Demmpa skrev:
Om man kör med olika tjänsteoperatörer så vet jag inte om man får IP-TV-trafiken routad i internetroutern tillsammans med internettrafiken.

Och har man som i TS fall fibern direkt in i intenoswitchen så ska det nog mycket till att internettjänsteoperatören tar in IP-TV-tjänsteoperatören i sin router.
Du har rätt, det slog mig just att ts hade ju valt tjänster från 2 olika operatörer, det blir att köra separat.
 
Andy78 skrev:
Du har rätt, det slog mig just att ts hade ju valt tjänster från 2 olika operatörer, det blir att köra separat.
Vill man går det ju att ta TV och Internet från de olika leverantörena via två kablar till det egna LANet och där hålla dem separerade i olika vlan. Om de kommer på en trunk eller i två otaggade portar spelar inte så stor roll. Förutsätter så klart att man har en managerbar switch med vlan.
 
andersgd skrev:
Vill man går det ju att ta TV och Internet från de olika leverantörena via två kablar till det egna LANet och där hålla dem separerade i olika vlan. Om de kommer på en trunk eller i två otaggade portar spelar inte så stor roll. Förutsätter så klart att man har en managerbar switch med vlan.
Sant men det tillhör ju inte vanligheterna direkt att slutkund ska konfigera vlan eller vlan interface.
 
Paxman skrev:
Det stämmer att det är enplans 60-talshus med källare och kallvind. Men att gå via vinden är inte aktuellt, då det inte finns några naturliga vägar ned därifrån. Enda infällda rör jag kan utnyttja är det där antennkabeln går ned från markplan till källaren, i övrigt är det utanpåliggande som gäller vilket är anledningen till att jag ville hitta en lösning där jag inte behövde dra fler kablar än en.
Jag tycker mig se några alternativ som möjliggör en delvis dold installation. Exempelvis
- upp från källare till vind via garderob eller städskrubben i kök. Switch och patchpanel där uppe, kanske i något litet skåp. Du har kanske redan Tele och TV här?
- ner till rum via garderob. Går så klart att göra synligt i något hörn eller så med vita kablar, kanske inte vackert men ok bakom någon bokhylla, hörn eller liknande.
- ner till rum 2 via garderob i rum 1
- rum 1 och vardagsrum antingen som du ritat eller med borren genom taket.

Är det ihåliga väggar går det också att trycka ett VP-rör uppifrån och ner och fiska ut det när man gjort hål med dosfräsen. Det gäller dock att mäta väldigt noggrant, man har bara några få centimeters marginal åt varje håll innan man missar väggen och hamnar synligt i taket i rummet istället för i väggen. Jag lyckades den gång jag gjorde det :)

Mina föräldrar har ett hus med liknande planlösning som du. Där har jag gått mellan motsvarande rum 2 och rum 1 med kablar i två hörn. Ser ganska ok ut men går att göra mycket snyggare. Tror jag mätte på ett ungefär först för att se var jag skulle hamna på vinden, borrade sedan ett litet hål och tryckte upp en uträtad stålgalje. Det blev rätt sänkas borrade större sen, hade det blivit fel hade det varit ett litet hål att spackla igen. Borrade alltså nerifrån och upp till vinden.

En sådan här installation i efterhand kräver precis som du är inne på prioriteringar av vad man behöver och kan acceptera, både i funktionalitet och utseende. Glöm inte att tänka på eventuella framtida renoveringar och vad du kan vänta med nu och göra då. Det går ju att bygga i etapper
 
Jag får nog lägga ned tanken på ett väl utbyggt nätverk. Vi har helt enkelt inte behoven för att motivera arbetsinsatsen.

Det jag känner nu är att bara dra TV-kabel till gillestugan och där sätta en switch för att splitta till TV:n där och sedan en obruten kabel hela vägen till TV:n i sovrummet. Datatrafik får hanteras trådlöst av TimeCapsule direkt efter routern.

På detta sätt blir det bara en kabel in till gillestugan och en switch om jag förstått saken rätt.

