I dagsläget har jag och grannen samma marknivå och det är en häck på grannens sida om tomtgränsen. Nu är det så att jag kommer sänka marknivån med säkert 30-60 cm och jag vill göra det så nära tomtgränsen som möjligt. Hur kan jag skapa en snygg övergång till grannens marknivå där häcken finns? Jag vill helst inte ha något som jag måste sköta om t.ex. en gräsbeklädd slänt.

Om jag bygger upp en stödmur, hur pass nära häcken jag jag då bygga den utan att t,ex skada rötterna?

Har ni några råd och typs på hur jag kan fixa det på något snyggt sätt?
 
Vad är det för häck och hur gammal är den och vilken höjd har den?
 
harry73
Vill du ha häcken kvar eller spelar det ingen roll?
Hur ser kantstödet som du vill använda ut?
 
Jag har inga direkta ide:er just nu. Häcken är en sådan där häck som har fullt bönor i sig och är drygt 1,7 meter hög :)
 
Du kan gräva fram till tomtgräns om du ska schakta bort 500mm som är gräns för bygglov.
Häcken verkar vara sibirisk ärtbuske med taggar o är väldigt tålig.
Använd häckrötterna för att binda jorden på grannens sida.
Skär rötter på din sida så att inte du drar med häckplantor
Vattna ordentligt innan du gräver o lägg igen fort så skyddar du kvarvarande rötter

bygg gabioner som du skyddar med platonmatta och markseparationsduk mot häcken
 
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Rötterna kan mycket väl gå någon meter från själva häcken och du måste erbjuda grannen att ta bort rötterna som finns på din sida tomtgränsen innan du får lov att göra det själv. Tipsa grannen om att klippa ner häcken en del i samband med det för att förbättra chansen att häcken överlever.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Tack för tipsen, ska fråga grannen om dom är sugen på att ta bort häcken helt å hållet, frun sa tidigare i år att hon inte gillade häcken men att det skulle vara så mycket jobba att ta bort den. Nu när grävskopan är här så kan man väldigt enkelt ta bort rötterna i samma veva. Jag tycker inte heller om häcken så vem vet, kanske blir bättre än tänkt :)
 
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
Vermilion Vermilion skrev:
Tack för tipsen, ska fråga grannen om dom är sugen på att ta bort häcken helt å hållet, frun sa tidigare i år att hon inte gillade häcken men att det skulle vara så mycket jobba att ta bort den. Nu när grävskopan är här så kan man väldigt enkelt ta bort rötterna i samma veva. Jag tycker inte heller om häcken så vem vet, kanske blir bättre än tänkt :)
Hur gick det? Tog du bort häcken åt grannen, el. blev det någon annan lösning? Lägg gärna in en bild.
 
B Beemaster skrev:
Hur gick det? Tog du bort häcken åt grannen, el. blev det någon annan lösning? Lägg gärna in en bild.
Ja, lösningen kan vara intressant för fler av oss.
 
De blev en slänt som är gräsbeklädd. Det var för mycket jobb med något annat. Det rök en hel del rötter när jag grävde men häcken klarade sig fint. Om jag bygger en stödmur kommer det bli där slänten börjar och bakom fyller jag på med makadam så man slipper hålla efter närmast häcken.
 
  • Gilla
Beemaster
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.