Hej alla,

Skulle väl säga att vi är ganska nära att skicka detta hus för bygglov. Innerväggar går ju att justera ett tag till och nu önskar jag få så många reflektioner som möjligt.

Lite info;
- Utbyggnad för vardagsrum är i 1 plan med ryggåstak
- Utbyggnad för grov-entre och teknikrum är i 1 plan.
- Trappen kommer ha ett par steg till i framkant och ett par mindre mot vardagsrummet. Samt vil-plan längs med hela den vänsta bärande väggen.
- Entren står nästan rakt i norrläge och vi har utsikt över ängar i väster
- Garage kommer byggas i nordöstra hörnet ca 15 meter bort.
- Det kommer vara ett takfönster ovan "hålet ner" på övervåningen.
- Ryggåstak i stora sovrummet på övervåningen.
- Vi kommer förmodligen bygga nedervåning initialt och vänta med övervåning.
- Huvudbyggnaden utan utbyggnaden är invändigt 14,1m x 6,8m
- 220 kvm boyta.

Tyck till! :)
Planritning av en nedervåning med utrymmen som vardagsrum, kök, sovrum, bad och teknikrum utsatta med mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Planritning över en övervåning med sovrum, badrum, WC och allmän yta markerade med mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
brajt
  • Laddar…
Härligt! Några kommentarer:
Varför inte egen dörr till badrummet från master bedroom? Samt ngn walk in closet i anslutning. Plats finns det ju gott om, särskilt om ni skippar /krymper öppningen nedåt på övervåningen. Den tycker jag känns onödig eftersom du ändå har öppet till nock i utbyggnaden.
Sedan kan teknikrummet med (bvp?) Ljudmässigt störa sovrummet, kanske kan flytta tekniken till hörnet av huset?
 
Ser trevligt ut på det stora hela.

Men jag hade absolut velat ha en toalett i det stora badrummet uppe. Besvärligt att springa ut från badet/duschen för att gå på toa.
Vardagsrummet nere är väldigt litet, särskilt i relation till matplatsen. För att få till ett tv-rum hade jag skippat öppningen från ovanvåningen och ordnar en tv-hörna där.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
karlmb skrev:
Härligt! Några kommentarer:
Varför inte egen dörr till badrummet från master bedroom? Samt ngn walk in closet i anslutning. Plats finns det ju gott om, särskilt om ni skippar /krymper öppningen nedåt på övervåningen. Den tycker jag känns onödig eftersom du ändå har öppet till nock i utbyggnaden.
Sedan kan teknikrummet med (bvp?) Ljudmässigt störa sovrummet, kanske kan flytta tekniken till hörnet av huset?
Asson skrev:
Ser trevligt ut på det stora hela.

Men jag hade absolut velat ha en toalett i det stora badrummet uppe. Besvärligt att springa ut från badet/duschen för att gå på toa.
Vardagsrummet nere är väldigt litet, särskilt i relation till matplatsen. För att få till ett tv-rum hade jag skippat öppningen från ovanvåningen och ordnar en tv-hörna där.

Tack för kommentarerna!
Den där extra dörren är under diskussion. De blir inte många steg ifrån varandra, blir kanske ett beslut på plats :)
Walk in closet är hela utrymmet bakom sängen :)
Jag håller med om bvp-ljud. Blir dock gästrum när vi väl flyttat upp. Alternativ är väggen mot badrummet i tvättstugan och teknikrummet blir garderob.
Hålet ner är ju lite speciellt och är tänkt att skapa kontakt mot nedre plan. Utbyggnaden är ju endast i 1 plan för vardagsrummet så det blir endast en liten "vinkelglugg" ner åt det hållet :)
Egentligen skulle jag vilja ha en toalett till i badrummet...hmmm städa toaletter...vi får se :)
Jag trodde vardagsrummet var stort :x det är 6x4,3 meter

Tack än en gång. Man hamnar ju lite i försvarsställning här, men jag uppskattar alla synpunkter :D
 
Vardagsrum 24 kvm. Sovrum 28 kvm. Ett vardagsrum i ett så stort hus bör enligt min mening vara allra minst 30 kvm. Vi har matsal på 30 och vardagsrum på 40 i vår villa på 160 kvm.

Kontakt mellan uppe och nere drömmer många om - innan de har det. Oljud är vad det resulterar i. En mycket stor och enligt min mening svåranvänd öppen yta i anslutning till kök/matplats. Det går inte att få till det så att trappan är där istället? Sovrummet och köksytan blir då mindre och allrum och vardagsrum blir större.

Jag tycker vårt sovrum på 15 kvm är stort....
 