För oss kommer detta ändå bli en enorm förbättring då vi idag sitter med ADSL och TV via ett kackigt coaxnät från 80-talet. Faktum är att vi klarar oss utmärkt med det vi har idag, även om man ibland kan känna att 12 mb är lite långsamt. Framförallt ser vi fram emot stabiliteten med fiber...coaxnätet och ADSL är ju allt annat än tillförlitligt.
 
Det låter genomtänkt och klokt. Flera våningar och flera innerväggar kan vara en utmaning för trådlöst men en Time capsule ger dig bra grundförutsättningar för att det ska fungera bra. Precis som du är inne på så gör bytet från ADSL till fiber också mycket för stabiliteten.

Rapportera gärna erfarenheten när installationen är klar.
 
J
Paxman skrev:
Jag får nog lägga ned tanken på ett väl utbyggt nätverk. Vi har helt enkelt inte behoven för att motivera arbetsinsatsen.

Det jag känner nu är att bara dra TV-kabel till gillestugan och där sätta en switch för att splitta till TV:n där och sedan en obruten kabel hela vägen till TV:n i sovrummet. Datatrafik får hanteras trådlöst av TimeCapsule direkt efter routern.

På detta sätt blir det bara en kabel in till gillestugan och en switch om jag förstått saken rätt.

För oss kommer detta ändå bli en enorm förbättring då vi idag sitter med ADSL och TV via ett kackigt coaxnät från 80-talet. Faktum är att vi klarar oss utmärkt med det vi har idag, även om man ibland kan känna att 12 mb är lite långsamt. Framförallt ser vi fram emot stabiliteten med fiber...coaxnätet och ADSL är ju allt annat än tillförlitligt.
Japp, en switch räcker då. Det är alltid prioriteringar man får göra. Många av oss som tipsar tycker nog egentligen innerst inne mest om själva mekandet åtminstone gör jag det. Så fort det fungerar vill man prova nåt nytt...
 
andersgd skrev:
Det låter genomtänkt och klokt. Flera våningar och flera innerväggar kan vara en utmaning för trådlöst men en Time capsule ger dig bra grundförutsättningar för att det ska fungera bra. Precis som du är inne på så gör bytet från ADSL till fiber också mycket för stabiliteten.

Rapportera gärna erfarenheten när installationen är klar.
Vi har en Airport Express på markplanet som fungerar som en repeater, och det har fungerat helt OK. Det funkar faktiskt att kolla på AppleTV:n i sovrummet via wifi.

Jag ska absolut rapportera här när allt är igång...men det lär ta ett tag, så ha tålamod! :D
 
Jocke Best skrev:
Japp, en switch räcker då. Det är alltid prioriteringar man får göra. Många av oss som tipsar tycker nog egentligen innerst inne mest om själva mekandet åtminstone gör jag det. Så fort det fungerar vill man prova nåt nytt...
Fint, då blir det så i förstaläget...jag kan ju alltid utöka senare om jag blir sugen. Jag har normalt sett stor behållning av att meka med såna här grejer...men det känns som att huset motarbetar eftersom det är så svårt att göra snygga genomföringar och att dölja kablar. När vi flyttade in ville jag flytta ned ADSL-modemet från hallen på markplan till källaren under trappan. Det tog mig flera månader innan jag hittade en väg jag kunde dra kopparkabeln från vinden utan att den syntes. Denna väg skulle jag ju kunna dra upp en nätverkskabel till en switch på vinden..men problemen uppstår alltså att få ned kablarna i de olika rummen.
 
J
Det kommer säkerligen fungera bra. De flesta utrustningar man använder för data numera brukar fungera bra med wifi, även om det inte är optimalt. Det bästa är om man har både 2,4 och 5 GHz wifi, som kompletterar varandra bra. Enda orosmolnet jag ser är om du ska tex streama film på övervåningen, från annat än din tvlösning. Jag hade åtminstone försökt få upp routern i markplanet. Där kan du ju med fördel använda ett par kabeldelare, och du klarar dig fortfarande med en switch. Routern kan du ju placera där du har din första tv t.ex.
 
TimeCapsulen har både 2,4 och 5 Ghz...men 5 Ghz klarar inte att ta sig igenom husets konstruktion speciellt bra, så vi kör allt på 2,4.

