta kommer man inte riktigt åt mellan flänsarna så det beror väl lite på vilken ambitionsnivå man har 😊
Vad mer för områden kan man använda färgsprutan till? Kan man använda färgsprutan till att måla väggar och tak också? Hade ju varit supersmidigt! :wow:
 
Rimligen borde man ju kunna göra det, men jag har inte testat så jag kan tyvärr inte svara. Dock tror jag att det är enklare att rolla, eftersom färgsprutan ger så tunna lager 😊 Jag har målat element, fönsterbrädor och mindre snickerier med sprutan, och det har fungerat fint!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.