  • Gilla
John Pohlman och 1 till
  • Laddar…
Peter1986 skrev:
Hålet ner är ju lite speciellt och är tänkt att skapa kontakt mot nedre plan. Utbyggnaden är ju endast i 1 plan för vardagsrummet så det blir endast en liten "vinkelglugg" ner åt det hållet :)
Tänk på att ljud transporteras väldigt bra mellan våningsplanen. Övre allmänna ytan hade nog blivit bättre utnyttjad om du skippar öppningen mellan planen, som det är nu är det bara gångyta som inte kan användas till något annat än att gå på. Många kvadrat till "ingen nytta" som skall värmas.....
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Glömde fråga, är det en öppenspis/eldstad som man ser mitt i huset på nedre plan? Om så är fallet glöm då inte att ta hänsyn till skorstenen på övre plan. Även om det bara är ett isolerat stålrör så skall den få plats och kan hindra siktlinjer.... Som det ser ut nu kommer den upp nästan mitt i den öppna ytan, är det meningen?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Alltid när lekmän ritar hus så väcks frågan...
Lagar de sina tänder själva med B&D? Lägger ut frågan på forum och tror att det ska gå bra???
Opererar de sina barn för blindtarmen?

Ett exempel på vanligt fel är planlösning med trapp långt in i rum...det ger ett enda stort trapphus....
Ett annat fel är fokus på vardagsrum som ju sällan används...och glömmer bort köket med matplats det mest använda rummet av alla i en familj efter toaletten.
 
inga sovrum mindre än 12 m2 ....
 
Anna_H skrev:
Vardagsrum 24 kvm. Sovrum 28 kvm. Ett vardagsrum i ett så stort hus bör enligt min mening vara allra minst 30 kvm. Vi har matsal på 30 och vardagsrum på 40 i vår villa på 160 kvm.

Kontakt mellan uppe och nere drömmer många om - innan de har det. Oljud är vad det resulterar i. En mycket stor och enligt min mening svåranvänd öppen yta i anslutning till kök/matplats. Det går inte att få till det så att trappan är där istället? Sovrummet och köksytan blir då mindre och allrum och vardagsrum blir större.

Jag tycker vårt sovrum på 15 kvm är stort....
Kanske bör öka på vardagsrummet lite :)
Jag förstår dock inte vem som störs av oljud där uppe? Finns ingen öppen yta. Men det kanske blir en akustisk låda av alltihop :) Jag avskyr dock hus där man måste springa upp hela vägen för trappen för att ropa på någon och det är helt separerat mellan övervåning och undervåning. Jag kanske gillar enplanshus :)
Sovrum utan walkin closet är ca 16-17 kvm.
 
byggarätt skrev:
Ett annat fel är fokus på vardagsrum som ju sällan används...och glömmer bort köket med matplats det mest använda rummet av alla i en familj efter toaletten.
Det där är ju ändå olika i olika familjer. Vårt kök används till matlagning och vardagsmiddag, och till frukost, men inte till annat umgänge överhuvudtaget, frukost äter vi sällan tillsammans. Däremot används matsal och vardagsrum mycket, och jag var ett tag beredd att flytta för att få ännu ett sådant allmänt utrymme (helst en källare med "gillestuga"), då ungarna stör varandra när den ena vill spela dataspel och den andra musik.
 
Peter1986 skrev:
Sovrum utan walkin closet är ca 16-17 kvm.
Ja, och vårt är 16 med....
 
byggarätt skrev:
Alltid när lekmän ritar hus så väcks frågan...
Lagar de sina tänder själva med B&D? Lägger ut frågan på forum och tror att det ska gå bra???
Opererar de sina barn för blindtarmen?

Ett exempel på vanligt fel är planlösning med trapp långt in i rum...det ger ett enda stort trapphus....
Ett annat fel är fokus på vardagsrum som ju sällan används...och glömmer bort köket med matplats det mest använda rummet av alla i en familj efter toaletten.
Haha, det sker en arkitektgranskning vid sidan av :) Men en forummedlem som bott i mer än 5 hus kan ha nog så mycket synpynkter än en lägenhetsboende arkitekt styrd av standardmått och erfarenhet genom litteratur.
Att det omvända är mer vanligt förekommande är uppenbart förstås.

Ett av sovrummen fick bli mindre än 12. Det andra fick bjuda på ett A4-papper till förmån för dubbeldusch ;)

Hur menar du med trappen? Långt in i rum?
Det är en stor trapp med vilplan som stjäl yta. men var är "ett enda stort trapphus"?
Tycker du köket är litet?
 
roli skrev:
Tänk på att ljud transporteras väldigt bra mellan våningsplanen. Övre allmänna ytan hade nog blivit bättre utnyttjad om du skippar öppningen mellan planen, som det är nu är det bara gångyta som inte kan användas till något annat än att gå på. Många kvadrat till "ingen nytta" som skall värmas.....
Tack för kommentarerna!
Håller med om att det går att maximera mer bostadsyta, lägga igen det där hålet känns som ett ödesval :)
Skorstenen är tänkt att gå jämt med "balkongräcket". inte justerat kring måtten där än.
 
BirgitS
Om groventrén ska fungera som familjeingång så verkar det vara dåligt med utrymme för leriga stövlar och blöta jackor. Dörren till teknikrummet öppnas väl åt fel håll, ser väldigt bakvänt ut nu när man kommer från tvättstugehållet och ska in där.

Visst är det trevligt att kunna ropa upp till övervåningen, men inte lika kul när musiken till barnens datorspel eller filmtittande hörs i hela undervåningen.

Skolbarn som duschar kommer nog sällan att gå till en toalett i ett annat rum om de plötsligt blir nödiga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.