Att streama film fungerar faktiskt riktigt bra redan idag till båda TV-apparaterna via AppleTV. Någon enstaka gång går t ex Netflix ned i kvalité, men det brukar ordna upp sig inom någon minut. Jag har kikat lite på nya TimeCapsule, då den vi har nu har några år på nacken. Vad jag förstår har Apple jobbat hårt med wifi-signalen, både gällande styrka och hastighet, så kanske är det läge att byta. En backupdisk bör man ju inte använda för länge heller...och vad jag vet kan man inte byta disk i TC.
 
Det är lite rörigt i tråden. Men oavsett vad, så är kontentant att du får en Inteno för bredband och IPTV. Den kopplar du till ditt fiberuttag. Den kommer sen vara konfigurerad i sig med olika VLAN och har 5 portar, en för WAN (inkommande från operatören, internet m.m. från fibern). Och sen brukar de övriga fyra vara färgkodade. Röd för internet, gul för IPTV, grön för IP-telefoni är det i mitt fall, (IPTV från Viasat).

Det du behöver göra då är att, precis som flera andra tidigare varit inne på, använda VLAN-supportade switchar vid tv-bänken.

Den här, för 250:- är den billigaste du kan hitta som fungerar stabilt:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=67134
Jag har en i mitt fiberskåp, en vid tv-bänken i vardagsrummet, en vid tv-bänken på övervåningen, samt en i mitt kontor där jag har server och annat.

Om jag minns rätt kommer internet in otaggat, och IPTV kan du då tagga på t ex VLAN 10 eller något liknande, det du då gör är att koppla en kabel från din Intenos "IPTV-port" till en port i den switch du har i fiberskåpet, internet till en annan port, och sen från den switchen sprider du vidare till övriga nätet i huset. Där sätter du likadan switchar och sen taggar du motsvarande port på switchen på alla ställen med rätt VLAN (IPTV) och sen ytterligare en port vid tv-bänken också taggad med samma VLAN in i din IPTV-box.

Du kommer alltså behöva en VLAN-supportad switch vid fibern, samt en per plats där du vill kunna kolla på IPTV. Om du vill kunna kolla på IPTV på två ställen i huset så totalt 750:- i ditt fall.
 
timmelstad skrev:
Den här, för 250:- är den billigaste du kan hitta som fungerar stabilt:
[länk]
Du menar nog Netgear GS105E v2
 
timmelstad skrev:
Om du vill kunna kolla på IPTV på två ställen i huset så totalt 750:- i ditt fall.
750 kr skulle innebära tre switchar i så fall? Det förstår jag inte riktigt. För mig känns det som att borde det räcka med en switch, där TV-signalen ska splittas mellan de två TV-positionerna. Så här tänker jag:

IPTV signalen tas ut från fiberboxen (i min box är det grönt och/eller blått uttag så vitt jag kunnat utröna hittills) och går med en kabel till switchen placerad i närheten av genomgången mellan våningsplanen. Från switchen drar jag en kabel till TV:n i gillestugan och en kabel går obruten till TV:n i sovrummet.

Enligt de kopplingsscheman jag hittat på IPTV så behövs ingen switch om man endast har en TV, signalen går obruten mellan fiberboxen och TV-boxen. Därför drar jag slutsatsen att endast en switch behövs för två TV-apparater. Skulle jag vilja ha ytterligare en TV, t ex i vardagsrummet så behövs ytterligare en switch alt. två kablar från första switchen som dras upp mellan våningsplanen.

Nu pratar vi alltså enbart TV-signal, data får gå via wifi.

Så här visar Openuniverse att kopplingarna ska ske med Inteno-boxen:

Diagram som visar tre alternativ för koppling av bredband, telefon och TV med olika färgkodade kablar och enheter.

Deras alternativ för två TV innebär två kablar, men när jag pratade med ComHems kundtjänst sa de att en switch vid genomgången mellan våningsplanen är bästa lösningen...och då tyckte de att jag skulle köpa switchen av dem.
 
Det är det som troligtvis är meningen med intenon, att man inte ska behöva ytterligare en vlan switch, utan koppla in tv boxen direkt.
Sen om du delar du kopplar in en kabel och som du drar till vardagsrummet, och kopplar in i en 5 port switch där borde ge samma funktion.

Det kan du lätt testa genom att koppla in boxen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.