petersv skrev:
För lågspänningsdirektivet som är det som reglerar vanliga elektriska apparater finns det ingen "ce-försäkran" som övertas om man gör en ändring. Möjligen om man säljer varan är man ansvarig för att reglerna i direktivet fortfarande uppfylls. För eget bruk är det inga problem att göra ingrepp.
Sant, slarvigt av mig. Ev upphör den att gälla dock.

Men det är just flr att ingreppet är minimalt.

En skärmad kabel hade varit mera komplicerad.
 
tommib skrev:
Det du visar är inte (nödvändigtvis) dragavlastningen utan en genomföring. De tvättmaskiner jag har bytt sladdställ på har haft en helt normal överfallsbygel som dragavlastning där man sätter fast sitt sladdställ. Naturligtvis kan det finnas andra varianter.

Hur som, vilken modell är det? Det allra troligaste är att det på något sätt går att byta sladdstället. Annars är det lös stickpropp eller anslutningsdosa som gäller.
Detta är en dragavlastning som sitter på kabeln. Jag har (de)monterat många sådana.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Varje dag man lär sig något nytt är en bra dag.
 
  • Gilla
torbeno
  • Laddar…
O
Rickard Ohlin skrev:
Sant, slarvigt av mig. Ev upphör den att gälla dock.

Men det är just flr att ingreppet är minimalt.

En skärmad kabel hade varit mera komplicerad.
Skärmad kabel? Vad menar du då?
 
Jo, för skärmen kan ha betydelse för EMC vilket är ett direktiv inom CE. Troligen inte så vanligt för en torktrumlare eller tvättmaskin. De har ev. avskärmning inne i apparaten.


Sedan får man vara försiktig med att byta. Vissa apparater som är stora effektförbrukare ligger och tangerar på 10 A @ 230V vilket kan bli mer vid högre nätspänning och även om din stickkontakt, eller uttag för den delen är märkt 10/16A betyder det inte att den klarar av 16A forever and ever.

Det gäller att ha kvalitetssaker.
 
Visst, man kan fråga sig hur det kommer sig att maskinen saknar kontakt.

Men under förutsättning att det är klarlagt att kabel ifråga är en vanlig mjuk anslutningskabel (och inte någon styv installationskabel som bör klamras på väggen), och under förutsättning att dte är helt klarlagt att detta är en vanlig enfas maskin, så den inte förväntar sig 3 fas anslutning (ovanligt på "privatmaskiner"). Då är de bara att sätta dit en kontakt på kabeln.
 
Men är det helt fritt fram?

Jag ifrågasätter inte att man kan göra det med hög sannolikhet att det är riskfritt, när vi gjorde om elen hemma bad jag vår elektriker ta bort dosan på väggen och sätta dit två jordade uttag (dumt att jag inte bad honom sätta dit tre eftersom det var ett äkta trefaskabel) och sätta stickproppar på tvättmaskin och torktrumlare eftersom den förra ägarne hade fått stickpropparna klippta och fast installerade.
Nu vet jag att våra vitvaror hade stickpropp när de var nya eftersom det stog så i bruxen.
 
Nu förutsätter vi att uttaget som ju enl. TS hade installerats av en fackman. är korrekt installerat.

Det förutsätter dels att det inte sitter inom "förbjuden" zon i badrum, dels att det är skyddat av jordefelsbrytare (om det är i ett våtrum).

Om det finns ett uttag som man inte har ngn. anledning att tro att det är felaktigt, då skall man också kunna sätta i kontakten från vilken apparat som helst, så länge kontakten passar.

Det vore en helt annan femma om man som hempulare skulle ge sig på att byta ut en fast anslutningsdosa, mot ett uttag. För dels är det inte säkert att ett uttag får finnas med den placeringen, dels gäller det att säkra att uttaget är skyddat av jordfelsbrytare. Uttag har aldrig fått finnas i badrum, förrän vi fick jordfelsbrytare.
 
Ok, tror vi pratar förbi varandra. Jag syftar att montera på en stickkontakt, eller snarare byta ut hela sladden mot en med stickkontakt.

I mitt fall var uttaget inte IP44 men jag ser inte hur det skulle stänka vatten på det och vi satte in jfb på alla grupper i centralen samband med elektrikern var där (det var egentligen därför han var inne , säkra elen)

dessutom utgick jag från att han monterar rätt uttag på rätt plats, thats what you pay them for...
 
Det finns ingen anledning att sätta IP44 uttag i ett badrum. I det område där prylar måste hålla IP44 får man inte montera vägguttag överhuvudtaget oavsett om de håller IP44.

Man skall också komma ihåg att ett IP44 uttag håller bara den klassen när ingen kontakt sitter i, när luckan är stängd.
 
  • Gilla
Kristina Frimodig och 1 till
  • Laddar…
Det är en tvättstuga. Eleltrikern monterade IP44 stickkontakter, vilket var lite overkill.

De IP44 kontakter jag har sett är på förlängningssladd och då är det väl IP44 bara om de är ihopkopplade?
 
Och tvättstugor i allmänhet kräver inte IP44 utan samma IP som i övriga bostadsutrymmen. Normalt sprutar man inte vatten upp efter väggarna i tvättstugor, lika lite som i toaletter med handfat eller i kök.
 
tommib
Rickard Ohlin skrev:
Det är en tvättstuga. Eleltrikern monterade IP44 stickkontakter, vilket var lite overkill.

De IP44 kontakter jag har sett är på förlängningssladd och då är det väl IP44 bara om de är ihopkopplade?
De är nog bara IP44 när de är täckta med sitt skyddslock. Är de kopplade måste de vara hopparade med rätt sorts stickpropp för att uppnå någon täthet och det kan inte tillverkaren garantera (tänk europlugg i skarvsladd) så då kan de inte heller ange en IP-klass.
 
Mikael_L
Jamen vilket tjafs! :eek:

Det är ju bara att köpa och montera en stickpropp på sladden, trycka i och börja tvätta.
F** vad ni ska hålla på. :) :cool:
 
  • Gilla
Müssli och 3 till
  • Laddar…
Troligen är stickproppen en gång i världen bortknippsad så det är väl inte hela världen att man uppsöker lämplig butik och köper en ny och skruvar dit.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.